ANALISIS PROFIL PELAJAR PANCASILA DIMENSI KETERAMPILAN BERNALAR KRITIS KELAS IV SD NEGERI 64/1 MUARA BULIAN

Authors

  • Faridatul Ulya Universitas Jambi
  • Maryono Universitas Jambi
  • Eka Sastrawati Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.27950

Keywords:

critical reasoning, pancasila student profile, elementary education

Abstract

This study aims to: (1) examine students’ critical thinking skills as part of the Pancasila Student Profile in Grade IV at SD Negeri 64/I Muara Bulian, and (2) identify the factors influencing critical thinking within the context of the Pancasila Student Profile in the same class. The research employed a qualitative approach with a case study design. Data on students’ critical thinking skills in the Pancasila Student Profile were collected from both students and teachers. Meanwhile, data on the factors influencing students’ critical thinking were obtained from teachers, students, and parents. Data collection techniques included observation, interviews, and documentation. The results of the study show that the critical thinking skills of Grade IV students at SDN 64/I Muara Bulian, as reflected in the Pancasila Student Profile, are generally good. Most students demonstrated the ability to understand, analyze, synthesize, evaluate, and draw conclusions effectively. A total of 20 students showed active and logical understanding of the material; 20 students were able to analyze by breaking down and comparing information; 17 students synthesized information from various sources into meaningful understanding; 16 students demonstrated logical evaluations; and 20 students were able to formulate relevant and in-depth conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amrulloh, A., darajaatul Aliyah, N., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh kebiasaan belajar, lingkungan belajar dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa MTS Darul Hikmah Langkap Burneh Bangkalan. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 5(01), 188-200.

Arum, R., Kasimin, K., & Setiawan, A. (2022). Pengembangan Instrumen Penilaian Afektif Kemampuan Bernalar Kritis Peserta Didik Sekolah Menengah Atas. JUPEIS: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 138-147.

Azizah, M., Sulianto, J., & Cintang, N. (2018). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Matematika Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(1), 61–70.

Badan Standar, Kurikulum, D. A. P. (2022). SK BSKAP Nomor 009/H/KR/2022 Tentang Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka (Issue 021).

Creswell, J. W. (2016). Research design: Pendekatan metode kualitatif, kuantitatif, dan campuran (Edisi ke-4). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Dzalila, L., Ananda, A., & Zuhri, S. (2020). Pengaruh pembelajaran daring pada masa pandemi Covid-19 terhadap tingkat pemahaman belajar mahasiswa. Jurnal Signal, 8(2), 203-214.

Febriani, E. S., Arobiah, D., Apriyani, A., Ramdhani, E., & Millah, A. S. (2023). Analisis data dalam penelitian tindakan kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 140-153.

Hidayanti, R., Tampa, A., & Syahri, A. A. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis dalam memecahkan masalah matematika ditinjau dari perbedaan gender pada siswa kelas VIII. 1 SMP Negeri 2 Labakkang. SIGMA (Suara Intelektual Gaya Matematika) Vol. 12, Nomor 1. Juni 2020.

Huda, M., Purnomo, E., Anggraini, D., & Prameswari, D. H. (2021). Higher Order Thinking Skills (Hots) Dalam Materi Dan Soal Pada Buku Pelajaran Bahasa Indonesia Sma Terbitan Kemendikbud Ri. Prasi: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajarannya, 16(02), 128-143.

Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dan Implikasinya Terhadap Karakter Siswa Di Sekolah. Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138-151.

Kurniasih, I. (2022). A-Z Merdeka Belajar + Kurikulum Merdeka. Surabaya: Kata Pena.

Kuswoyo, H., Gulo, I., Putri, A. D., Erliani, A. D., & Darmawan, Y. F. (2023). Peningkatan Keterampilan Test TOEIC Bagi Siswa/Siswi Berbasis Teknologi Di SMKN 1 Labuhan Maringgai, Lampung Timur. Journal of Community Service (JCOS), 1(2), 44-50.

Laia, Y., Sarumaha, M. S., & Laia, B. (2022). Bimbingan konseling dalam meningkatkan kemandirian belajar siswa di SMA Negeri 3 Susua tahun pelajaran 2021/2022. Counseling For All: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(1), 1-12.

Lubaba, M. N., & Alfiansyah, I. (2022). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 9(3), 687-706.

Magdalena, I., Ulfi, N., & Awaliah, S. (2021). Analisis pentingnya keterampilan berbahasa pada siswa kelas IV di SDN Gondrong 2. Edisi, 3(2), 243-252.

Marlina. (2020). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Inklusif. Padang: CV. Afifa Utama.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2020 tentang Rencana Strategis Kementerian Pendidikan. Jakarta: Kemendikbud.

Mery, M., Martono, M., Halidjah, S., & Hartoyo, A. (2022). Sinergi Peserta Didik dalam Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(5), 7840-7849.

Pamela, I. S., Hayati, S., & Insani, R. S. (2019). Penggunaan Media Big Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(2), 245–263.

Pandu, R., Purnamasari, I., & Nuvitalia, D. (2023). Pengaruh pertanyaan pemantik terhadap kemampuan bernalar kritis dan hasil belajar peserta didik. Pena Edukasia, 1(2), 127-134.

Purwanti, Y., Suneki, S., Mulyadi, M., & Maryanto, M. (2024). Pemanfaatan Media Interaktif Quizizz Untuk Penguatan Dimensi Bernalar Kritis Pendidikan Pancasila Di SMA Negeri 10 Semarang. Consilium: Education and Counseling Journal, 4(2), 283-296.

Rahmawati, S. (2023). Peran Guru Dalam Mengembangkan Keterampilan Menulis Deskripsi Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sultra Elementary School, 4(1), 13-20.

Republik Indonesia. (2013). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No. 32 Tahun 2013 Tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Depdiknas

Rofiah, C. (2022). Analisis Data Kualitatif: Manual Atau Dengan Aplikasi?. Develop, 6(1), 33-46. https://doi.org/10.25139/dev.v6i2.4389

Safari, Y., & Putri, H. W. F. (2024). Strategi Efektif untuk Mengatasi Kesulitan Matematika pada Anak SD: Tips untuk Guru dan Orang Tua. Karimah Tauhid, 3(9), 9838-9846.

Safrida, L. N., Ambarwati, R., Adawiyah, R., & Albirri, E. R. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 10–16.

Suatini, N. K. A. (2019). Langkah-langkah mengembangkan kemampuan berpikir kritis pada siswa. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 2(1), 41-50.

Sudrajat, S., & Mujadidi, S. (2023). Implementasi program sekolah siaga kependudukan di Kabupaten Pemalang Jawa Tengah. JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia), 10(2), 100-114.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta

Sihotang, E., Yusmanto, Y., & Busri, B. (2024, October). Meningkatkan Hasil Belajar dan Bernalar Kritis dalam Pendidikan Agama Katolik pada Materi Manusia Sebagai Citra Allah dengan Metode Problem Based Learning Pada Peserta Didik di Kelas VII SMP Negeri 3 Sibolga. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DAN AGAMA (Vol. 5, No. 2, pp. 2548-2569).

Sukma, H. H. & Saifudin, M. F. 2021. Keterampilan Menyimak dan Berbicara (Teori dan Praktik). Yogyakarta: K-Media.

Susana, E., Suryani, L., Rahmawati, S., Sudarto, S., & Gozali, A. A. (2023). Tinjauan Perspektif Taxonomy Bloom terhadap Model Pembelajaran HOTS dalam Literasi Sains. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 9(2), 255-267.

Susanti, A., & Darmansyah, A. (2023). Analisis Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Bernalar Kritis di SD Negeri 44 Kota Bengkulu. EduBase: Journal of Basic Education, 4(2), 201-212.

Totok, S. (2020). Kajian Pengembangan Profil Pelajar Pancasila. News.Ge, https://news.ge/anakliis-porti-aris-qveynis-momava.

Tumanggor, M. (2021). Berfikir Kritis (Cara Jitu Menghadapi Tantangan Pembelajaran Abad 21) (Pertama). Gracias Logis Kreatif.

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2022). Peran Guru Dalam Upaya Pengembangan Bakat Dan Minat Peserta Didik. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 3(1), 9-16.

Utami, S., Santoso, G., & Prihatin, F. (2023). Peningkatan Prestasi literasi Siswa dalam Menyampaikan Pendapat dengan Bernalar Kritis, Komunikasi, Logis, dan Argumentatif di Kelas 6. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(4), 133-153.

Wayudi, M., Suwatno, S., & Santoso, B. (2020). Kajian analisis keterampilan berpikir kritis siswa sekolah menengah atas. Jurnal pendidikan manajemen perkantoran, 5(1), 67-82.

Widyastuti, A. (2022). Implementasi Projek Based Learning pada Kurikulum 2022 Prototipe, Merdeka Belajar. Jakarta: PT Elex Media Komputindo

Winoto, Y. C., & Prasetyo, T. (2020). Efektivitas Model Problem Based Learning Dan Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 228–238.

Wislita, W., & Ramadan, Z. H. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 7(4).

Zuchron, D. (2021). Tunas Pancasila. Direktorat Sekolah Dasar Dirjen PAUD, Dikdas Dan Dikmen Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi

Downloads

Published

2025-01-06

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>