PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TALKING STICK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN TEKS NONFIKSI TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI SDN 80/I KEC. MUARA BULIAN

Authors

  • Natasya Agustin Universitas Jambi
  • Alesia Sasabila Universitas Jambi
  • Ulfa Ramadhani Universitas Jambi
  • Destrinelli Universitas Jambi
  • Risdalina Universitas Jambi
  • Irmawani Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26896

Keywords:

cooperative learning, talking stick, reading comprehension

Abstract

This study aims to improve students’ nonfiction reading comprehension skills through the implementation of the cooperative learning model of the Talking Stick type in Grade V at SDN 80/I, Muara Bulian District. The method used is classroom action research (CAR) conducted in two cycles. Each cycle consists of the stages of planning, implementation, observation, and reflection. Data were collected through observation, learning outcome tests, and documentation. The results show that the implementation of the Talking Stick model can improve students' learning outcomes in reading comprehension of nonfiction texts. This is evidenced by an increase in the average student score from 64.5 in cycle I to 75 in cycle II. In addition, there was an increase in students’ active participation in learning activities, especially in discussing, expressing opinions, and understanding the content of the reading. This model also creates a more enjoyable and collaborative learning atmosphere. Therefore, the cooperative learning model of the Talking Stick type is effectively used to improve nonfiction reading comprehension skills of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, S. P., & Sumendap, L. Y. S. (2022). 164 Model pembelajaran kontemporer (Vol. 1). Pusat Penerbitan LPPM.

Berliani, S. C. N. I., & Gumiandari, S. (2023). Pemanfaatan Talking Stick dalam Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Interaktif. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 1(6), 204-214.

Hikmah, N., & A'yuni, N. (2025). Penerapan Model Pembelajaran Aktif Tipe Talking Stick untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di MIS Mustaqim. Journal of 21st Century Learning, 1(1), 50-54.

Jufri, A. P., Asri, W. K., Mannahali, M., & Vidya, A. (2023). Strategi Pembelajaran: Menggali Potensi Belajar Melalui Model, Pendekatan, dan Metode yang Efektif. Yogyakarta: Ananta Vidya.

Mardiana, M. (2022). Meningkatkan hasil belajar IPS pokok bahasan mengidentifikasi benua-benua melalui model pembelajaran kooperatif tipe talking stick pada siswa kelas VI SD Negeri 45 Buton semester I tahun pelajaran 2019/2020. Jurnal Akademik FKIP Unidayan, 59-67.

Rahma, N., Oktaviana, N. I., Fadhilah, P. N., Apriliani, D., Mulyati, M., & Marini, A. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Snowball Throwing Dalam Mata Pelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(12), 1621-1632.

Ramadhan, A., & Nadhira, A. (2022). Penelitian tindakan kelas (PTK) solusi alternatif problematika pembelajaran dengan berbasis kearifan lokal dan penulisan artikel ilmiah sesuai dengan kurikulum tahun 2013 di madrasah tsanawiyah darul hikmah medan. Serunai: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 121-128.

Reskiati, R., Bahri, A., & Anzar, A. (2025). Penerapan Pendekatan Integratif untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa pada Kelas IV SDN 45 Pappaka. DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 5(2), 768-776.

Saputra, M. I., Al Faiz, M. I., & Gusmaneli, G. (2024). Pengembangan Keterampilan Sosial dan Akademik Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Kooperatif. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 3(2), 62-70.

Sari, Y., Ansya, Y. A. U., Alfianita, A., & Putri, P. A. (2023). Studi literatur: Upaya dan strategi meningkatkan motivasi belajar siswa kelas V sekolah dasar dalam pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia. JGK (Jurnal Guru Kita), 8(1), 9-26.

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode penelitian tindakan kelas (PTK): Panduan praktis untuk guru dan mahasiswa di institusi pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19-19.

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode penelitian tindakan kelas (PTK): Panduan praktis untuk guru dan mahasiswa di institusi pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19-19.

Downloads

Published

2025-01-06

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>