IMPLEMENTASI MULTIMEDIA iSPRING DENGAN ANALISIS LEARNING GAP DALAM PEMBELAJARAN DIFERENSIASI DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Badri Atul Fikriyah Universitas PGRI Ronggolawe Tuban
  • Agus Wardhono Universitas PGRI Ronggolawe Tuban

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27841

Keywords:

Multimedia iSpring, Learning Gap, Pembelajaran Berdiferensiasi

Abstract

In classroom teaching practice, teachers often face complex challenges. One of these challenges is related to the learning gap. One approach that can be applied to address this issue is differentiated learning. However, in its implementation, differentiated learning often faces obstacles, particularly in the aspect of identifying students' specific needs. Given these challenges, there is a need for educational technology innovations that are not only visually appealing but also capable of generating accurate and informative evaluation data, such as through iSpring multimedia. The objective of this study is to describe the implementation of iSpring educational multimedia, equipped with learning gap analysis features, as a supportive tool for differentiated learning in elementary schools. The method employed in this study is descriptive qualitative. The results of this study indicate that iSpring multimedia is highly effective in supporting differentiated learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A.W. (Tony) Bates. (2015). Teaching in a Digital Age: Guidelines for designing teaching and learning. BCcampus.

Arnold, I. (2011). John Hattie: Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. International Review of Education, 57(1–2), 219–221. https://doi.org/10.1007/s11159-011-9198-8

Asma, N., Siregar, R., & Fitriani, R. (2024). Pelatihan pembuatan media pembelajaran digital untuk mendukung implementasi pembelajaran berdiferensiasi di SMP Negeri 17 Bintan. 8, 3757–3768.

Ayu Sri Wahyuni. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 118–126. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.562

Azizah, I. I., & Yuliastuti, R. (2022). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar. Prosiding SNasPPM, 7(1), 985–988.

Chaniago, S., Yeni, D. F., & Setiawati, M. (2022). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X pada Mata Pelajaran Geografi di MAN I Koto Baru. Sultra Educational Journal, 2(3), 184–191. https://doi.org/10.54297/seduj.v2i3.400

Fitra, D. K. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(3), 250–258. https://doi.org/10.23887/jfi.v5i3.41249

Hartono, K. A., Riyanti, D., & Feriandi, Y. A. (2024). Tantangan dan Hambatan Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar Negeri. 2, 243–251.

Haryati, T. E., Handayani, B. S., & Lestari, T. A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Dengan Menggunakan Articulate Storyline 3 Berbasis Gaya Belajar Audio Visual Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. 6(2).

Hidayati, Eka, D., Eriyanti, R., Arista, R., & Fauzan. (2024). PENERAPAN DIFERENSIASI PEMBELAJARAN DALAM KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH PENGGERAK. GEOGRAPHY:Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 12(2), 868–879. http://journal.ummat.ac.id/index.php/geography

Kristiani, H., Susanti, E. I., Purnamasari, N., Purba, M., Saad, M. Y., & Anggaeni. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction) pada Kurikulum Fleksibel sebagai Wujud Merdeka Belajar di SMPN 20 Tanggerang Selatan. In … dan Pembelajaran, Badan ….

Kusniati, E., Darmawan, D., & Rohayat, A. (2023). Implementasi multimedia interaktif berbasis I-spring Suite 10 untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 7, 121–131.

Larasati, D. K., Mahmudiono, T., & Atmaka, D. R. (2021). Literature Review : Hubungan Pengetahuan dan Kepatuhan Mengkonsumsi Tablet Tambah Darah dengan Kejadian Anemia Defisiensi Besi Literature Review : Correlation Of Knowledge and Compliance of Iron Folic Acid Supplement Consumption with Iron Deficiency Anemi. Media Gizi Kesmas, 10(02), 120. http://repository.ub.ac.id/167777/

Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika (D. Novidiantoko (ed.); Pertama). Deepublish.

Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum Merdeka untuk pemulihan krisis pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 19(2), 251–262. https://doi.org/10.17509/jik.v19i2.45301

Setiana, H. (2024). Konsep Fleksibelitas dan Kebebasan dalam Kurikulum Merdeka. BDK.

Setiani, A. H. (2021). Pembiasaan Menyanyi Lagu Nasional di Sekolah Sebagai Upaya Menumbuhkan Jiwa Nasionalisme di SD Negeri Bandungrejo 1. 6583584.

Sitorus, R. F., Waruwu, K. K., Salim, & Febry, A. (2023). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Tingkat Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan West Science, 01(06), 328–334.

Solusi, D. A. N., & Sma, D. I. (2025). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI: Rodeo Bagus Pratama *, Acep Musliman. 3(3). https://doi.org/10.17977/um084v3i32025p628-637

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Second). Alfabeta.

Tesazabalia, C. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Koneksi Antar Materi Topik 1. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/tesatesck/63f02f5b08a8b52ccc507fe5/pembelajaran-berdiferensiasi-koneksi-antar-materi-topik-1

Tomlinson, C. A., & Moon, T. R. (2013). Assessment and Student Success in a Differentiated Classroom. VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Wijayanti, T., Suwito, S., Masrukhi, M., Rachaman, M., & Andi, M. (2022). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Metode Pembiasaan dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila di MAN 1 Jepara. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 05(1), 1109–1114.

Yasa, I. (2024). Pendekatan Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Lingkungan: Solusi Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Kurikulum Merdeka. Indonesian Journal of Instruction, 5, 89–97. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJI/article/view/68955

Yaumi, M. (2021). Media dan Teknologi Pembelajaran. Kencana.

Downloads

Published

2025-07-09