IMPLEMENTASI PENDEKATAN DIFERENSIASI DALAM MENGATASI DISPARITAS PEMAHAMAN SISWA PADA MATERI PERKALIAN DI MATEMATIKA KELAS III SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26915Keywords:
mathematics, differentiated approach, multiplication, elementary educationAbstract
This study aims to examine the effectiveness of the differentiated approach in addressing disparities in students’ understanding of multiplication material in Grade III at SDN 34/I Teratai. The research employed a Classroom Action Research (CAR) method using the spiral model of Kemmis and McTaggart, consisting of two cycles, with a total of 23 student participants. Data were collected through observation, documentation, and learning outcome tests. The results showed that the differentiated approach significantly improved students’ understanding, as indicated by an increase in the average score from 68.20 in the first cycle to 82.60 in the second cycle, and an increase in classical learning completeness from 56% to 80%. This approach effectively accommodated differences in students’ learning styles, interests, and readiness, thus positively impacting learning outcomes. Therefore, implementing a differentiated approach is a viable alternative strategy to create inclusive and effective learning environments.Downloads
References
Honey, E. A., & Syakirin, R. I. (2023). Penerapan model pembelajaran personal dalam mendukung diferensiasi pengajaran untuk siswa berkebutuhan khusus. Chatra: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), 54-62.
Kartika, S. K. D. (2025). Pendekatan pembelajaran berdiferensiasi melalui model pembelajaran kooperatif tipe TGT pada mata pelajaran PKn. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(1), 133-143.
Koimah, S. M., Zahra, N. A., Prasitini, E., Sasmita, S. K., & Sari, N. (2024). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi untuk memenuhi kebutuhan belajar siswa yang beragam. Jurnal Ilmu Sosial Dan Budaya Indonesia, 2(2), 58-66.
Lafendry, F. (2023). Urgensi penelitian tindakan kelas dalam lingkup pendidikan. Tarbawi: Jurnal pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(2), 142-150.
Parwati, N. N., Suryawan, I. P. P., & Apsari, R. A. (2023). Belajar dan pembelajaran. Depok:PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.
Pauziah, N., Alfaqih, B., Hoirunnisa, F., Sadiyah, M. S., & Khoerunnisa, N. I. (2023). Kendala-kendala dalam pelaksanaan penelitian tindakan kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(1), 39-47.
Purnasari, F. O., & Alfiandra. (2024). Strategi Meningkatkan Pemahaman Belajar Peserta Didik Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(1), 129–135
Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2003 Nomor 78. Jakarta: Sekretariat Negara.
Saputra, N. (2021). Penelitian tindakan kelas. Provinsi Aceh:Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Suwanjal, U., & Apriani, R. (2023, August). Peran guru penggerak dalam mewujudkan aksi nyata di sekolah sebagai bentuk pendidikan yang berpihak kepada murid melalui pembelajaran berdiferensiasi. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (SNPPM) Universitas Muhammadiyah Metro (Vol. 5, No. 1, pp. 257-271).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.