KONSEP SISTEM PENDIDIKAN ISLAM DALAM PERSPEKTIF HADIS: TINJAUAN SISTEMATIS LITERATUR

Authors

  • Mitha Shaskila Sinaga Sinaga Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Muhammad Nur Aziz Saputra Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Marhumah Universitas Islam Negeri Sunan Klaijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.27496

Keywords:

islamic education concept, islamic education system, educational hadith

Abstract

This study aims to examine the concept of the Islamic education system from the perspective of hadith through a Systematic Literature Review (SLR) approach using the PRISMA protocol. The research is grounded in the significance of hadith as a primary source of Islamic teachings after the Qur'an, encompassing educational principles such as goals, roles of educators and learners, teaching methods, and instructional content. A total of 50 selected scholarly articles were thematically analyzed. The findings reveal that the Prophet’s hadiths offer both normative and practical foundations for Islamic education, emphasizing character formation, spirituality, and social transformation. The hadith-based Islamic education system is holistic, contextual, and transformative. Moreover, Islamic education has shown resilience over time due to its roots in divine revelation and the Prophet’s traditions. This study underscores the importance of integrating hadith values into the development of the Islamic education system to address contemporary global challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakar, A. S. A. (2020). Sistem Pendidikan Islam. Jurnal

Pendidikan Kreatif, 1(1). https://doi.org/10.24252/jpk.v1i 1.14989

Anwar, S., Hapzi, H., Hapzi, H., & Us,

K. A. (2022). Sistem

Pendidikan Islam dan Faktor yang Mempengaruhinya: Batasan, Struktur dan Paradigma. Al-Afkar : Manajemen Pendidikan Islam,

10(1), 1–13.

Https://Doi.Org/10.32520/Afkar

.V10i1.383

Arifuddin, A., & Karim, A. R. (2021). Konsep Pendidikan Islam: Ragam Metode Pai dalam Meraih Prestasi. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 10 (1),

13–22.

Https://Doi.Org/10.58230/2745 4312.76

Choiri, Moch. M., & Fitriani, A. (2011). Problematika Pendidikan Islam Sebagai Sub Sistem Pendidikan Nasional Di Era Global. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 11 (2), 303. Https://Doi.Org/10.21154/Al- Tahrir.V11i2.37

Dandy Sobron Muhyiddin, Abdul Raup, Izzuddin Musthafa, Hisny Fajrussalam. (2021) Problematika Sistem Pendidikan Islam Di Negara Islam Taklim: Jurnal Pendidikan Agama Islam 19 (2).

Darussalam. (1997). [Pdf] Sahih Al- Bukhari (Arabic-English) Vol. 1-

9. Diambil 28 Mei 2025, Dari Http://Archive.Org/Details/Sahi h-Al-Bukhari-Arabic-English- Full

Halik, A. (2016). Paradigma Pendidikan Islam dalam Transformasi Sistem Kepercayaan Tradisional. Al Islah: Jurnal Studi Pendidikan, 14 (2).

Haryono, B., Pramana, A., Muslihah, S., Syaifulah, & Maulidin, S. (2024). Konsep Pendidikan Islam Dan Relevansi Surah Al- Mujadalah Ayat 11 dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Teacher : Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru, 4 (3), 116–127.

Https://Doi.Org/10.51878/Teac her.V4i3.4230

Zalnur, M., & Rehani, R. (2024). Sistem Pendidikan Islam di Indonesia dan Analisis Pengembangannya. Jurnal Cahaya Mandalika ISSN 2721- 4796, 3(1), 826-838.

Isnaini, A. (2022). Sistem Pendidikan Islam Di Indonesia. Ri'ayah: Jurnal Sosial dan Keagamaan, 7(01), 107-116.

Liberati, A., Altman, (2009). The Prisma Statement For Reporting Systematic Reviews And Meta-Analyses Of Studies That Evaluate Health Care Interventions: Explanation and

Elaboration. Plos Medicine, 6(7),

Https://Doi.Org/10.1371/Journ al.Pmed.1000100

Muvid, (2020). Konsep Pendidikan Agama Islam dalam Tinjauan Hadits (Studi Analisis Tentang Hadits-Hadits Pendidikan). Tarbawiyah Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4 (1), 1. Https://Doi.Org/10.32332/Tarb awiyah.V4i1.1733

Noor, T. R. (2019). Pendidikan Islam Sebagai Sebuah Sistem Di Era

4.0. Ta’lim : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(2), 153–

171.

Https://Doi.Org/10.52166/Talim

.V2i2.1472

Novita & Bakar, (2021). Konsep Pendidikan Esensialisme dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama

Islam. Dirasat: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 7(1), 12-22.

https://doi.org/10.26594/dirasat

.v7i1.2409

Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam Pada Remaja di Era Disrupsi dalam Mengatasi

Krisis Moral. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(1), 63-74.

Nugroho, & Ni’mah, K. (2018). Konsep Pendidikan Islam Berwawasan Kerukunan pada Masyarakat Multikultural. Millah: Journal Of Religious Studies, 337–378. Https://Doi.Org/10.20885/Milla h.Vol17.Iss2.Art8

Rizki, & Lessy, (2024). Pendidikan Islam dalam Perspektif Hadist Tarbawi. Jiip - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(6), 5298–

5302.

Https://Doi.Org/10.54371/Jiip.V 7i6.4476

Rusmin B., M. (2017). Konsep dan Tujuan Pendidikan Islam. Inspiratif Pendidikan, 6(1), 72. Https://Doi.Org/10.24252/Ip.V6 i1.4390

Sari, Dhian. (2019) Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam 1, (2).

Suban, A. (2020). Konsep Pendidikan Islam Perspektif Al-Ghazali. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 87.

Https://Doi.Org/10.24252/Idaar ah.V4i1.13760

Syaifudin, M. (2017). Pengaruh Berbagai Sistem Terhadap

Sistem Pendidikan Islam Di Indonesia. Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman, 4(2), 87. Https://Doi.Org/10.24014/Af.V4 i2.3756

Tamjidnoor, T. (2022). Pendidikan Islam dalam Perspektif Hadis. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 7397–7402. Https://Doi.Org/10.31004/Eduk atif.V4i6.4093

Tika Kesuma Wardani, Uswatun Hasanah, Muhammad Iqbal Nasution, Farhan Pulungan, & Inom Nasution. (2023). Hakikat Peserta Didik dalam Sistem Pendidikan Islam Di Mas Al- Washliyah 22 Tembung. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa, 2(1), 75–85.

Https://Doi.Org/10.61132/Yudi stira.V2i1.388

Anwar, B. (2017). Konsep Pendidikan Andragogi Menurut Pendidikan Islam. Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana dan Ketatanegaraan, 6(1), 28–48. Https://Doi.Org/10.24252/Ad.V 6i1.4864

Downloads

Published

2025-09-04