PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL INTERAKTIF BERBANTUAN WEBSITE PREZI TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
Penelitian Kuantitatif
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27694Keywords:
Digital Interactive, Learning Interest, Prezi.Abstract
The purpose of this study is to determine the influence of interactive digitallearning media assisted by the prezi website on the learning interest of grade IVelementary school students. This study used the quantitative method of TrueExperimental Design design experiment with pretest-posttest Control GroupDesign. The data collection technique used questionnaires and documentation.Based on the posttest score, the percentage obtained by the control class was69.17% and the experimental class was 85.83%. Hypothesis testing of the data ofthis study used an independent sample t-test with hypothesis testing criteria,namely if the sig < 0,05 then ho is rejected and ha is accepted and if sig>0,05 thenho is accepted and ha is rejected and It was obtained with a value of t count = 2.177 >t table = 1.670 and sig. (2-tailed) = 0.034 <0.05. Based on these calculations, itshows that Ha was accepted and Ho was rejected. The results of the study showthat there is an effect of the use of interactive digital learning media assisted bythe prezi website on the learning interest of grade IV elementary school students.Downloads
References
Sugiyono, P. D. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Alfabeta,Cv.
Amalia, M., Pratama, M. V., Pratiwi,
N. A., & Fujiarti, A. (2024).
Pengaruh Media Interaktif Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas 4 SD. Jurnal Jendela Pendidikan, 4(01), 39–47.
https://doi.org/10.57008/jjp.v4i01. 689
Astri, M. D. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Prezi Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipa Di Kelas Iv Uptd Sdn 12 Tanah Tinggi.
Jurnal Handayani, 12(2), 17. https://doi.org/10.24114/jh.v12i2. 34178
Darpito, D. (2021). Definisi Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Prezi. kumparan.com. https://kumparan.com/danu- darpito-2020/definisi-media- pembelajaran-menggunakan- aplikasi-prezi-1x0rBJuavKJ
Denny, M., Marich, F., Faini, E., Munir, M. M., & Zumrotun, E. (2023). Pengaruh Implementasi Media Prezi terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila di Kelas II SD. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 6(4), 301–306.
Erianti, N., Afiani, K. D. A., & Putra,
D. A. (2023). Pengembangan Media Game Data Master Pada Pembelajaran Matematika Untuk Siswa Kelas V Sd. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5423–5434.
https://journal.unpas.ac.id/index. php/pendas/article/view/11681
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya,
N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan,
U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research
(JSR), 1(2), 1–17.
Fadilah, N. U. (2020). MEDIA
PEMBELAJARAN: Definisi, Manfaat dan Jenisnya dalam Pembelajaran. 1.
Hawra, D., Sopyan, M., & Marfuah, S. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Prezi Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Kelas XI MIA SMA Negeri 2 Tenggarong. Langgong: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(2), 70–86. https://doi.org/10.30872/langgon g.v1i2.1641
Kemendikbud. (2022). Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) SD-SMA. Merdeka Mengajar. https://guru.kemdikbud.go.id/kuri kulum/referensi- penerapan/capaian- pembelajaran/sd-sma/ilmu- pengetahuan-alam-dan-sosial- ipas/
Khusniya, S. I., Satianingsih, R., & Rosidah, C. T. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Prezi Terhadap Hasil Belajar Materi Pengukuran Berat. Prosiding Seminar Nasional Hasil RisetdanPengabdian, April, 1171–1176.
Kinasi, A. N. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Prezi Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi Lingkaran Di SDN PERIGI 03.
11200183000080, vol 1 hal 1–
23.
N. Fitri, Q. Abdul, D. Effendi, P. Etty. The Influence Of The Use Of Spinning Wheel Media On Students Creative Thinking
Abilities In Class V Indonesian Language Lesson At SDN 186 Palembang. Vol 7 hal 88-99.
Samparadja, H. (2020).
Pengembangan Instrumen Tes Kemampuan Awal Matematika dan Kemampuan Proving Dalam Pembelajaran Struktur Aljabar Berbasis Definisi Termodifikasi. Pendidikan Matematika, hal 125.
Sri Rahayu, H., & Tatat Luswati, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Buletin Ilmiah Pendidikan, 1(2), 132–137. https://doi.org/10.56916/bip.v1i2. 702
Amalia, M., Pratama, M. V., Pratiwi,
N. A., & Fujiarti, A. (2024). Pengaruh Media Interaktif Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas 4 SD. Jurnal Jendela Pendidikan, 4(01), 39–47.
https://doi.org/10.57008/jjp.v4i01. 689
Astri, M. D. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Prezi Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipa Di Kelas Iv Uptd Sdn 12 Tanah Tinggi.
Jurnal Handayani, 12(2), 17. https://doi.org/10.24114/jh.v12i2. 34178
Darpito, D. (2021). Definisi Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Prezi. kumparan.com. https://kumparan.com/danu- darpito-2020/definisi-media- pembelajaran-menggunakan- aplikasi-prezi-1x0rBJuavKJ
Denny, M., Marich, F., Faini, E.,
Munir, M. M., & Zumrotun, E. (2023). Pengaruh Implementasi Media Prezi terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila di Kelas II SD. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 6(4), 301–306.
Erianti, N., Afiani, K. D. A., & Putra,
D. A. (2023). Pengembangan Media Game Data Master Pada Pembelajaran Matematika Untuk Siswa Kelas V Sd. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5423–5434.
https://journal.unpas.ac.id/index. php/pendas/article/view/11681
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya,
N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan,
U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.
Fadilah, N. U. (2020). MEDIA
PEMBELAJARAN: Definisi, Manfaat dan Jenisnya dalam Pembelajaran. 1.
Hawra, D., Sopyan, M., & Marfuah, S. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Prezi Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Kelas XI MIA SMA Negeri 2 Tenggarong. Langgong: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(2), 70–86. https://doi.org/10.30872/langgon g.v1i2.1641
Kemendikbud. (2022). Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) SD-SMA. Merdeka Mengajar. https://guru.kemdikbud.go.id/kuri kulum/referensi- penerapan/capaian- pembelajaran/sd-sma/ilmu- pengetahuan-alam-dan-sosial-
ipas/
Khusniya, S. I., Satianingsih, R., & Rosidah, C. T. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Prezi Terhadap Hasil Belajar Materi Pengukuran Berat. Prosiding Seminar Nasional Hasil RisetdanPengabdian, April, 1171–1176.
Kinasi, A. N. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Prezi Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi Lingkaran Di SDN PERIGI 03.
11200183000080, vol 1 hal 1–
23.
N. Fitri, Q. Abdul, D. Effendi, P. Etty. The Influence Of The Use Of Spinning Wheel Media On Students Creative Thinking Abilities In Class V Indonesian Language Lesson At SDN 186 Palembang. Vol 7 hal 88-99.
Samparadja, H. (2020).
Pengembangan Instrumen Tes Kemampuan Awal Matematika dan Kemampuan Proving Dalam Pembelajaran Struktur Aljabar Berbasis Definisi Termodifikasi. Pendidikan Matematika, hal 125.
Sri Rahayu, H., & Tatat Luswati, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Buletin Ilmiah Pendidikan, 1(2), 132–137. https://doi.org/10.56916/bip.v1i2. 702
Sugiyono, P. D. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Alfabeta,Cv.
Syahputri, A. Z., Fallenia, F. Della, & Syafitri, R. (2023). Kerangka
berfikir penelitian kuantitatif. Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 2(1), 160–166.
Thahlia, P., Paseleng, M. C., Satya, K., & Abstrak, W. (2023).
Pengaruh Media Interaktif Terhadap Minat Belajar Siswa Di SMK Negeri 1 Tengaran. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Oktober, 19(19), 637–644.
https://doi.org/10.5281/zenodo.8 415545
Zulfitria, Z., Qatrunnada, S., & Arif, Z. (2022). Implementasi Media Pembelajaran Prezi Terhadap Hasil Belajar Materi Peduli Lingkungan Pada Kegiatan Kampus Merdeka Di Sekolah Dasar Islam Permata Nusantara. Tadarus Tarbawy : Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.31000/jkip.v4i1. 6253
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.