KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU

Authors

  • Ratna Kusuma Dewi SDN 01 Dororejo
  • Nani Kurniasari SD Negeri Bandarharjo 02
  • Windriati SD Negeri 04 Tegalsari
  • Ngurah Ayu Nyoman M UPGRIS

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.27183

Keywords:

leadership style, principal, teacher performance

Abstract

The  role  of  the  principal  as  a  leader  must  be  distinct  from  the  existing  leadership style.  The  leadership  style  of  a  top  school influences  teachers'  good  and  bad  performance  in  the school  institution  where  they  teach.  The  purpose  of  this  article  is  to  find  out:  (1)  The  leadership style  of  the  principal  of  SD Negeri  01 Dororejo.  (2)  Teacher  Performance  at  SD Negeri 01 Dororejo.  This research  uses  a  qualitative  approach  with  the  case  study  method,  with  a  single  case  study  type. Researchers  used  data  collection  techniques  using  observation,  interviews,  and  documentation. Data  analysis  techniques  use  data  reduction,  data  presentation,  and  concluding  the data  that  has been presented and reduced in guaranteeing the validity of the data using triangulation techniques and sources. The results of the study concluded that the leadership of the principal of SD Negeri 01  Dororejo uses  two  leadership  styles,  namely  theauthoritarian  leadership  style,  in  disciplining teachers  in  daily  attendance  and  completing  administration.  In  comparison,  in  the  following leadership style, namely the democratic leadership style, the principal gives freedom for teachers to develop theirabilities in various activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gaol, N. T. L., & Siburian, P. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 66-73.

Hayati, R. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Ikhsandi, M. R. H., & Ramadan, Z. H. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar.Jurnal Basicedu,5(3), 1312-1320.

Istijarti, A. (2023). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan (JDMP), 7(2), 164-175

Kompri. (2018). Standarisasi Kompetensi Kepala Sekolah: Pendekatan Teori untuk Praktek Profesional. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Minsih, Rusnilawati, Mujahid. I.(2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Sekolah Berkualitas Di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 6(1), 29-40

Mulyasa, H. E. (2021). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Oktarina, W., Syamsir, M. S., Hadijah, A., Wahyuni, S., & Arianti, P. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di SLB Permata Bunda Kecamatan VII Koto Sungai Sariak. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 2(2), 240-250.

Puspitasari, D., Rofiq, A., Asy’ari, H., & Nasucha, J. A. (2022). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kinerja Guru. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 70-83.

Saragih, E. F., Laili, H., Vanda, M. E., Siregar, M. R., Sagala, R. A. S., & Wasiyem, W. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar X di Kota Medan. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 2419-2422.

Sasmita, S. K., & Prastini, E. (2023). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Politik, 1(1), 11-17

Setiyadi, B., & Rosalina, V. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru.Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan,2(1), 75-84.

Supardi. (2020). Kinerja Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Syukkur, A., & Fauzan, F. (2021). Improving The Quality of Education Through The Principal’s Strategy to Develop Teacher Competence. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 4(3), 563–574.

Tazkiah, L., Hendriani, S., Salam, M. Y., Asmendri, A., & Aisyah, D. (2022). Supervision of Madrasah Principal on the Implementation of English Learning Evaluation. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(3), 387–403.

Ulum, B., & Syafi’i, I. (2022). Implementing Contextual Teaching and Learning Models in Islamic Religious Education Learning. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 1(1), 45–53.

Umiarso. (2018). Kepemimpinan Transformasional Profetik Kajian Paradigmatik Ontos Integralistik Di Lembaga Pendidikan Islam. Kencana.

Downloads

Published

2025-01-06

Most read articles by the same author(s)