PENERAPAN MEDIA SCRAP POP BOOK UNTUK PENINGKATAN HASIL BELAJAR PADA MATERI KEMERDEKAAN DAN PERISTIWA DISEKITARNYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27113Keywords:
Scrap-pop book, learning result, Science and Social StudiesAbstract
Cognitive learning outcomes are measurable and observable changes resulting from learning experiences that align with instructional objectives. Based on IPAS (Integrated Science) test scores, 83% of students scored below the minimum passing grade (KKM). This research aimed to enhance the cognitive learning outcomes in IPAS for sixth-grade students at SDN Kemakmuran 2 Cirebon through instructional media. The medium employed was a scrap pop book (Scrap Book and Pop Up), which contains visually presented content. The subjects were 30 sixth- grade students. This classroom action research utilized the Kemmis and McTaggart model. Testing techniques were used to determine the improvement in learning outcomes. In the first cycle, the average learning outcome was 66.6, categorized as 'satisfactory.' This result improved in the second cycle to 82.6, categorized as 'good.' Therefore, it can be concluded that the scrap pop book media effectively enhances students' learning outcomes in the topic of 'Independence and SurroundingDownloads
References
Iyen Yulieta A.G., dkk. (2002). Analisis
Faktor Internal dan Eksternal yang
Mempengaruhi Hasil Belajar
Kognitif pada Mata Pelajaran UPS
Kelas VIII SMP Negeri 4 Pematang
Siantar Tahun Ajaran 2022/2023.
Jurnal Darma Agung, Vol. 30, No.
3, (2022) Desember : 492 – 497.
Nilam S.A, dkk. 2019. Developing Red
– White Monopoly Games through
Integrative Thematic Learning in
The Primary School. Jurnal
Pendidikan Guru MI, Vol. 6 No.1
(2019).
Ridha F. & Sumiyatun. 2020.
Pengembangan Pop Up Scrapbook
untuk Menguatkan Historical
Comprehension Peserta Didik
Sekolah Menengah Atas. Jurnal
Swarnadwipa, Vol. 4, No. 1, 2020,
E-ISSN : 2580 – 7315
Slamet, Ketut I. ( 2020). Penggunaan
Media Visual untuk Meningkatkan
Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS
Siswa Kelas V SD Inpres Tumpu
Jaya I. Jurnal Paedagogy, ISSN :
2355 – 7761. Vol. 7, No. 2
Aen, R., Kuswendi U. (2020).
Meningkatkan Pemahaman
Konsep IPA Siswa SD
menggunakan Media Visual berupa
Media Gambar dalam
Pembelajaran IPA. COLLASE, Vol.
3, No. 3
Indah D.N. 2021. Pengembangan
Media Scrap book berbasis cerita
berseri dalam Meningkatkan
Keterampilan Membaca Peserta
Didik Kelas II SD/MI. Repository
UIN Raden Intan Lampung
Badruzman, Ayi, dkk. (2015).
Pengaruh Penggunaan Media
Visual terhadap Hasil Belajar Siswa
pada Materi Peta. Pendadidaktika,
Vol. 2, No. 1
Angga Setiawan, dkk. 2022. Pengaruh
Minat Belajar terhadap Hasil
Belajar Siswa Kelas VI SDN 1
Gamping. Tanggap Jurnal Riset
dan Inovasi Pendidikan Dasar, Vol.
2, No. 2 (2022), e-ISSN : 2774 –
3691
Siti Sari A.M.J., dkk. 2023. Media
Pembelajaran Popscrap Book pada
Mata Pelajaran IPS Tema Indahnya
Keragaman di Negeriku untuk
Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal
EDUCATIO, Vol. 9 No.4 (2023)
Janet S.S., dkk. 2023. Analisis Faktor-
faktor yang Mempengaruhi Minat
Belajar Mahasiswa. Jurnal Ilmiah
Multidisiplin, Vol. 1, No. 2, Juli
417
Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,
ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950
Volume 10 Nomor 02, Juni 2025
2024, hal 106 – 118, e-ISSN : 3031
– 769X
Agnhia, F. (2023). Analisis Multiple
Intelligence Peserta Didik Sekolah
Dasar dalam Pembelajaran
Kurikulum Merdeka. Tunas
Nusantara Jurnal Ilmiah, Vol. 5, No.
1
Sefina, dkk (2024). Efektivitas Media
Pembelajaran Interaktif Berbasis
Power Point terhadap Hasil Belajar
IPA Kelas IV SDN 2 Kerandon
Kabupaten Cirebon. Jurnal Global
Ilmiah, Vol. 1, No. 11.
Annisa Fitriani. 2024. Penggunaan
Media Pop Up Book untuk
Meningkatkan Hasil Belajar IPA
Siswa Kelas V di Madrasah
Ibtidaiyah Bekasi. Journal of Islamic
Studies, Vol. 2 No. 1 E-ISSN : 2988
– 0947
Prayuda, J., dkk. (2024). Mengasah
Kemampuan Kognitif Siswa
Sekolah Dasar dengan Media
Board berbasis Game Educaplay.
JUDIKDAS, Vol. 3, No. 4
Nassta R., dkk. 2025. Analisis
Pembelajaran Berbasis Kinestetik
pada Materi Bangun Ruang
terhadap Pemahaman Siswa.
Jurnal Ilmu Pendidikan
Muhammadiyah Kramat Jati
(Inpress Juni), Vol. 6, No.1 (2025).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.