SUNDANESE PAMALI VALUES AS A FONDATION FOR CHARACTER EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27416Keywords:
Pamali; values sundanese;character education;elementary schoolAbstract
Pamali is a form of belief that exists in society related to customs and manners. Pamali or commonly referred to as a prohibition or taboo that should not be violated because it is considered to have a bad impact on the perpetrator. Not only in the form of actions or behaviors that are considered not allowed, but also the use of certain sentences or language that are considered inappropriate or worth hearing. Sundanese society, especially in this study, the Karawang Regency community has its own view of pamali, a lot of pamali believed by the Sundanese community which is still a cultural heritage and is used today. The purpose of this study is to determine the educational value contained in the Pamali tradition of the Sundanese community as well as the character value contained in the Pamali tradition that is still alive in the Sundanese community today. The type of research used in this study is descriptive qualitative research with an ethnographic approach. Data obtained through direct observation and interviews with informants who know and understand the pamali tradition. As for the results of this study, that the character values contained in the pamali tradition consist of politeness values, manners values, and mutual respect values while the content of educational values consists of moral values and social values.
Downloads
References
Arif, I. F., & Listiana, A. (2023). Analisis Peranan Pamali Masyarakat Adat Sunda Terhadap Perkembangan Moral Anak Usia Dini. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, 5(1), 31-53.
Dini, R., Anggrestia, N. V., & Afkar, T. (2024). Makna dan Fungsi Ungkapan Pamali dalam Kehidupan Sosial Budaya Masyarakat di Desa Bendung Kabupaten Mojokerto: Kajian Etnolinguistik. Dinamika Pembelajaran: Jurnal Pendidikan Dan Bahasa, 1(3), 162-176.
Emilda, N., Rohaeni, A. J., & Andini, P. (2024). Internalisasi Nilai Pendidikan Karakter Melalui Budaya Tradisional pada Masyarakat Kampung Adat Miduana Kabupaten Cianjur. ViRAL Journal (Visual Innovation, Representation, Arts and Literacy), 1(1), 54-61.
FAJARINI, SD, & DHANURSETO, D. (2019). Penerapan budaya pamali dan adat istiadat dalam kehidupan masyarakat kampung adat kuta kabupaten ciamis jawa barat. Profesional: Jurnal Komunikasi dan Administrasi Publik , 6 (2), 23-29.
Fadilah, M. P., Alim, W. S., Zumrudiana, A., Lestari, I. W., Baidawi, A., Elisanti, A. D., & KM, S. (2021). Pendidikan karakter. Agrapana Media.
Harpriyanti, H., & Komalasari, I. (2018). Makna Dan Nilai Pendidikan Pamali Dalam Masyarakat Banjar Di Desa Barikin Kabupaten Hulu Sungai Tengah. STILISTIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya , 3 (2), 242-252.
Hasan, S. H. (2012). Pendidikan sejarah untuk memperkuat pendidikan karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1).
Karim, N. (2010). Pendidikan karakter. Shautut Tarbiyah, 16(1), 69-89.
Kusumastuti, A., & Khoiron, A. M. (2019). Metode penelitian kualitatif. Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).
Lutfhi, A. M., & Elan, E. (2021). Peranan Papagon Hirup Pamali dalam Menumbuhkan Karakter Cinta Lingkungan Anak Usia Sekolah Dasar di Kampung Naga. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 62-71.
Megawati, E. N., & Widjayatri, R. D. (2022). POLA ASUH BUDAYA SUNDA UNTUK PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK. Jurnal Educhild: Pendidikan dan Sosial, 11(1), 1-5.
Nartin, S. E., Faturrahman, S. E., Ak, M., Deni, H. A., MM, C., Santoso, Y. H., ... & Eliyah, S. K. (2024). Metode penelitian kualitatif. Cendikia Mulia Mandiri.
Nurhabibah, D. (2020). BABANDINGAN KANDAGA KECAP TRIBASA (SUNDA, JAWA, MELAYU) DI DÉSA SEGARAN KECAMATAN BATUJAYA KABUPATÉN KARAWANG (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Rohaeni, AJ, & Listiani, W. (2013). Pamali dalam Kebudayaan Masyarakat Adat Sunda. ATRAT: Jurnal Seni Rupa , 1 (2).
Setyaludin, R. (2014). Perancangan Media Informasi Pamali, Sebagai Produk Budaya Lisan Sunda (Doctoral dissertation, Universitas Komputer Indonesia).
Silvia, Y. (2021). Makna Pamali pada masyarakat Sunda: Studi deskriptif pada masyarakat kampung Cijolang Kota Tasikmalaya Jawa Barat tahun 2021 (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).
Purnama, S. (2021). Kearifan Lokal Masyarakat Adat Kampung Naga Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Masyarakat. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 12(1), 30-36.
Putra, Z., Jasrudin, J., & Lestari, E. (2024). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Yang Terkandung Dalam Tradisi Pamali Suku Bugis di Desa Lameong-meong. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 9(2), 120-128.
Widiastuti, H. (2015). Pamali dalam Kehidupan Masyarakat Kecamatan Cigugur Kabupaten Kuningan (Kajian Semiotik dan Etnopedagogi). Lokabasa, 6 (1).
Wuryandani, W., Maftuh, B., & Budimansyah, D. (2014). Pendidikan karakter disiplin di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33 (2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















