PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN REALISTIC MATHEMATIC EDUCATION BERBASIS ALAT PERAGA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS II UPT SPF SDN 10182 PANCUR BATU

Authors

  • Gabrielli Ambarita Universitas Katolik Santo Thomas
  • Patri Janson Silaban Universitas Katolik Santo Thomas
  • Irmina Pinem Universitas Katolik Santo Thomas
  • Juliana Universitas Katolik Santo Thomas
  • Jhonas Dongoran Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.27600

Keywords:

Realistic Mathematics Education, Props, Learning Outcomes, Mathematic.

Abstract

This study aims to determine the effect of the Realistic Mathematics Education learning model based on teaching aids on student learning outcomes in Mathematics subjects in class II UPT SPF SDN 101822 Pancur Batu Learning Year 2024/2025. The research method used was One Group Pretest-Posttest Design. The research subjects were all class II students totaling 28 people. The results showed an increase in the average score from the pretest of 48.58 to 76.78 in the posttest. A total of 24 out of 28 students (86%) achieved learning completeness after the application of the Realistic Mathematics Education learning model based on teaching aids. Statistical analysis shows the rcount value of 0.932 which indicates a very strong correlation between the application of the learning model and learning outcomes. The t-test shows that the t-count of 13,112 is greater than the t-table of 2.056, from the results of the t-test there is a significant influence between the use of the Realistic Mathematics Education learning model on student learning outcomes.  And also the Realistic Mathematics Education learning model based on props effectively improves student learning outcomes in the material of multiplication counting operations. This model makes it easier for students to understand concepts concretely and meaningfully, and increases interest, motivation, and active participation in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aulia, N. I. P., & Araniri, N. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Konselor Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Al-Mau'izhoh, 3(1), 9-22.

Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic literature review: efektivitas pendekatan pendidikan matematika realistik pada pembelajaran matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189-197.

Akbar, M. S. F., Fauzi, R., Tsamanyah, Z. A., & Marini, A. (2022). Pengaruh penggunaan gadget dalam kegiatan belajar dan mengajar terhadap pembentukan karakter anak generasi Z. Jurnal pendidikan dasar dan sosial humaniora, 2(2), 375-384.

Arikunto, S. (2022). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Aris Shoimin. (2019). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Berutu, Y. N., Siallagan, L., Simarmata, E., & Turnip, H. (2025). Konsep dasar diagnostik kesulitan belajar siswa. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 4(1), 1894-1905.

Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa. Jurnal Education and development, 8(2), 468-468.

Danial, D., & Azmy, N. (2022, May). Efektivitas Penerapan Media Alat Peraga Papan Statistika terhadap Pembelajaran Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai (Vol. 1, pp. 15-19).

Faizah, S. N. (2017). Hakikat belajar dan pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175-185.

Fathurrohman, M. (2023). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Harahap, E. A., Theresia, M., Siregar, R., & Nurzanna, N. (2024). Penerapan model pembelajaran jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar siswa tema 4 subtema 1 jenis-jenis pekerjaan di kelas iv sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 4(2), 97-106.

Hajaroh, S. & Raehanah. (2021). Statistik Pendidikan (Teori dan Praktik). Mataram: Sanabil.

Ilyas, N. H., & Krismanto, W. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Kelas IV UPT SD Negeri 4 Massepe Kabupaten Sidrap. Juara SD: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2), 243-249.

Kia, A. D., & Murniarti, E. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Anak. Jurnal Dinamika Pendidikan, 13(3), 264-278.

Khoerunnisa, P.,& Aqwal, S. M.(2020). Analisis Model-model pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1-27.

Lestari, F. D., Ibrahim, M., Ghufron, S., & Mariati, P. (2021). Pengaruh Budaya Literasi terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5087-5099.

Mustafa, P. S. (2022). Peran pendidikan jasmani untuk mewujudkan tujuan pendidikan nasional. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(9), 68-80.

Manullang, R. L. T., Harahap, N. A., & Hasibuan, L. R. (2024). Analisis Pengaruh Metode Pembelajaran Matematika Realistik terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Rantau Utara. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 43-53.

Ma’rifah, S. (2018). Telaah Teoritis: Apa Itu Belajar?. HELPER: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 35(1), 31-46.

Mardicko, A. (2022). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 5482-5492.

Mendrofa, R. N. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) terhadap Kemampuan Nalar Siswa pada Kelas X SMK Negeri 1 Gunung Sitoli Alooa. Warta Dharmawangsa, 15(1), 104-113.

Mirdad, J. (2020). Model-model pembelajaran (empat rumpun model pembelajaran). Jurnal sakinah, 2 (1), 14-23.

Margareth, S., Simarmata, E. J., Sipayung, R., & Silaban, P. J. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3950-3973.

Marliani, N., & Nurhayati, N. (2020, July). Komunikasi Matematika Dilihat Dari Model Pembelajaran Reflektif Berbasis Matematika Realistik. In SINASIS (Seminar Nasional Sains) (Vol. 1, No. 1).

Mubarok, M. S. (2022). Aksiologi Matematika Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Matematika: Array. Jurnal Dialektika Program Studi Pendidikan Matematika, 9 (1).

Nilasari, A. E. C., Ferryka, P. Z., & Yuliana, Y. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran TGT Dalam Pembelajaran Matematika Kelas 2 SDN 1 Karangduren Tahun Ajaran 2023/2024. Simpati, 2(4), 86-103.

Nendra, I. W. (2021). Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Dengan Mengoptimalikan Model Pembelajaran Problem Solving Siswa Kelas VIII A SMP Widya Sakti Denpasar. Jurnal Nalar: Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 9-18.

Nomleni, F. T., & Manu, T. S. N. (2018). Pengembangan media audio visual dan alat peraga dalam meningkatkan pemahaman konsep dan pemecahan masalah. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 219-230.

Nurfadhillah, S., Wahidah, A. R., Rahmah, G., Ramdhan, F., & Maharani, S. C. (2021). Penggunaan Media dalam Pembelajaran Matematika dan Manfaatnya di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. Edisi, 3(2), 289-298.

Nurjanah, S. R., Ansori, Y. Z., & Cahyaningsih, U. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Berbantuan Media Quizizz Terhadap Kemampuan Berhitung Matematika Siswa. Buletin Ilmiah Pendidikan, 3(1), 31-44.

Oktaviani, R. E. (2021). Prinsip-Prinsip Pembelajaran Bahasa Indonesia Sd/Mi. PENTAS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 1-9.

Panjaitan, N., Lumbantobing, M. T., & Sibagariang, S. A. (2022). Pengaruh model pembelajaran realistis mathematics education (RME) terhadap hasil belajar matematika di kelas VI SD Negeri No. 121308 Pematang Siantar. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 112-122.

Puspitasari, R. Y., & Airlanda, G. S. (2021). Meta-analisis pengaruh pendekatan pendidikan matematika realistik (pmr) terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1094-1103.

Putra, D. O. P., & Purnomo, Y. W. (2023). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 512-522.

Pasaribu, J., & Syahputra, E. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Interaktif Berbasis Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Spasial Siswa SMP. Jurnal Genta Mulia, 13(2).

Purba, G. F. (2022). Implementasi Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Pada konsep Merdeka Belajar. Sepren, 4(01), 23-33.

Rochmana, D. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Berbantu Media Kantong Bilangan Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Penjumlahan Kelas II SD Negeri 3 Genengsari Kec. Kemusu Kab. Boyolali. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9 (5), 2358-2367.

Rowa, Y. R., Jagom, Y. O., Uskono, I. V., Dosinaeng, W. B. N., Leton, S. I., Fernandez, A. J., & Lakapu, M. (2021). Pelatihan Pembuatan Alat Peraga Dan Pendalaman Konsep Matematika Bagi Guru-Guru SD Se-Kecamatan Molo Utara. Jurnal Abdimas Solidaritas, 1(1), 1-8.

Sari, P. S., Hidayat, W., & Wildaniati, Y. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Tematik: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(2), 1-15.

Syifa, W. (2024). Integrasi Pendidikan Agama Islam dan Budaya Lokal Sebagai Pendekatan Strategis untuk Meningkatkan Relevansi dan Efektivitas Pendidikan Agama di Masyarakat. Al-Ijtima'i: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 149-172.

Sigalingging, D., Sembiring, R. K., Sitepu, A., & Silaban, P. J. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kelas IV Di SD. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(3), 749-766.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sembrena, J. K. S., Sembiring, H. M. S. B., Sinaga, R., & Juliana, J. (2024). Pengaruh model pembelajaran problem based learning terhadap hasil belajar siswa tema 8 subtema 1 kelas v sd negeri 060938 medan johor tahun pembelajaran 2023/2024. Jurnal Ilmiah Aquinas, 268-280.

Sianturi, A. S. K., Sinaga, R., Simarmata, E. J., Ambarwati, N. F., & Juliana, J. (2024). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe talking stick terhadap hasil belajar siswa pada pelajaran ipas di kelas iv sd negeri 104243 lubuk pakam tahun pembelajaran 2023/2024. Jurnal Ilmiah Aquinas, 255-267.

Santoso, E., Pamungkas, M. D., Rochmad, R., & Isnarto, I. (2021, February). Teori Behaviour (E. Throndike) dalam Pembelajaran Matematika. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 4, pp. 174-178).

Trisnani, N. (2022). Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar: Antara Kepercayaan Vs Realita. Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 49-68.

Wati, N. N. K. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Self Organized Learning Environments Berbasis Tri Kaya Parisudha Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 1-10.

Wati, A. (2021). Pengembangan media permainan ular tangga untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68-73.

Widana, I. W. (2021). Realistic mathematics education (RME) untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa di Indonesia. Jurnal elemen, 7(2), 450-462.

Yeni, D. F., Putri, S. L., & Setiawati, M. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP N 1 X Koto Diatas. Jurnal Promosi Program Studi Pendidikan Ekonomi, 10(2).

Downloads

Published

2025-10-05

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>