PENERAPAN MODEL INQUIRY LEARNING DENGAN PENDEKATAN CRT DAN GAYA BELAJAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS KELAS V

Authors

  • Ayssyiyah Sintha Balqis Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Badarudin Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Wiwin Dwi Mulyani Universitas Muhammadiyah Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27697

Keywords:

Inquiry Learning, CRT, Gaya Belajar, Hasil Belajar, IPAS

Abstract

The cognitive learning outcomes in science and social studies subjects of students in grade V are low. This study aims to improve the cognitive learning outcomes of students in science and social studies subjects through the application of the Inquiry Learning model with the CRT approach and adjustments to the learning styles of grade V students. This study uses the Classroom Action Research design of the Kemmis and MCTaggart models consisting of two cycles. The subjects of this study were 26 grade V students. Data collection techniques used non-test techniques (observation sheets); and test techniques (evaluation questions). Data analysis techniques with quantitative descriptive. The results of this study indicate: Increased student activity in cycle I by 75% with good criteria to 91.66% with very good criteria; Increased social studies learning outcomes of grade V students with an average of 75 (completeness 80.76%) in cycle I increasing to 95 (completeness 96.15%) in cycle II. The conclusion of this study is that the application of the Inquiry Learning model with the CRT approach and accommodating learning styles has proven effective in improving the cognitive learning outcomes of grade V students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustiana, D. M., Malik, M., & Rumiati, S. (2023). Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Citizenship Virtues, 3(2), 522–533.

Alianto, A., Hasan, R., & Irwandi, I. (2021). Perbedaan Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Pembelajaran Daring Melalui Google Classroom dan Whatsapp Mesenger Di SMP Negeri 4 Bengkulu Tengah. Biodik, 7(4), 10–17.

Ayuni, M. Di, Dwijayanti, I., Roshayanti, F., & Handayaningsih, S. (2023). Analisis Karakteristik peserta didik melalui asesmen diagnostik (Studi kasus : kelas 6 SDN Pandean Lamper 04). INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3(2), 3961–3976.

Balqis, A. S., & Andriani, A. E. (2024). Development of Learning Evaluation Based on Automatic Assessment through Quizizz Paper Mode to Improve Students’ Natural and Social Sciences Learning Outcomes. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(6), 3357–3366.

Cherly Ana Safira, Agung Setyawan, & Tyasmiarni Citrawati. (2020). Identifikasi Permasalahan Pembelajaran IPA Pada Siswa Kelas III SDN Buluh 3 Socah. Jurnal Pendidikan Mipa, 10(1), 23–29.

Firdaus, I., Hidayati, R., Hamidah, R. S., Rianti, R., Cahyuni, R., & Khotimah, K. (2023). Model-Model Pengumpulan Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, Vol.1 No.2(2), 107.

Ida Ayu Dwi Putri Ari Wandini, Mohammad Mustari, E. K. (2024). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRI UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN PPKn DI SMK NEGERI 1 MATARAM Ida. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09.

Ihsan, A. N., & Palenewen, E. (2024). Implementasi Pendekatan Culturally Responsive Teaching (CRT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VIII G SMP Negeri 5 Samarinda. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(02), 5266–5273.

ISTIKA, W., HARTONO, W., & SISWANTO, J. (2024). Analisis Gaya Belajar Diferensiasi Terintegrasi Budaya(Crt) Pada Materi Ekonomi Menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah. SOCIAL : Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 4(1), 17–24.

Jahring, J., Herlina, H., Nasruddin, N., & Astrinasari, A. (2022). Pengembangan Instrumen Evaluasi Pembelajaran Matematika Berbasis Online Menggunakan Aplikasi Quizizz. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 872.

Julimah, J. J., Winarni, E. W., & Hmbali, D. H. (2020). Penerapan Model Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Sikap Ilmiah Siswa dalam Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SDN 9 Bengkulu Tengah. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 3(2), 53–61.

Khasanah, I. M. (2023). Efektivitas Pendekatan Culturally Responsive Teaching (CRT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II Sekolah Dasar. JOURNAL OF ALIFBATA: Journal of Basic Education (JBE), 3(2), 7–14.

Lasminawati, E., Kusnita, Y., & Merta, I. W. (2023). Meningkatakan Hasil Belajar dengan Pendekatan Pembelajaran Culturally Responsive Teaching Model Probem Based Learning. Journal of Science and Education Research, 2(2), 44–48.

Lubis, A. H. (2020). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Cooperative Learning Tipe Numered Heads Together. Forum Paedagogik, 11(2), 127–143.

Motoh, T. C., Hamna, & Kristina. (2022). Penggunaan Video Tutorial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Tolitoli. Jurnal Teknologi Pendidikan Madako, 01(01), 1–17.

Ndraha, E. D., & Andriany, L. (2024). Memihak dan Memerdekakan Peserta Didik dalam Era Pendidikan Abad ke-21 melalui Project Perubahan. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(3), 38–45.

Novianti, F., Rokayah, & Wiresna, A. G. (2022). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar dalam Materi Interaksi Sosial Pembelajaran IPS Melalui Model Inquiry. Sebelas April Elementary Education (SAEE), 1(1), 7–14.

Noviwati, N., Mursalin, M., & Odja, A. H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Inquiry Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Konsep Suhu Dan Kalor. Jurnal Luminous: Riset Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(1), 1–6.

Nur Khasanah, F., & Aditia Rigianti, H. (2023). Upaya Guru Dalam Menghadapi Peserta Didik Yang Mengalami Kebosanan Saat Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(4), 266–269.

PARJINEM, P. (2021). Implementasi Pembelajaran Energi Dan Perubahannya Melalui Pendekatan Saintefik Dengan Model Pembelajaran Inquiry Learning Mata Pelajaran Ipa Siswa Kelas Iv Sd Negeri Kwayuhan. SCIENCE : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(2), 132–142.

Pitaloka, D. L., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696–1705.

Suhardi, S. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XII Menggunakan Media Peraga Bandul Magnetik Pada Model Pembelajaran Inquiry. Suluh: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 30–37.

Sutarningsih, N. L. (2022). Model Pembelajaran Inquiry untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V SD. Journal of Education Action Research, 6(1), 116.

Yuniati, E. S., & Fathoni, A. (2025). Implementasi Culturally Responsive Teaching Pada Pembelajaran Pancasila Untuk Memotivasi Semangat Belajar Siswa Sekolah Dasar. 14(1), 449–460.

Downloads

Published

2025-07-24

Most read articles by the same author(s)