PERENCANAAN STRATEGI PEMASARAN UNTUK MENINGKATKAN LOYALITAS PELANGGAN PADA PENJUALAN PRODUK ELEKTRONIK

Authors

  • Anggit Dyah K FHS Universitas Sahid Surakarta
  • Annisa Muktining C FHS Universitas Sahid Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26652

Keywords:

marketing strategy 1, customer loyalty 2, alternative strategy 3

Abstract

This study was conducted with the aim of utilizing the SWOT method and Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) approaches to choose objective marketing strategies to increase customer loyalty towards purchasing electronic products at PT. Electrindo. The data obtained from the previous stage will be re-developed for analysis based on the method to be used, namely: Sales data for the period January - September 2023. Based on the results of the SWOT method analysis that is appropriate for PT. Electrindo. The SWOT analysis provides 5 alternative strategies that can be chosen by the company PT. Electrindo, namely using digital and influencer strategies, using promotion and discount strategies, using product and technology innovation strategies, using email marketing strategies, using traditional strategies and local communities. Regarding the results of the analysis using the QSPM method, among the five alternative strategies, the alternative strategy that is preferred by the company PT. Electrindo is using promotion and discount strategies to increase customer buying interest in electronic products.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Nafizah, U. Y. (2019). Perumusan Strategi Pemasaran Bali Ragam Busana Dengan Metode Quantitative Strategic Planning Matrix (qspm).jurnal eProceedings of Engineering, 6(2). 1-8

Jurnal :

Aistiawan, M. R. S., & Andesta, D. (2022). Analisis Strategi Pemasaran dengan Menggunakan Metode SWOT Guna Peningkatan Penjualan Produk Lemari di UD Abdi Rakyat. Jurnal Serambi Engineering, 7(1). 2683-2692

Akbar, M. J., Qurtubi, Q., & Maghfiroh, M. F. N. (2022). Perancangan strategi pemasaran menggunakan metode swot dan qspm untuk meningkatkan penjualan beras. Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, 8(1), 61-67.

Amalia, A. (2016). Perencanaan strategi pemasaran dengan pendekatan bauran pemasaran dan SWOT pada perusahaan POPSY TUBBY. Jurnal Performa: Jurnal Manajemen dan Start-up Bisnis, 1(3), 297-306.

Artha, M. T. (2019). Analisis Perencanaan Strategi Pemasaran Menggunakan Matriks SWOT Pada UKM Intako Tanggulangin, Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 7(2). 402-407

Mujiastuti, R., Latifah, R., & Hendra, H. (2019). Penentuan Jenis Strategi Pemasaran Menggunakan Metode SWOT dan QSPM Pada UMKM Fashion di Kelurahan Penggilingan Berbasis Teknologi. Jurnal ilmiah fifo, 11(1), 52-64.

Prakoso, A. B., & Negoro, N. (2017). Analisa strategi pemasaran produk kosmetik wardah dengan pendekatan SWOT-AHP (Analytic Hierarchy Process). Jurnal sains dan seni ITS, 6(1), 62-67.

Widiyarini, W., & Hunusalela, Z. F. (2019). Perencanaan Strategi Pemasaran Menggunakan Analisis SWOT dan QSPM dalam Upaya Peningkatan Penjualan T Primavista Solusi. JABE (Journal of Applied Business and Economic), 5(4), 384-397.

Yohansyah, K. R., Mananeke, L., & Tawas, H. N. (2020). Penentuan Strategi Pemasaran Berdasarkan Analisa SWOT pada Produk Amanah di PT. Pegadaian (Persero) CP. Manado Utara. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 8(4). 885-894

Downloads

Published

2025-06-01