ANALISIS PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATERI PERKEMBANGBIAKAN TUMBUHAN MENGGUNAKAN INSTRUMEN TES DIAGNOSTIK TWO TIER

Authors

  • Utin Safira Universitas PGRI Yogyakarta
  • Wahyu Kurniawati Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26635

Keywords:

misconceptions, two tier diagnostic test, plant reproduction

Abstract

This quantitative descriptive study aims to analyze the performance of grade IV A and IV B students in understanding the concept of plant reproduction. The results showed that around 68% students are not sure about their own concepts a very high percentage of misunderstandings. These misunderstandings mainly occurred in the concepts of plant body parts, photosynthesis, and plant reproduction. The main causes of misunderstandings are circumstances, teacher teaching strategies, and students themselves. This study suggests that future researchers can improve misunderstandings about plant reproduction material in science learning, so that they can improve students' understanding and performance in understanding the concept of plant reproduction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananda Putri, N., Winny Liliawati, & Ridwan Efendi. (2025). Pengembangan Tes Penguasaan Konsep Two Tier Multiple Choice pada Materi Kalor Menggunakan Model Rasch. JURNAL Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 4(2), 119–137. https://doi.org/10.52434/jpif.v4i2.41933

Andini, S. A. , & K. W. (2024). IDENTIFIKASI MISKONSEPSI DAN PENYEBAB MISKONSEPSI TERHADAP MATERI SIFAT-SIFAT CAHAYA PADA PEMBELAJARAN SEKOLAH DASAR.

Anggreana dkk. (2022). Kurikulum untuk Pemulihan Pembelajaran.

Atmojo, S. E., & Kurniawati, W. (2018). Thematic Learning Model of Science, Environment, Technology and society in Improving Elementary Students’ Science Literacy. JPI, 7(1), 2541–7207. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v7i1.12099

Azizah, N., Nur Avifah, A., David Hidayat, O., & Kurniawati, W. (2023). Miskonsepsi Materi Fisika Gaya Sebagai Penyebab Kurangnya Kemampuan Berpikir Kritis dan Tingkat Literasi Sains. Journal Innovation In Education, 1(4), 247–259. https://doi.org/10.59841/inoved.v1i4.708

Darmastuti, M., & Desstya, A. (2024). Investigasi Miskonsepsi pada Materi Perkembangbiakan Tumbuhan Menggunakan Metode CRI (certainty of response index) di Sekolah Dasar. Jayapangus Press Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1). https://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/cetta

ELISA, C. (2017). MISKONSEPSI MATERI SUBSTANSI GENETIKA PADA SISWA SMA SWASTA SE-KECAMATAN KEDATON BANDAR LAMPUNG (Skripsi) OLEH CINTIA ELISA.

Fabilla, W., Wijayanti, A., & Cahyadi, F. (2023). ANALISIS MISKONSEPSI SISWA KELAS IV PADA PEMBELAJARAN IPA MELALUI METODE THREE TIER TEST DI SD NEGERI WONOWOSO 1 DEMAK. JUDIKA (JURNAL PENDIDIKAN UNSIKA), 11(2), 129–142. https://doi.org/10.35706/judika.v11i2.8725

Ganda Putri Panjaitan, R., Prodi Biologi, M. P., Tanjungpura Pontianak, U., & Studi Biologi, P. P. (2016). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NHT (NUMBERED HEADS TOGETHER) DENGAN MEDIA VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADAMATERI ORGANISASI KEHIDUPAN DI KELAS VII SMP REHOBOTH.

Hasanti, M. A., & Zulyusri, Z. (2021). Meta-Analisis Miskonsepsi Siswa Mata Pelajaran IPA Materi Biologi Tingkat SMP. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 263–268. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.263-268

Huda, N., Pratiwi, I. W., Sugito, E., Imran, A. F., Fakhri, M. M., & History, A. (2023). Peningkatan Soft Skill Melalui Program Pelatihan Bebras Challenge Untuk Meningkatkan Kemampuan Computational Thinking Siswa SMK ARTICLE INFO ABSTRAK. 1(1), 2023. https://doi.org/10.61220/jsipakatau

Ilmah, M. (2024). ANALISIS PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATERI ASAM BASA MENGGUNAKAN INTRUMEN TES DIAGNOSTIK TWO-TIER. 06(02), 26–31. https://doi.org/10.55273/karangan.v3i1.223

Indriyani, L., Ibrahim, M., Thamrin Hidayat, M., Guru Sekolah Dasar, P., Ilmu Pendidikan, F., Nahdlatul Ulama Surabaya, U., Raya Jemursari No, J., Wonosari, J., Wonocolo, K., & Timur, J. (2023). Studi tentang Profil Konsepsi IPA Guru Sekolah Dasar Menggunakan Three Tier Test. Journal on Education, 06(01), 6314–6320.

Kurniawati, W. (2024). IDENTIFIKASI MISKONSEPSI DAN PENYEBAB MISKONSEPSI TERHADAP MATERI SIFAT-SIFAT CAHAYA PADA PEMBELAJARAN SEKOLAH DASAR.

Marwah, N., Herawati, L., & Heryani, Y. (2024). Analisis Miskonsepsi Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Menggunakan Two-Tier Diagnostic Test Ditinjau Dari Dominasi Otak. https://jurnal.unsil.ac.id/index.php/kongruen

Munfaida, S., Mustadi, A., & Kurniawati, W. (2022). The Use of Practicum-Based LKM Can Improve Concept Understanding in Science Subject Energy Materials. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(6), 2859–2863. https://doi.org/10.29303/jppipa.v8i6.2173

Mutiara, A., Dan, S. , Widiyatmoko, A., & Alamat, . (2014). Unnes Science Education Journal Info Artikel. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej

Nadhif, N. H., & Utama, C. (2023). POTRET MISKONSEPSI SISWA KELAS IV SDN KEPANJENLOR 3 BLITAR PADA MATERI SIKLUS HIDUP HEWAN. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(1), 7–16. https://doi.org/10.37478/jpm.v4i1.2297

Octavia Rosa, F., Adya Rosa Prasasti, Mp., Arif Rahman Aththibby, Mp., & Purwiro Harjati, Mp. (2024). HARMONI BUDAYA LOKAL: STRATEGI INOVATIF PEMBELAJARAN IPA MELALUI. www.penerbitlitnus.co.id

Rahmawati, P., & Kurniawati, W. (2024). E D U K A S I Miskonsepsi Pembelajaran IPAS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar (Vol. 16, Issue 2). http://journal.ummgl.ac.id/nju/index.php/edukasi

Ramadan, L., Saputra, M. F., Kurniawati, W., & Husna, A. Al. (2024). Pengembangan dan Validasi Media Pembelajaran Video Visual untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPA pada Sistem Gerak Manusia Kelas V. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(4), 5154–5160. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i4.1707

Saputra, Y., Widyantoro, M., & Rosihan, R. I. (2024). Perencanaan Perawatan Mesin dengan Metode Reliability Centered Maintenance dan Age Replacement. Jurnal Mekanova : Mekanikal, Inovasi Dan Teknologi, 10(2).

Sekar Asti Andini, W. K. (2024). IDENTIFIKASI MISKONSEPSI DAN PENYEBAB MISKONSEPSI TERHADAP MATERI SIFAT-SIFAT CAHAYA PADA PEMBELAJARAN SEKOLAH DASAR.

Setiawan, I. C. &, & Kurniawati, W. (2022). Pengembangan Soal Tes Diagnostik Four-Tier untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi dalam Materi Energi pada Siswa Kelas 4 di Sekolah Dasar.

Suriati, A., Sundaygara, C., & Kurniawati, M. (2021). Jurnal Terapan Sains & Teknologi ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PADA SISWA KELAS X SMA ISLAM KEPANJEN. 3(3), 2021.

Umardianti, U., Supartinah, S., & Kurniawati, W. (2023). Does Educational Background Affect Understanding of Science Concepts? Case Study of Prospective Elementary School Teachers. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(8), 5798–5805. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i8.3584

Wirastuti, F. A. (2023). ANALISIS MISKONSEPSI SISWA KELAS V UPT SD NEGERI 226 GRESIK PADA MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA PEMBELAJARAN IPA SD Finna Aprila Wirastuti.

Zakiah Dewi, S., & Tatang Ibrahim, H. (2019). Pentingnya Pemahaman Konsep Untuk Mengatasi Miskonsepsi Dalam Materi Belajar IPA di Sekolah Dasar. www.jurnal.uniga.ac.id

Downloads

Published

2025-01-06