PENGARUH TEKNIK TRACING THE DOTS TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS II SDN 3 MARIA

Authors

  • Sarina STKIP Taman Siswa Bima
  • Muhammad Ajwar STKIP Taman Siswa Bima
  • Nunung Fatimah STKIP Taman Siswa Bima

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28055

Keywords:

Tracing the Dots Technique, Writing Skills, Students, Indonesian

Abstract

Basic  education  is  an  important  foundation  in  the  formation  of  language  skills,  one  of  which  is  writing  skills.  However,  observations  at  SDN  3  Maria  showed  that  many  second-grade  students  still  had  difficulty  writing,  characterized  by  inconsistent  letter  shapes,  less  neat  writing,  and  difficulty  writing  cursive  letters.  This  condition  is  exacerbated  by  monotonous  writing  learning  methods,  so  a  more  innovative  approach  is  needed.  This  study  aims  to  test  the  effect  of  the  tracing  the  dots  technique  on  students'  writing  skills  in  the  Indonesian  language  subject  for  second-grade  students  at  SDN  3  Maria.  A  quantitative  approach  with  a  one-group  pretest-posttest  pre-experimental  design  was  used,  with  a  sample  of  20  students  selected  through  purposive  sampling.  Data  were  collected  through  writing  tests  (pretest  and  posttest)  and  classroom  observations,  then  analyzed  descriptively  and  using  paired  t-tests.  The  results  showed  a  significant  increase  in  students'  writing  skills  after  the  application  of  the  tracing  the  dots  technique.  The  average  writing  score  increased  from  6.5  in  the  pretest  to  10.5  in  the  posttest,  especially  in  terms  of  correct  letter  formation,  neatness  of  writing,  and  consistency  of  spacing  between  letters  and  words.  In  addition,  the  application  of  this  technique  also  increased  students'  motivation  and  confidence  in  writing.  Theoretically,  these  findings  enrich  insights  into  writing  learning  strategies  at  the  elementary  school  level.  Practically,  the  results  of  this  study  are  useful  for  teachers  and  schools  in  choosing  effective  and  enjoyable  writing  learning  methods  for  students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldinna Shoffiya Rahmaddanti, & Dedy Irawan. (2023). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 2(3), 42–51. https://doi.org/10.58192/populer.v2i3.1180

Hadi, M., & Machmudah, U. (2023). Analysis Study of the " Tracing the Dots " Method in IMLA Learning for Students Ma ’ had Al-Izzah Leadership School Batu. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(2), 565–575.

Hulwah, B., & Ahmad, M. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Menulis Permulaan pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar, Jurnal Basicedu, 6(4), 7360–7367.

Lestari, N. A. P. (2023). Analysis of 2013 Curriculum Problems So It Is Changed Into A Merdeka Curriculum. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(2), 263–274. https://doi.org/10.29407/jpdn.v8i2.19229

Lubis, A. S., Munthe, R. S., Pendidikan, I., & Labuhanbatu, U. I. (2023). Pengenalan Ecoprint Guna Meningkatkan Ketrampilan dan Perkembangan Motorik Siswa SDN 32 Bilah Hulu. Jurnal Pengabdian Masyarakat Anshara Madani (JPMAM), 01(1), 1–4. https://journal.anshara.org/index.php/jpmam/article/download/20/12

Maria Evaristine, Dian Pambudi, Miranda Claudya Anugrahni, A. A. (2024). Pentingnya Stimulasi Motorik Halus Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Pada Anak Tk B. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(4), 2548–6950.

Martha Setiawati. (2023). Analisis Pola Belajar Numerik Pada Anak Tunagrahita Di Slb Negeri Cendono Kudus. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 1306–1317. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1704

Meyla Widya Kusuma, Widya Larasati, D. (2022). Pentingnya Penerapan Budaya Literasi Membaca dan Menulis Terhadap Prestasi Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(20), 132–138.

Puspita, Y., Anggelina, S. E., Al-Anwari, A. M., & Jamilah, J. (2022). Perkembangan Membaca Dan Menulis Pada Anak Usia Dini. Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 31–37. https://doi.org/10.30631/smartkids.v4i1.105

ROSIDAH, L. (2014). Peningkatan Kecerdasan Visual Spasial Anak Usia Dini Melalui Permainan Maze. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(2), 281–290.

S.C. Rawin, I.N. Sudiana, & I.G. Astawan. (2023). Peran Budaya Literasi Dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v7i1.1371

Saputra et al. (2023). Hubungan budaya literasi dengan keterampilan menulis narasi siswa kelas V sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 8, 86–90.

Saskia Putri Rahmadani, Sri Tirtayanti, P. S. R. (2023). Pengaruh Metode Tracing Terhadap Perkembangan Motorik Halus Pada Anak Usia Prasekolah. MOTORIK: Jurnal Ilmu Kesehatan, 17(2), 88–94.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Edisi ke-2 Bandung: Alfabeta.

Sulistiawati, A., & Prastowo, A. (2025). Penggunaan PhET Sebagai Media Interaktif Pembelajaran IPA pada Kelas IV Sekolah Dasar. Pendas: Primary Education Journal, 6(1), 40–45. https://journal.unram.ac.id/index.php/pendas/article/view/476

Yusuf Tahir, Y., Haidar, D., Patiung, D., Mattemmu, E., & Praningrum, W. (2022). Penerapan Metode Menebalkan Garis Putus-Putus dalam Meningkatkan Koordinasi Mata dan Tangan Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Aisyiyah Bustanul Athfal II Perumnas. KHIDMAH: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2), 185-193.

Downloads

Published

2025-07-20