SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW PEMANFAATAN TEKNOLOGI AUGMENTED REALITY SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN

Authors

  • Moch Miftah Mawardi Arwanto Politeknik Imigrasi
  • Priati Assiroj Politeknik Imigrasi
  • Cakra Trinata Politeknik Imigrasi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26693

Keywords:

augmented reality, learning media, systematic literature review, technology, interactive

Abstract

Augmented Reality (AR) is a technological advancement that can be utilized as an interactive learning medium by visualizing objects in three dimensions to enhance material comprehension. This study aims to identify methods, AR design software, and various applications of AR as different media. Using the PRISMA method, 28 selected articles were analyzed. The findings indicate that Marker-based Tracking is the dominant method compared to Markerless Tracking. The most commonly used AR design software is Unity, often combined with Vuforia. In terms of AR applications, the highest usage is found in the field of science, followed by several other fields. This study demonstrates that AR has great potential if continuously developed and can be utilized across various fields, not just in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adlani, F., Ikhwan, A., & Putri, R. A. (2023). Aplikasi Media Pembelajaran Praktik Sholat Idul Fitri Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android. BULLETIN OF COMPUTER SCIENCE RESEARCH, IV, 129-141.

Ahmad, I., Samsugi, S., & Irawan, Y. (2022). PENERAPAN AUGMENTED REALITY PADA ANATOMI TUBUH MANUSIA UNTUK MENDUKUNG PEMBELAJARAN TITIK TITIK BEKAM PENGOBATAN ALTERNATIF. JURNAL TEKNOINFO, XVI, 46-53.

Anugrah, M. F., Dasari, D., & Juandi, D. (2023). Systematic Literatur Review : Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah KOMPUTASI, XXII, 161-167.

Endra, R. Y., & Saputra, M. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Metode Marker untuk Alternatif Pembelajaran Praktek Perakitan Komputer. Media Elektrika, XV, 50-63.

Hermawan, H., Waluyo, R., & Ichsan, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Mesin Menggunakan Teknologi Augmented Reality. Journal of Innovation Information Technology and Application , I, 1-7.

Hurrahman, M., Erlina, Melati, H. A., & Eny Enawaty, R. P. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Multipel Representasi Dengan Bantuan Teknologi Augmented Reality untuk Pembelajaran Materi Bentuk Molekul. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, X, 89-114.

Irfansyah, J., & Anifah, L. (2022). Media Pembelajaran Pengenalan Hewan untuk Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android. Journal of Engineering, Technology & Applied Science, IV, 86-96.

Jumarlis, M., & Mirfan, M. (2018). Implementation of Markerless Augmented Reality Technology Based on Android to Introduction Lontara in Marine Society. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science.

Karisman, A., Wulandari, F., & Adipraja, R. (2019). Aplikasi Media Pembelajaran Augmented Reality Pada Perangkat Keras Komputer Berbasis Android. Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi, VI, 18-30.

Kustrianugraha, A. F., & Wibowo, A. P. (2023). AUGMENTED REALITY SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN KOMPONEN. Jurnal TEKINKOM, VI, 784-791.

Latifah, A., Tresnawati, D., & Sanjaya, H. (2022). Media Pembelajaran Menggunakan Teknologi Augmented Reality untuk Tanaman Daun Herbal. Jurnal Algoritma, XIX, 515-526.

Lorin, E. Y., Hindarto, & Taurusta, C. (2024). Penerapan Augmented Reality dalam Pendidikan Anatomi Manusia di Sekolah Menengah. Indonesian Journal of Applied Technology, I, 1-15.

Nugraha, A. C., Bachmid, K. H., Rahmawati, K., Putri, N., Hasanah, A. R., & Rahmat, F. A. (2021). RANCANG BANGUN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUGMENTED REALITY UNTUK PEMBELAJARAN TEMATIK KELAS 5 SEKOLAH DASAR. Jurnal Edukasi Elektro, V, 138-147.

Pauziah, D., & Laksanawati, W. D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Augmented Reality Pada Materi Struktur Kristal. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika , XIV, 179-188.

Pratama, Y. P. (2024). Perancangan Media Pembelajaran Pengenalan Bangun Ruang Menggunakan Augmented Reality. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin, II, 600-607.

Riskiono, S. D., Susanto, T., & Kristianto. (2020). Augmented reality sebagai Media Pembelajaran Hewan Purbakala. JURNAL TEKNIK INFORMATIKA, VIII, 8-18.

Rochman, A. C., & Hindarto. (2023). Aplikasi Augmented Reality Untuk Pembelajaran Metamorfosis Kupu Kupu. Jurnal Informatika, XXIII, 130-142.

Saca, A. (2021). PENERAPAN MARKER-BASED AUGMENTED REALITY. JIKA (Jurnal Informatika) Universitas Muhammadiyah Tangerang, 33-41.

Stefani, K., Juandy, Y., Hartant, & Christania, Y. (2024). RANCANG BANGUN APLIKASI KERANGKA TUBUH MANUSIA 3 DIMENSI BERBASIS AUGMENTED REALITY UNTUK MEDIA PEMBELAJARAN. Media Informatika, XXIII, 170-181.

Syarif, A. U., & Astuti, C. C. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality (AR) pada Pembelajaran Perangkat Keras Komputer di SMK AlAziziyah Candi. Jurnal Ilmiah Edutic : Pendidikan dan Informatika, X, 24-35.

Triyono, A., Muhaqiqin, & Satria, M. N. (2021). APLIKASI PEMBELAJARAN BIOLOGI TENTANG TANAMAN BERBASIS AUGMENTED REALITY UNTUK KELAS XI. Jurnal Informatika dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA) , II, 39-53.

Wahyuddin, & Hasnawati. (2023). APLIKASI MEDIA PEMBELAJARAN PENGENALAN PANCASILA MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN PENGENALAN PANCASILA MENGGUNAKAN AUGMENTED REALITY. JURNAL SINTAKS LOGIKA, III.

Walangitan, S. D., Rumagit, A. M., & sengkey, R. (2023). Pembuatan Aplikasi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Penggolongan Obat Berdasarkan Bentuk Sediaannya. Jurnal Teknik Informatika, XVIII, 99-110.

Wardiana, T., Hidayat, E. W., & Dewi, E. N. (2025). Media Pembelajaran Jenis Jamur Berbasis Augmented Reality Menggunakan Metode Marker Based Tracking. JTIM : Jurnal Teknologi Informasi dan Multimedia, VII, 53-65.

Wiharto, A., & Budihartanti, C. (2017). APLIKASI MOBILE AUGMENTED REALITY SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PENGENALAN HARDWARE KOMPUTER BERBASIS ANDROID. Jurnal PROSISKO, IV, 17-24.

Yang, L., Susanti, W., Hajjah, A., Marlim, Y. N., & Tendra, G. (2022). PERANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA . Jurnal Pendidikan, XX, 122-136.

Yudhanto, Y., Pratisto, E. H., Purnomo, F. A., Hidayat, T. N., Haqimi, N. A., & Ardhi, O. D. (2023). PENINGKATAN LITERASI TEKNOLOGI AUGMENTED REALITY UNTUK PEMBELAJARAN DENGAN AR HALOKIDS BERBASIS GAMES. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, III, 1103-1110.

Yulianto, B. D., & Dijaya, R. (2023). Aplikasi Media Pembelajaran IPA Untuk MI Berbasis Augmented Reality. Infotek: Jurnal Informatika dan Teknologi, VI, 278-287.

Zuliansyah, M. R. (2021). PENERAPAN AUGMENTED REALITY SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN HEWAN LANGKA DI LINDUNGI DI INDONESIA. Jurnal Informatika dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA), II, 1-15.

Downloads

Published

2025-06-14