Analisis Interaksi Sosial Anak Autis
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.27535Keywords:
Keywords: Autistic, Social InteractionAbstract
Abstrack This study uses a Case Study with Qualitative Research. This research was carried out on grade II students of SDN Semeru 6 Bogor City, even semester of May of the 2024/2025 school year. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The main focus of this study includes the patterns of social interaction of autistic children in the school environment, the factors that influence these interactions, and strategies to overcome barriers to social interaction. The results showed that subjects were often alone, despite showing limited interest in interacting with peers. Subjects are able to respond when their names are called and tend to be sensitive to loud noises. The communication pattern shown is still rigid and formal. Strategies used by teachers to improve children's social interaction skills include habituating verbal communication and a playful approach with peers. This study concludes that support from the surrounding environment, especially teachers, parents and peers, plays an important role in developing the social interaction skills of autistic children. Keywords: Autistic, Social InteractionDownloads
References
Aida, A. N., & Alwi, M. M. (2022).
Interaksi Sosial dalam
Pembentukan Self Adjustment
Anak Tunanetra. Proceeding of
International Conference on Islamic
Guidance and Counseling, 2, 221–
231. http://conference.uin-
suka.ac.id/ind
Aisyah Layyinah, Dian Rahmawati,
Adelya Nur Febriana, Gaza Akmal
Amadana, E. P. S. (2023).
Pengertian anak berkebutuhan
khusus dan klasifikasi anak
berkebutuhan khusus. April.
Andiwatir, A., Aloysius Nay, F., Talan,
R., San Pedro, U., Ir Soekarno, J.,
Fontein, K., Kota Raja, K., Kupang,
K., & Tenggara Timur, N. (2024).
Pola Asuh Orang Tua Dalam
Meningkatkan Komunikasi Pada
Anak Autis Di SLB Negeri Kota
Kupang. Journal on Education,
06(02), 14492–14499.
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S.
(2023). Teknik Pengumpulan Data
Dan Instrumen Penelitian Ilmiah
Pendidikan Pada Pendekatan
Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal
IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam,
1(2), 1–9.
https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.
57Asep Wildan. (2023). Interaksi Sosial
Antar Umat Beragama Dan
Hubunganya Terhadap
Pembentukan Akhlak Siswa Di Sdn
Pantilaksana. HASBUNA : Jurnal
Pendidikan Islam, 2(1), 112–119.
https://doi.org/10.70143/hasbuna.v
2i1.138
Asnia, Bobby Halim, M. P. (2024).
Besaung : Jurnal Seni , Desain dan
Budaya Boardgame Sebagai Media
Edukasi Bagi Orang Tua Terhadap
Perkembangan Motorik Anak
Penyandang Besaung : Jurnal Seni
, Desain dan Budaya. 9(2), 301–
316.
Astuti, W., Safarina, N. A., & Amalia, I.
(2022). Regulasi Emosi dan
Interaksi Sosial pada Mahasiswa
Penikmat Drama Korea. 5(2), 82–
94.
Aulia, I. (2024). Analisis Pola Interaksi
Sosial Remaja Siswa SMP Negeri
57 Jakarta. 2.
Az-Zahro, F. C., Najikhah, D. K., &
Bakar, M. Y. A. (2024). Media
Pembelajaran Bagi Siswa Autis
Menurut Perspektif Islam. Jurnal
Pendidikan Dasar Dan Keguruan,
9(1), 69–78.
https://doi.org/10.47435/jpdk.v9i1.2
125
Azis, F., Mukramin, S., & Risfaisal, R.
(2021). Interaksi Sosial Anak Autis
di Sekolah Inklusi (Studi Sosiologi
Pada Sekolah Inklusi di Kota
Makassar). Equilibrium: Jurnal
Pendidikan, 9(1), 77–85.
https://doi.org/10.26618/equilibrium
.v9i1.4365
Christyastari, W., & Rusmawan.
(2023). Interaksi Sosial Siswa Autis
Di Sekolah Inklusi. Jurnal
Pendidikan Inklusi Citra Bakti, 1(2),
127–138.
https://doi.org/10.38048/jpicb.v1i2.
2406
Dewi, R., Inayatillah, I., & Yullyana, R.
(n.d.). Pengalaman Orangtua
dalam Mengasuh Anak Autis di
Kota Banda Aceh. Pengalaman
Orangtua dalam Mengasuh.
Fadilla, A. R., Wulandari, P. A.,
Bahasa, F., & Yogyakarta, U. N.
(2023). JURNAL PENELITIAN
Volume 1 No 3 II Agustus 2023 E-
ISSN : 2986-5573 ( Online ) Volume
1 No 3 II Agustus 2023 E-ISSN :
2986-5573 ( Online ) Page 34-46.
1(3), 34–46.
Fahri, L. M., & Qusyairi, L. A. H.
(2019). Interaksi Sosial dalam
Proses Pembelajaran. Palapa,
7(1), 149–166.
https://doi.org/10.36088/palapa.v7i
1.194
Fhatri, Z. (2020). Intervensi Latihan
Sensori Motorik Dalam
Pengembangan Kinestetik Anak
Autis. Tarbawy : Jurnal Pendidikan
Islam, 7(1), 23–36.
https://doi.org/10.32923/tarbawy.v7
i1.1184
Firdaus, F., & Santy, W. H. (2020).
Analisis Faktor Penyebab Perilaku
Tantrum Pada Anak Autis. Medical
Technology and Public Health
Journal, 4(1), 55–60.
https://doi.org/10.33086/mtphj.v4i1.
1409
Ginting, N. G., & Suriadi, A. (2024).
Meningkatkan Interaksi Dan
Mengenali Diri Sendiri Bersama
Anak Panti Asuhan Sinar DamaiSejahtera. Journal Sains Student
...,2(1).
https://ejurnal.kampusakademik.co
.id/index.php/jssr/article/view/551%
0Ahttps://ejurnal.kampusakademik.
co.id/index.php/jssr/article/downloa
d/551/512
Ginting, R. L., Sagala, A. K., Nst, M.
A., Simamora, M. S., Pulungan, R.
A., Silalahi, R. U., Ginting, S. N. B.,
Pane, S. A. A., & Fatimah, Y. N.
(2023). Hubungan Antara Faktor
Genetik dan Lingkungan
Perkembangan Autisme dan
Attention Deficit Hyperactivity
Disorder (ADHD). DIKSI: Jurnal
Kajian Pendidikan Dan Sosial, 4(2),
77–85.
https://doi.org/10.53299/diksi.v4i2.
361
Handayani, R. (2020). Metode
Penelitian Sosial. In Bandung
(Issue September).
Hasibuan, P., Azmi, R., Arjuna, D. B.,
& Rahayu, S. U. (2023). Analisis
Pengukuran Temperatur Udara
Dengan Metode Observasi
Analysis of Air Temperature
Measurements Using the
Observational Method.
ABDIMAS:Jurnal Garuda
Pengabdian Kepada Masyarakat,
1(1), 8–15.
http://creativecommons.org/license
s/by-sa/4.0/
Hidayah, Nurul., suyadi, Kbar, S.A.,
Yudana, A., Dewi , I., Puspitasari, I.,
Rohma dheny, P. s., Fakhruddiana,
F., Wahyudi, & Wat, D. . (n.d.).
Pendidikan Inklusi dan Anak
Berkebutuhan Khusus.
Insani, R. K. (2020). Interaksi Sosial
Anak Berkebutuhan Khusus (ABK)
Di Min 6 Ponorogo.
http://etheses.iainponorogo.ac.id/1
1987/1/SKRIPSI210616064
RenakholifahinsanI.pdf
Mahdalena, R., Shodiq, M. S., &
Dewantoro, D. A. (2020). Melatih
Motorik Halus Anak Autis Melalui
Terapi Okupasi. Jurnal
Ortopedagogia, 6(1), 1.
https://doi.org/10.17977/um031v6i
12020p1-6
Marlene Cicilia Noach, Y., Maharani
Clarhend Noach, G., & Victoranto
Amseke, F. (2021). Pola
Komunikasi Orang Tua Terhadap
Anak Autis Di Kelurahan Oebufu
Universitas Nusa Cendana Kupang
2. Ra’ah Journal of Pasoral
Counseling Available Online At,
1(2), 71–82.
http://ejournal.staknkupang.ac.id/oj
s/index.php/rah
Mauliddiyah, N. L. (2021a).
Kemampuan Interaksi Sosial Pada
Anak Autis. 13(2), 6.
Mauliddiyah, N. L. (2021b).
Penerapan Terapi Bermain Untuk
Meningkatkan Interaksi Sosial
Pada Anak Autis di Yayasan
Rumah Mentari Kecamatan
Sidoharjo Kabupaten Pringsewu.
Mulyadi, Y. Y., & Liauw, F. (2020).
Wadah Interaksi Sosial. Jurnal
Sains, Teknologi, Urban,
Perancangan, Arsitektur (Stupa),
2(1), 37.
https://doi.org/10.24912/stupa.v2i1.
6776
Napitupulu, L. H. (2023). Kemampuan
Berbahasa Anak Dengan Sindrom
Asperger. Jurnal Bahasa Indonesia
Prima (BIP), 5(2), 157–168.https://doi.org/10.34012/bip.v5i2.41
62
Nugraheni, I. L., & Mentari, A. (2021).
Analisis interaksi sosial terhadap
perilaku masyarakat pasca konflik
antar etnik. 6, 71–78.
Octamaya Tenri Awaru, A. A.,
Rachman, A., Octamaya Tenri
Awaru, A., Studi Pendidikan Ilmu
Pengetahuan Sosial, P., &
Pendidikan Sosiologi, K. (2022).
S5-Interaksi Sosial Dan Pola
Komunikasi Siswa Penyandang
Tunarungu di Sekola h Luar Biasa
(SLB-B YPPL The combined total of
all matches, including overlapping
sources, for each database.
Crossref database Crossref Posted
Content database Excluded from
Sim. Phinisi Integration Review,
5(1), 1–14. http://ojs.unm.ac.id/pir
Oktavia, M., & Junita Sari, M. (2024).
Pendidikan Anak Berkebutuhan
Khusus dengan Anak Autis.
Educational Journal of Innovation
and Publication (EJIP), 3(1), 64–75.
https://scholar.google.com/
Pahlawan, F., & Prabowo, C. B. A.
(2020). Pengaruh karakteristik
individu, intensitas penggunaan
smartphone dan interaksi sosial
terhadap perilaku phone and
snubbing karyawan lifepal®.
Syntax Idea, 2(5), 61–67.
Plentiful, A., Tarwadi, F. I., & Mirami,
M. F. (2023). Jurnal Inovasi
Kesehatan Adaptif Autis Melalui
Terapi Wicara. 5, 2.
Pokhrel, S. (2024). Mengidentifikasi
Siswa Autisme di Sekolah Khusus
Negeri 01 Kota Serang. Αγαη,
15(1), 37–48.
https://doi.org/10.56806/jh.v2i3.23.
3
Purbasari, V. A., & Suharno, S.
(2019). Interaksi Sosial Etnis Cina-
Jawa Kota Surakarta. Jurnal
Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya,
21(1), 1.
https://doi.org/10.25077/jantro.v21.
n1.p1-9.2019
Qomaruddin, M., & Suyati, T. (2023).
Hubungan Interaksi Sosial Teman
Sebaya Dengan Motivasi Belajar
Siswa Smp Negeri 1 Karangawen.
Jurnal Bimbingan Konseling Dan
Psikologi, 3(2), 96–105.
https://jurnal.stkipmb.ac.id/index.ph
p/jubikops/article/view/427%0Ahttp
s://jurnal.stkipmb.ac.id/index.php/ju
bikops/article/download/427/173
Rahayu, S., & Riau, U. I. (2023).
Interaksi Sosial dalam Novel
Romansa Kota Bandung Karya
Kezia Olivia. 2, 212–224.
Revanya, J. F. . O. C. . R. S. L. (2023).
Terapi Musik dan Anak Autisme:
Sebuah Tinjauan Literatur.
Indonesian Art Journal, 12(1), 26–
33.
https://journal.isi.ac.id/index.php/ek
spresi/article/view/10550
Rofiah, C. (2022). Analisis Data
Kualitatif : Manual Atau Dengan
Aplikasi ? 6, 33–46.
Rohanah, L., Mirawati, M., & Anwar,
W. S. (2020). Pengaruh Interaksi
Sosial Terhadap Aktivitas Belajar
Peserta Didik. Jurnal Pendidikan
Dan Pengajaran Guru Sekolah
Dasar (JPPGuseda),
03(September), 139–143.
http://journal.unpak.ac.id/index.php
/jppgusedaRukminingsih, Adnan, G., & Latief, M.
A. (2020). Metode Penelitian
Pendidikan. Penelitian Kuantitatif,
Penelitian Kualitatif, Penelitian
Tindakan Kelas. In Journal of
Chemical Information and Modeling
(Vol. 53, Issue 9)
.Saadah, M., Prasetiyo, Y. C., &
Rahmayati, G. T. (2022). Strategi
Dalam Menjaga Keabsahan Data
Pada Penelitian Kualitatif. Al-
’Adad : Jurnal Tadris Matematika,
1(2), 54–64.
https://doi.org/10.24260/add.v1i2.1
113
Sari, A. N., Budiman, B., & Hadinata,
E. O. (2021). Interaksi Sosial Anak
Autis di Sekolah Inklusi SD
Harapan Mandiri Palembang.
Indonesian Journal of Behavioral
Studies, 1(1), 122–135.
https://doi.org/10.19109/ijobs.v1i1.
9266
Sari, D. P., Novitrie, A., & Latifah, L.
(2021). Analisis Penatalaksanaan
Interaksi Sosial pada Anak Autis
dengan Menggunakan Metode
Social Story di Klinik Shally Autis
Center Palembang Tahun 2020.
Jurnal Ilmiah Universitas
Batanghari Jambi, 21(2), 505.
https://doi.org/10.33087/jiubj.v21i2.
1400
Septian, O. :, Rifayanti, A.,
Pendidikan, J., Biasa, L., &
Yogyakarta, U. N. (2019). Luar
Biasa Talenta Kids Salatiga
Communication Skilss and Social
Interaction of Autistic Children in
Extraordinary School Talenta Kids
Salatiga. 743.
Sirait, J. S., & Desiana, S. M. (2019).
Animal-Assisted Therapy sebagai
Pengobatan Pasien Autism
Spectrum Disorder pada Anak.
Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa,
2(3), 169.
https://doi.org/10.32584/jikj.v2i3.43
Siregar, L. Y. (2021). Interaksi Sosial
dalam Keseharian Masyarakat
Plural. Jurnal At-Taghyir: Jurnal
Dakwah Dan Pengembangan
Masyarakat Desa, 4(1), 1–14.
https://doi.org/10.24952/taghyir.v4i
1.3424
Stevanus, I., & Parida, L. (2021). Pola
Interaksi Sosial Siswa Pengguna
Gadget Di Sekolah Dasar Kota
Yogyakarta. VOX EDUKASI: Jurnal
Ilmiah Ilmu Pendidikan, 12(2), 305–
319.
https://doi.org/10.31932/ve.v12i2.1
356
Sudariyanto, S. P. (2020). Interaksi
Sosial. Alprin.
Sukmanasa, E., & Novita, L. (n.d.).
Pengantar Pendidikan Anak
Berkebutuhan Khusus. Program
Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Universitas Pakuan.
Syah Roni Amanullah, A. (2022).
Mengenal Anak Berkebutuhan
Khusus: Tuna Grahita,Down
Syndrom Dan Autisme. Jurnal
Almurtaja : Jurnal Pendidikan Islam
Anak Usia Dini, 1(1), 7–12.
Travelancya, T. (2022). Analisis
Interaksi Sosial Siswa Tuna Rungu
Di Sekolah ‘Aisyiyah Bustanul
Athfal. Alzam: Journal of Islamic
Early Childhood Education, 2(1), 9–
14.
https://doi.org/10.51675/alzam.v2i1
.246Ulhaq, D. D., Herdiani, A., & Adrian, M.
(2022). Perancangan User
Interface Media Edukasi
Menggunakan Permainan Puzzle
Untuk Anak Autism Spectrum
Disorder (asd) Menggunakan
Metode User Centered .... E-
Proceeding of Engineering, 9(3),
2042–2051.
https://openlibrarypublications.telko
muniversity.ac.id/index.php/engine
ering/article/view/18027%0Ahttps://
openlibrarypublications.telkomuniv
ersity.ac.id/index.php/engineering/
article/download/18027/17656
Veryawan, A. S. I. L., Sri Inda Lestari,
Indah, & Veryawan. (2023).
Perilaku Anak Autis :
Perkembangan Dan Penangan.
Indonesian Journal of Early
Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia
Dini, 5(1), 150–155.
https://doi.org/10.35473/ijec.v5i1.1
980
Waruwu, M., Pendidikan, M. A.,
Kristen, U., & Wacana, S. (2023).
Pendekatan Penelitian Pendidikan :
Metode Penelitian Kualitatif ,
Metode Penelitian Kuantitatif dan
Metode Penelitian Kombinasi (
Mixed Method ). 7, 2896–2910.
Wulandari, N. I., Winda, N., &
Agustina, L. (2022). Interaksi Sosial
Dalam Novel Anak Rantau Karya a.
Fuadi. Jurnal Basataka (JBT), 5(2),
340–348.
https://doi.org/10.36277/basataka.v
5i2.166
Yasin, M., & Fira Rusdianti Nasution.
(2022). Pola Interaksi Sosial Guru
Terhadap Murid Kelas XI di SMK
Negeri 1 Muara Wahau.
SOSMANIORA: Jurnal Ilmu Sosial
Dan Humaniora, 1(3), 298–305.
https://doi.org/10.55123/sosmanior
a.v1i3.854
Zeidan, J., Fombonne, E., Scorah, J.,
Ibrahim, A., Durkin, M. S., Saxena,
S., Yusuf, A., Shih, A., &
Elsabbagh, M. (2022). Global
prevalence of autism: A systematic
review update. Autism Research,
15(5), 778–790.
https://doi.org/10.1002/aur.2696
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.