PENERAPAN MEDIA SCRAP POP BOOK UNTUK PENINGKATAN HASIL BELAJAR PADA MATERI KEMERDEKAAN DAN PERISTIWA DISEKITARNYA

Authors

  • Ina Ilmi Fahima FKIP Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Widia Nur Jannah FKIP Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Dewi Yuningsih FKIP Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Mulyani FKIP Universitas Muhammadiyah Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27113

Keywords:

Scrap-pop book, learning result, Science and Social Studies

Abstract

Cognitive learning outcomes are measurable and observable changes resulting from learning experiences that align with instructional objectives. Based on IPAS (Integrated Science) test scores, 83% of students scored below the minimum passing grade (KKM). This research aimed to enhance the cognitive learning outcomes in IPAS for sixth-grade students at SDN Kemakmuran 2 Cirebon through instructional media. The medium employed was a scrap pop book (Scrap Book and Pop Up), which contains visually presented content. The subjects were 30 sixth- grade students. This classroom action research utilized the Kemmis and McTaggart model. Testing techniques were used to determine the improvement in learning outcomes. In the first cycle, the average learning outcome was 66.6, categorized as 'satisfactory.' This result improved in the second cycle to 82.6, categorized as 'good.' Therefore, it can be concluded that the scrap pop book media effectively enhances students' learning outcomes in the topic of 'Independence and Surrounding

Downloads

Download data is not yet available.

References

Iyen Yulieta A.G., dkk. (2002). Analisis

Faktor Internal dan Eksternal yang

Mempengaruhi Hasil Belajar

Kognitif pada Mata Pelajaran UPS

Kelas VIII SMP Negeri 4 Pematang

Siantar Tahun Ajaran 2022/2023.

Jurnal Darma Agung, Vol. 30, No.

3, (2022) Desember : 492 – 497.

Nilam S.A, dkk. 2019. Developing Red

– White Monopoly Games through

Integrative Thematic Learning in

The Primary School. Jurnal

Pendidikan Guru MI, Vol. 6 No.1

(2019).

Ridha F. & Sumiyatun. 2020.

Pengembangan Pop Up Scrapbook

untuk Menguatkan Historical

Comprehension Peserta Didik

Sekolah Menengah Atas. Jurnal

Swarnadwipa, Vol. 4, No. 1, 2020,

E-ISSN : 2580 – 7315

Slamet, Ketut I. ( 2020). Penggunaan

Media Visual untuk Meningkatkan

Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS

Siswa Kelas V SD Inpres Tumpu

Jaya I. Jurnal Paedagogy, ISSN :

2355 – 7761. Vol. 7, No. 2

Aen, R., Kuswendi U. (2020).

Meningkatkan Pemahaman

Konsep IPA Siswa SD

menggunakan Media Visual berupa

Media Gambar dalam

Pembelajaran IPA. COLLASE, Vol.

3, No. 3

Indah D.N. 2021. Pengembangan

Media Scrap book berbasis cerita

berseri dalam Meningkatkan

Keterampilan Membaca Peserta

Didik Kelas II SD/MI. Repository

UIN Raden Intan Lampung

Badruzman, Ayi, dkk. (2015).

Pengaruh Penggunaan Media

Visual terhadap Hasil Belajar Siswa

pada Materi Peta. Pendadidaktika,

Vol. 2, No. 1

Angga Setiawan, dkk. 2022. Pengaruh

Minat Belajar terhadap Hasil

Belajar Siswa Kelas VI SDN 1

Gamping. Tanggap Jurnal Riset

dan Inovasi Pendidikan Dasar, Vol.

2, No. 2 (2022), e-ISSN : 2774 –

3691

Siti Sari A.M.J., dkk. 2023. Media

Pembelajaran Popscrap Book pada

Mata Pelajaran IPS Tema Indahnya

Keragaman di Negeriku untuk

Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal

EDUCATIO, Vol. 9 No.4 (2023)

Janet S.S., dkk. 2023. Analisis Faktor-

faktor yang Mempengaruhi Minat

Belajar Mahasiswa. Jurnal Ilmiah

Multidisiplin, Vol. 1, No. 2, Juli

417

Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,

ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950

Volume 10 Nomor 02, Juni 2025

2024, hal 106 – 118, e-ISSN : 3031

– 769X

Agnhia, F. (2023). Analisis Multiple

Intelligence Peserta Didik Sekolah

Dasar dalam Pembelajaran

Kurikulum Merdeka. Tunas

Nusantara Jurnal Ilmiah, Vol. 5, No.

1

Sefina, dkk (2024). Efektivitas Media

Pembelajaran Interaktif Berbasis

Power Point terhadap Hasil Belajar

IPA Kelas IV SDN 2 Kerandon

Kabupaten Cirebon. Jurnal Global

Ilmiah, Vol. 1, No. 11.

Annisa Fitriani. 2024. Penggunaan

Media Pop Up Book untuk

Meningkatkan Hasil Belajar IPA

Siswa Kelas V di Madrasah

Ibtidaiyah Bekasi. Journal of Islamic

Studies, Vol. 2 No. 1 E-ISSN : 2988

– 0947

Prayuda, J., dkk. (2024). Mengasah

Kemampuan Kognitif Siswa

Sekolah Dasar dengan Media

Board berbasis Game Educaplay.

JUDIKDAS, Vol. 3, No. 4

Nassta R., dkk. 2025. Analisis

Pembelajaran Berbasis Kinestetik

pada Materi Bangun Ruang

terhadap Pemahaman Siswa.

Jurnal Ilmu Pendidikan

Muhammadiyah Kramat Jati

(Inpress Juni), Vol. 6, No.1 (2025).

Downloads

Published

2025-06-07