ANALISIS RENDAHNYA LITERASI MEMBACA SISWA KELAS 3 SEKOLAH DASAR

Authors

  • Saffanah Sholihah Universitas Negeri Jakarta
  • Indah Wardatussa’idah Universitas Negeri Jakarta
  • Chrisnaji Banidra Yudha Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28132

Keywords:

low literacy factors, reading literacy, reading skills

Abstract

Literacy is a very important activity to be implemented at an early age, especially in the scope of education, with literacy at the elementary school level being able to improve reading skills. This study analyzes the low literacy of reading books in grade 3 students which includes a discussion of the causes and factors that influence their literacy development. The ability to read, write and count students is closely related to the world of reading skills. The reading interest of students in grade 3 is still relatively low and can have a negative impact on the world of education. This study was conducted at SDN Mekarjaya 20, Depok City with the type of research used by researchers, namely Qualitative Research using a Descriptive approach, data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The purpose of this study is to analyze the basic literacy problems faced by grade 3 students and identify solutions to improve students' literacy skills. From this study, several facts can be obtained, namely low interest in literacy, limited reading books, and lack of support from families, especially parents, while studying at home. The solution to overcome problems related to low literacy in reading books is to involve the active role and support of families, especially parents, while studying at hom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rahayu, A., Wahib, A., & Besari, A. (2023). Peningkatan minat baca siswa sekolah dasar melalui pojok baca. Open Community Service Journal, 2(2), 122-130.

Hidayati, A., Sholeh, M., Fitriani, D., Isratulhasanah, P., Marwiyah, S., Rizkia, N. P., ... & Sembiring, A. (2024). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 75-80.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2023, Desember 5). Perilisan hasil PISA 2022: Peringkat Indonesia naik 5-6 posisi. PISA 2025 Indonesia.

Ahmadi, F., & Ibda, H. (2018). Media literasi sekolah: Teori dan praktik. CV. Pilar Nusantara.

Palupi, A. N., Widiastuti, D. E., Hidhayah, F. N., Utami, F. D. W., & Wana, P. R. (2020). Peningkatan Literasi di Sekolah Dasar. Bayfa Cendekia Indonesia.

Dermawan, H., Malik, R. F., Suyitno, M., Dewi, R. A. P. K., Solissa, E. M., Mamun, A. H., & Hita, I. P. A. D. (2023). Gerakan literasi sekolah sebagai solusi peningkatan minat baca pada anak sekolah dasar. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 10(1), 311-328.

Salsabila, R. Z., Kusumawati, D., & Wuryani, M. T. (2024). Analisis Rendahnya Literasi Dasar Siswa Kelas 2 SDN Kalibeluk 02. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 16(2), 353-372.

Zulfa, M., Sulisworo, D., & Nursulistiyo, E. (2024). PENGARUH LITERASI, LINGKUNGAN SEKOLAH DAN DUKUNGAN KELUARGA TERHADAP KESUKSESAN KARIR MASA DEPAN ANAK: SEBUAH TINJAUAN LITERATUR. JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, 12(3), 90-94.

Fikriyah, F., Rohaeti, T., & Solihati, A. (2020). Peran orang tua dalam meningkatkan literasi membaca peserta didik sekolah dasar. DWIJA CENDEKIA: jurnal riset pedagogik, 4(1), 94-107.

Kusumadewi, R. F., & Irianti, C. D. (2019). Hubungan pola asuh orang tua terhadap minat baca siswa sekolah dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 11(1), 33-42.

Jannah, M., Masfuah, S., & Fardani, M. A. (2022). Gerakan Literasi Sekolah Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Prasasti Ilmu, 2(3), 115-120.

Hijjayati, Z., Makki, M., & Oktaviyanti, I. (2022). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi baca-tulis siswa kelas 3 di sdn sapit. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1435-1443.

Mutadin, A., Sutanto, S., Rondli, W. S., & Kanzunnudin, M. (2024). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi rendahnya minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Guru Sekolah Dasar, 1(1), 10-18.

Bandura, A., & Walters, R. H. (1977). Social learning theory (Vol. 1, pp. 141-154). Englewood Cliffs, NJ: Prentice hall.

Dianingrum, Y. (2021). Pemahaman siswa SD terhadap materi pembelajaran Bahasa Jawa ditinjau dari minat baca (Doctoral dissertation, STKIP PGRI PACITAN).

Hadi, A. A., Sarifah, A., Maftuhah, T., & Putri, W. D. (2023). Rendahnya minat baca anak sekolah dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(1), 22-30.

Amelia, Y., Rizal, M., & Austin, D. (2024). Peran Penting Lingkungan Sekolah dan Dukungan Orang Tua Dalam Melanjutkan Pendidikan. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 58-64.

Pujiarti, T., Putra, A., & Astuti, K. P. (2024). Faktor Penghambat Pembelajaran Membaca Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Evaluasi Dan Kajian Strategis Pendidikan Dasar, 1(1), 1-7.

Purba, H. M., Zainuri, H. S., Syafitri, N., & Ramadhani, R. (2023). Aspek-aspek membaca dan pengembangan dalam keterampilan membaca di kelas tinggi. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 179-192.

Downloads

Published

2025-09-01