PENGARUH MANAJEMEN LINGKUNGAN ISLAMI TERHADAP PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR ISLAM AL-FURQON KABUPATEN KARAWANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28006Keywords:
student character, islamic environmental management, learning achievement, islamic education, elementary schoolAbstract
This study aims to determine the influence of Islamic environmental management on improving students' academic achievement at Al-Furqon Islamic Elementary School in Karawang Regency. A learning environment managed with Islamic values is believed to create a religious, comfortable, and conducive atmosphere, which positively impacts students' cognitive, affective, and psychomotor development. The study employs a quantitative approach with a correlational method. Data collection techniques include questionnaires and documentation. The analysis results show a significant influence of Islamic environmental management—including planning, organizing, actuating, and controlling—on students' academic achievement. This research highlights the importance of integrating Islamic values into school environmental management as a strategy to enhance the quality of elementary education and shape students with noble character.Downloads
References
Aidah, A. (2024). Perencanaan Lingkungan Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Ilmu.
Ayu Karunia Wati. (2019). Pengaruh Lingkungan Sekolah terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan, 7(2), 123-134.
Citriadin, M. (2015). Pendidikan dalam Perspektif Sejarah dan Budaya. Bandung: CV Pustaka Pelajar.
Dacholfany, M. I., Musthafa, I., & Munir. (2022). Manajemen Pendidikan Islam: Teori dan Praktik. Bandung: Alfabeta.
Darmawan, D., Putra, R., & Ningsih, S. (2021). Komunikasi Pendidikan dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Komunika, 5(1), 45-53.
Delyani Sitompul, N., et al. (2024). Manajemen Berbasis Syariah dalam Lembaga Pendidikan Islam. Yogyakarta: Deepublish.
Djohar, S. (2015). Taksonomi Bloom dan Aplikasinya dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
George R. Terry. (1986). Principles of Management. Homewood: Richard D. Irwin, Inc.
Hasibuan, H. A., et al. (2020). Evaluasi Hasil Belajar Siswa. Medan: CV. Mitra Akademika.
Hidayati, N. (2020). Evaluasi Pembelajaran dan Prestasi Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 55-67.
Ikhsan, M., et al. (2017). Lingkungan Sekolah dan Kontribusinya terhadap Pembentukan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(2), 134-149.
Julianti, A. (2022). Prestasi Belajar dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Edukasi, 6(1), 88-96.
Machali, I., & Hamid, D. (2017). Manajemen Pendidikan: Konsep dan Prinsip Dasar. Yogyakarta: LKiS.
Marpaung, M. (2016). Teori Belajar dan Aplikasinya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Martina, S. (2020). Sekolah sebagai Lingkungan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 76-83.
Mayasari, D., et al. (2023). Manajemen Lembaga Pendidikan: Teori dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali Pers.
Muhajirin, A., et al. (2024). Metodologi Penelitian Kuantitatif untuk Pendidikan Islam. Surabaya: UMS Press.
Niswah, L., & Setiawan, I. (2021). Teori Manajemen dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 4(3), 101-114.
Nurfirdaus, A., & Sutisna, S. (2021). Pentingnya Lingkungan Sekolah yang Kondusif. Edukasi Islami, 7(2), 67-74.
Nurkholis, M. (2015). Pendidikan sebagai Proses Transformasi Sosial. Bandung: Alfabeta.
Putri, N. A., & Mufidah, A. (2021). Lingkungan Sekolah dan Kinerja Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 23-30.
Putriana, S. (2015). Psikologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Rahman, F., et al. (2022). Pendidikan dalam Perspektif Islam. Jurnal Tarbiyah, 10(1), 25-32.
Romlah, S. (2013). Manajemen Pendidikan untuk Lembaga Islam. Jakarta: Kencana.
Rusmiati, D. (2017). Evaluasi Pembelajaran dan Prestasi Akademik. Bandung: Pustaka Media.
Saydina, M., et al. (2023). Manajemen Lingkungan Islami dalam Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 101-112.
Shaifudin, A. (2021). Perencanaan Strategis dalam Manajemen Pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 3(1), 45-60.
Shudur, M. (2015). Prestasi Belajar: Teori dan Praktik. Surabaya: Gema Ilmu.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.