PERAN KEPEMIMPINAN VISIONER KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI SMP NEGERI 7 PEMALANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.27466Keywords:
school principal, visionary leadership, educational qualityAbstract
This study analyzes the role of visionary leadership by school principals in enhancing the quality of education at SMP Negeri 7 Pemalang. A qualitative approach was employed with data collected through observations, interviews, and documentation. Data analysis was conducted interactively through data reduction, data display, and drawing conclusions. The results indicate that the principal effectively plans strategies, controls educational quality, and develops the performance of teachers and students collaboratively. These strategies have had a positive impact on the quality of educational inputs, processes, and outputs. It is recommended that this leadership model be adopted by other schools to achieve excellent and competitive education.Downloads
References
Armini, N. K. (2024). Evaluasi metode penilaian perkembangan siswa dan pendidikan karakter dalam Kurikulum Merdeka pada sekolah dasar. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(1), 98–112. https://doi.org/10.37329/metta.v4i1.2990
Daryono, D. (2019). Kepemimpinan Visioner Kepala SMA Muhammadiyah 2 Bobotsari Kabupaten Purbalingga (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).
Elmanisar, V., Utami, B. Y., Gistituati, N., & Anisah, A. (2024). Implementasi kepemimpinan adaptif kepala sekolah untuk keberhasilan di era disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2239–2246. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1139
Hariyani, S. (2021). Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP Negeri 7 Pemalang (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
https://etheses.iainponorogo.ac.id/17174/1/TESIS-SEPTERIA.pdf
Hasra, H., Asyarah, W. N., & Azainil, A. (2024). Kepemimpinan profesionalisme kepala sekolah berbasis servant leadership dalam perkembangan manajemen mutu pendidikan. Journal of Education Research, 5(3), 4168–4176. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1478
Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi hasil PISA (The Programme for International Student Assessment): Upaya perbaikan bertumpu pada pendidikan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 4(1), 30–41. https://doi.org/10.29408/jga.v4i01.2018
Husna. (2024). Optimalisasi pendidikan nilai di tri pusat pendidikan: Strategi integratif untuk membentuk karakter unggul. Al Akhyari: Journal of Islamic Studies, 1(1), 1–12.
Isnaeni, C., Puspa, S., Nur, D., Rahayu, O., & Parhan, M. (2023). Transformasi pendidikan abad 21 dalam merealisasikan sumber daya manusia unggul menuju Indonesia emas 2045. Jurnal Basicedu, 7(5), 3309–3321.
Imaan, M. A. M. L. (2020). Kepemimpinan Visioner dalam Peningkatan Mutu Lulusan di SMK PGRI 2 Ponorogo (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo). https://etheses.iainponorogo.ac.id/10443/
Lumban Gaol, N. T., & Siburian, P. (2018). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 66–73. https://doi.org/10.24246/j.jk.2018.v5.i1.p66-73
Nurul Hidayah, Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah ( Yogyakarta; Ar-RUZZ Media 2016) hlm.82.
Mabruroh, Syafira, S., & Hidayat, S. (2024). Kepemimpinan visioner kepala sekolah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 15(1), 72–86. https://doi.org/10.25130/sc.24.1.6
Simatupang, R. M., Anggriany, N., & Fitri, D. (2023). Analisis peran kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di sekolah. Algebra: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Sains, 3(3), 174-179.
https://ejournal.yana.or.id/index.php/algebra/article/view/771
Suparyo, S., Hanif, M., & Suratno, S. (2024). Peran kepemimpinan visioner dalam pengembangan kualitas pendidikan: Studi kasus MTs Raudlatul Huda Cilacap. Juwara: Jurnal Wawasan dan Aksara, 4(1), 53–62. https://doi.org/10.58740/juwara.v4i1.85
Zayrin, A. A., Hafizah, N., Hanifah, H., & Hidayatullah, R. (2024). Kepala sekolah sebagai pemimpin visioner di era society 5.0. At-Tarbiyah: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 248–254.
Wibawani, D. T., Wiyono, B. B., & Benty, D. D. N. (2019). Kepemimpinan visioner kepala sekolah sebagai pemimpin perubahan dalam peningkatan mutu pendidikan. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 2(4), 181-187. https://journal-fip.um.ac.id/index.php/jamp/article/view/1889
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.