PENERAPAN MEDIA FLASHCARD DIGITAL BERBASIS CANVA UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN BACAAN KOSAKATA BAKU SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Fatia Zulfa Nurhafifah Uniersitas Jambi
  • Assalwa Tazkiya. L Universitas Jambi
  • Ihsan Syah Putra Universitas Jambi
  • Risdalina Risdalina Universitas Jambi
  • Destrinelli Destrinelli Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26927

Keywords:

canva, flashcard media, reading comprehension

Abstract

This study was conducted with the aim of improving reading comprehension of standard vocabulary among fourth-grade students at SDN 080/I KM 3 Ma. Bulian through the implementation of an innovative learning medium in the form of digital flashcards created using Canva. The research employed a Classroom Action Research (CAR) method carried out in two cycles, each consisting of planning, action, observation, and reflection stages. The results showed that the use of digital flashcard media increased the students’ average score from 68 in the first cycle to 82 in the second cycle and also increased the number of students who scored above average. This improvement indicates that Canva-based interactive visual media is effective in capturing students' attention, encouraging active participation in learning, and enhancing understanding of standard vocabulary within reading contexts. These findings are expected to serve as a reference for teachers in developing instructional media that align with the characteristics and needs of elementary school students in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, A., Venica, S. D., Aini, W., & Hidayat, A. F. (2025). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Information System and Education Development, 3(1), 1-6.

Awwalia, M. A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Visual Kartu Bergambar (Flash Card) untuk Meningkatkan Hafalan Surah-surah Pendek Siswa pada Pembelajaran PAI Kelas IV SD IT Al-Qur'aniyyah Pondok Aren (Master's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah jakarta).

Fadhillah, D. (2022). Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi di Sekolah Dasar. Sukabumi: CV Jejak (Jejak Publisher).

Fitriani, R., & Suendarti, M. (2021). Pengaruh Persepsi Atas Gaya Belajar Dan Penguasaan Kosakata Terhadap Pemahaman Bacaan Teks Recount. INFERENCE: Journal of English Language Teaching, 4(2), 119-128.

Hidayati, D., Unandar, A., Setiawan, A. R., Ramadhan, G., & Nuryadin, D. (2023). Upaya memecahkan problem pembelajaran melalui penelitian tindakan kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 154-165.

Ilham, M., Sari, D. D., Sundana, L., Rahman, F., Akmal, N., & Fazila, S. (2023). Media Pembelajaran: Teori, Implementasi, dan Evaluasi. Jejak Pustaka.

Johan, A., & Roesly, B. (2025). EFEKTIVITAS PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN FLASHCARD DALAM UPAYA PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA MANDARIN PESERTA DIDIK KELAS 4 SD PELITA UTAMA, BATAM. Jurnal Cakrawala Mandarin, 9(1), 30-40.

Muthi, A. Z., Fadhilah, N. R., Safitri, D., & Sujarwo, S. (2023). Efektivitas penerapan media pembelajaran video dokumenter dalam pembelajaran ips pada siswa smp. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 1(6), 104-116.

Putri, R. D., Lestari, L. I., Hidajat, H. G., & Ubaidillah, A. F. (2024). Eksplorasi Konsep Psikologi Kepribadian: Pengembangan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 4(3), 2156-2166.

Rahim, A. R. (2023). Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia pada Mahasiswa PIAUD STAI Darul Ulum Kandangan dalam Keterampilan Berbicara. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(2), 414-425.

Tapilouw, M. C., Trisianna, J. A., & Sucahyo, S. (2025). Biodiversity Flashcard: Inovasi Media Pembelajaran IPA Sub Materi Keanekaragaman Hayati dan Konservasi Kelas VII. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 15(1), 45-56.

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode penelitian tindakan kelas (PTK): Panduan praktis untuk guru dan mahasiswa di institusi pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19-19.

Yuniastuti, M., & Khoiron, M. (2021). Media pembelajaran untuk generasi milenial. Surabaya: Scorpindo Media Pustaka.

Downloads

Published

2025-01-06

Most read articles by the same author(s)