PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBANTUAN POWTOON TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATERI STATISTIKA KELAS VIII

Authors

  • Wella Triayu Werdhaty Universitas PGRI Pontianak
  • Reni Astuti Universitas PGRI Pontianak
  • Wandra Irvandi Universitas PGRI Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.27800

Keywords:

learning media, powtoon, problem solving ability, statistics

Abstract

This study aims to determine the validity, practicality and effectiveness of powtoon-assisted learning media on problem-solving abilities in statistics material for class VIII at SMP Negeri 10 Sungai Kakap. The research method used is research and development (R&D). The results of the study showed that the learning media developed met the criteria of very valid with a percentage of material expert validity of 86.67% and media expert validity of 92.38%. The practicality of the media reached the criteria of very practical with the results of the student response questionnaire of 87.14% and the teacher response questionnaire obtained a percentage of 98.82%. The effectiveness of the media reached the criteria of effective with an average of students getting a score of 71.43% based on the KKM value determined at the school so that it can be concluded that powtoon-assisted learning media can improve students' problem-solving abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdiyani, S. S., Khabibah, S., & Rahmawati, N. D. (2019). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 1 Jogoroto Berdasarkan Langkah-langkah Polya Ditinjau dari Adversity Quotient. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 7(2), 123–134. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v7i2.774

Adi, W. A., Relmasita, S. C., & Hardini, A. T. (2020). Pengembangan Media Animasi Untuk Pembelajaran Matematika Materi Bangun Datar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(1), 81–87. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i1.24778

Agustami, Aprida, V., & Pramita, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dalam Menyelesaika Soal Materi Lingkaran. Jurnal Produ Pendidikan Matematika (JPMM), 3(1), 224–231.

Anggraini, A., Wibowo, E. W., & Mastoah, I. (2024). Pengembangan Media Audio Visual Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Skala Kelas V SD. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 3(1), 53–65. https://doi.org/10.56855/jpsd.v3i1.1068

Arridho, M., Sari, N., Ilham, R. W., & Amini, W. (2022). Perkembangan Teknologi Dibidang Pendidikan. COMSERVA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(5), 468–475. https://doi.org/10.59141/comserva.v2i5.345

Astika, R. Y., Anggoro, B. S., & Andriani, S. (2019). Pengembangan Video Media Pembelajaran Matematika Dengan Bantuan Powtoon. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Matematika (JP3M), 2(2), 85–96. https://doi.org/10.36765/jp3m.v2i2.29

Ciung, M. V., Istiqomah, I., & Taufiq, I. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Google Sites pada Materi Deret Aritmatika. CIRCLE : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(01), 41–50. https://doi.org/10.28918/circle.v2i01.5100

Darma, Y., Firdaus, M., & Haryadi, R. (2016). Hubungan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Calon Guru Matematika. Jurnal Edukasi, 14(1), 169–178. https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/edukasi/article/view/294

Febrianti, V., & Chotimah, S. (2020). Analisis Kesulitan Pada Materi Statistika Kelas VIII Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 559–566. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.559-566

Fitriyah, S. L., & Haerudin. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Himpunan. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(2), 147–162. https://doi.org/10.35194/jp.v11i1.2048

Hanggara, Y., Aisyah, S. H., & Amelia, F. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa ditinjau dari perbedaan gender. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 189–201. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v11i2.4490

Hapinas, H., Aslan, A., & Hasanah, M. (2025). Penerapan Media Audio Visual Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Kelas VII MTSS Yasti Pimpinan Tahun Pelajaran 2023-2024. Jurnal Komunikasi, 3(1), 10–17.

Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi hasil PISA (the programme for international student assesment): Upaya perbaikan bertumpu pada pendidikan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 30–41.

Hodiyanto, H., Darma, Y., & Putra, S. R. S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Bermuatan Problem Posing terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 323–334. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i2.652

Lestari, A., Afvadila, D., Salim, O. F., Aziz, S., Muchlis, E. E., & Rahimah, D. (2024). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 8(1), 23–33.

Mila, A. A., Darma, Y., & Firdaus, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing Bermuatan Karakter Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Prodi Pendidikan Matematika (JPMM), 5(2), 728–742.

Putriyani, M., & Edriati, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon Pada Materi Statistika Kelas VIII Di SMPN 23 Padang. Journal of Basic Education Studies, 6(1), 230–243.

Rachmantika, A. R., & Wardono. (2019). Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2(1), 441.

Yuhani, A., Zanthy, L. S., & Hendriana, H. (2018). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 445–452. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p445-452

Yuman, N. A., Elly, A., & Yanto, Y. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Statistika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 6(1), 68-79.

Downloads

Published

2025-09-03