PENGGUNAAN MEDIA KARTU HURUF DALAM MENINGKATKAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS I DI SDN 186/I SRIDADI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.27341Keywords:
letter card media, early reading, elementary educationAbstract
This study aims to improve the early reading skills of first-grade students at SDN 186/1 Sridadi through the use of letter card media. The research method employed is Classroom Action Research (CAR) based on the Kurt Lewin model, which consists of two cycles, each comprising four stages: planning, action, observation, and reflection. The research subjects were 8 first-grade students. Data collection techniques included observation, interviews, documentation, and tests. The results showed that the use of letter card media could enhance students' early reading skills, as evidenced by improvements in pronunciation accuracy, reading fluency, voice clarity, intonation, and comprehension. The percentage of learning mastery increased from 50% in the pre-action phase to 75% at the end of the first cycle, and 80% at the end of the second cycle. In conclusion, letter card media is effective for teaching early reading in lower elementary school grades.Downloads
References
Amanda, A. P. D., Prakoso, M. A., & Riswari, L. A. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Membaca pada Siswa Kelas II: Faktor Penyebab dan Solusi. FingeR: Journal of Elementary School, 3(1), 1–11.
Anindya Fiska Syarif, Ilyas, A. H. (2024). Volume 03 No 01 Januari 2024 KATA BERGAMBAR TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN PADA SISWA KELAS I SD NEGERI 228 LAGAROANG Primer Edukasia Journal Volume 03 No 01 Januari 2024 Pendidikan merupakan suatu kegiatan yang universal dalam kehidupan manusia , k. 03(01), 54–62.
Azkiya, N., & Ridhuan, S. (2023). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas Iii Sdn Duri Kepa 03 Jakarta Barat. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12(1), 125. https://doi.org/10.31000/lgrm.v12i1.8266
Hasyim, N. (2017). Pengaruh Penerapan Metode Struktural Analitik Sintetik (SAS) Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Negeri 167 Kasuso Kecamatan Bontobahari Kabupaten Bulukumba. In Skripsi.
Husna Farhana, D. (n.d.). Penelitian Tindakan Kelas ,.
Kemdikbud. (2022). PERATURAN MENTERI PENDIDIKAN, KEBUDAYAAN, RISET, DAN TEKNOLOGI REPUBLIK INDONESIA NOMOR 22 TAHUN 2022 (Vol. 9).
Nelda Sari Siregar, Yeti Meliana, & Nena Afreni. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca dengan Media Kartu Huruf pada Siswa Kelas II SDN 84 Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(1), 78–83. https://doi.org/10.69775/jpia.v4i1.115
Nurapipah, T., & Fauzi, M. R. (2023). Penggunaan media kartu kata dalam pembelajaran membaca permulaan kelas rendah sekolah dasar. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(3), 557–566. http://dx.doi.org/10.22460/collase.v6i3.8806
Nurfatihah, S., & Hidayanti, P. O. (2024). Analisis kesulitan membaca siswa kelas II di SDIP YLPI Pekanbaru. 9, 143–152. https://doi.org/10.23916/084536011
Parwina, W. P., & Setiyaningsih, D. (2024). Kesulitan dalam Membaca dan Menulis pada Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. 2017, 1023–1030.
Perwitasar, T. S., Rohmah, M., & Setyawan, A. (2022). Analisis Kesulitan Membaca Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Evaluasi Dan …, 4(2), 68–73. https://jepjurnal.stkipalitb.ac.id/index.php/hepi/article/view/48%0Ahttps://jepjurnal.stkipalitb.ac.id/index.php/hepi/article/download/48/38
Rahmayanti, D., Safruddin., & Setiawan, H. (2021). Pengaruh Pemanfaatan Media Kartu Huruf Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas II SDN 7 Ampenan Tahun Pelajaran 2019/2020. Pedgogia : Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 25–33.
Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. In Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah (Vol. 17, Issue 33). https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Silvi Juliani. (2019). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Kartu Huruf Pada Kelompok B di TK Islam An-Nahl Tangerang (Silvi Juliani) [Skripsi, Dipublikasikan]. UIN Syarif Hidayatullah, 169, 19–20.
Sumida. (2018). PENGARUH PENGGUNAAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL BERBANTUAN MEDIA REALIA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA PESERTA DIDIK KELAS IV SDN 1 HARAPAN JAYA BANDAR LAMPUNG (Vol. 3, Issue 2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.