PENGEMBANGAN MEDIA BUKU KOMIK BERBASIS MASALAH DALAM MATA PELAJARAN IPA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA KELAS IV SD

Authors

  • Bramianto Setiawan Universitas Pelita Bangsa
  • Siti Sofiah Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26580

Keywords:

comics, problem solving, sciense

Abstract

This research is motivated by the lack of interesting teaching materials in elementary schools to improve students' problem-solving skills in the classroom. The purpose of this research is to produce problem-based comic products in Science Subjects in grade IV, which later learning in the classroom will be much more meaningful and fun, and can also improve students' ability to solve problems in learning. This study uses a type of development research using the ADDIE model. The instruments used for data collection are in the form of validation questionnaires, response questionnaires and post-test pre-tests to students. The results of this study resulted in Problem-Based Comics products that met the criteria very well with an average score of 87% from the three experts, namely 87% in the category of very suitable for use, and the level of practicality of 96% was in the criteria of very practical and the level of effectiveness with an average of 73% in the effective category. Problem-based comic teaching materials are feasible, practical and effective to be used in science learning material in the form of physical substances in grade IV elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Danaswari,dkk. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Dalam Bentuk Media Komik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMAN 9 Cirebon Pada Pokok Bahasan Ekosistem. Jurnal Scientiae Educatia. 2 (2).

Dewi, dkk. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa dengan Pembelajaran Berbasis Masalah. Mathema Journal. 1 (1).

Elvianasti,dkk. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Sains Peserta Didik pada Materi Perubahan Lingkungan. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika. 8 (1). 1-9.

Eva Latifah, Pengantar Psikologi Pendidikan, PT Pustaka Insan Madani, Yogyakarta, 2012, hlm. 117-118

Fahim, M & Hajimaghsoodi, A. (2014). The Relationship Between Motivation and Critical Thinking Ability of Irania EFL learners. Internasional Journal of Languange Learning and Apllied inguistic World (IJLLAKW). 5 (2). p. 605-619.

Hidayah, Nurul. Ulva, Rifky Khumairo. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV MI Nurul Hidayah Roworejo Negerikaton Pesawaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. 4 (1). 34-46.

Kurniawarsih, Mila. Rusmana, Indra Martha. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Berbasis Budaya. Jurnal Lebesgue : Jurnal Pendidikan Matematika, Mamtematika dan Statistika. 1 (1).

Llyod, M & Bahr, N. (2010). Thinking Critically About Crital Thinking in Higher Education. Internasional Journal for The Scholarship of Teaching and Leraning. 4 (2). p. 1-16.

Miftah, M. (2013). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal KWANGSAN. 1 (2).

Mujahadah, Ikhwatul. Alman. Triono, Mukhlas. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Untuk Meningkatkan Hasil dan Minat Belajar Matematika Peserta Didik Kelas III SD Muhammadiyah Malawili. Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar. 3 (1). 8-15.

Mukhadis, Amat. 2013. Sosok Manusia Indonesia Unggul dan Berkarakter dalam Bidang Teknologi Sebagai Tuntutan Hidup di Era Globalisasi

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 74 Tahun 2008 Tentang Guru Pasal 3 ayat 4.

Ratnasari, I. W. (2017). Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi. Jurnal Psikoborneo, 5(2), 400-405.

Ridwan abdullah sani, Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013, 2018.h.7-8

Sabora,dkk. (2022). Studi Perbandingan Kemampupan Pemecahan MASALAH Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Problem Solving. Jambura Journal of Educational Chemistry. 4 (2). 118-126.

Saputro, Anip Dwi. (2015). Aplikasi Komik Sebagai Media Pembelajaran. MUADDIB. 5 (1).

Solihah, dkk. (2022). Pengembangan Media Komik Digital Bermuatan Pendidikan Karakter Materi Membangun Persatuan dan Kesatuan pada Mata Pelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Pendidikan. 4 (4). 5186-5195.

Suciati Sudarisman, “Memahami Hakikat Dan Karakteristik Pembelajaran Biologi Dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 Serta Optimalisasi Implementasi Kurikulum 2013,” Jurnal Florea. 2 (2015). h.29-30.

Sukmana, Elly. Windiyani, Tustiyana. Novita, Lina. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Kota Bogor. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 3 (2).

Sumiati dan Asra, Metode Pembelajaran, CV. Wacana Prima, Bandung, 2009, hlm. 133

Tina Rosyana, “Penerapan Aktivitas Quickon the Draw Melalui Pendekatan Thinking Aloud Pair Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Dan Penalaran Matematis Siswa MA,” Jurnal ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi 2 (2015).

Wardana, Andi. (2018). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran Untuk Mengapresiasi Cerita Anak Pada Peserta Didik Kelas III SD/MI. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Wijaya, Etistika Yuni. Sudjimat, Dwi Agus. Nyot, Amat. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016 – Universitas Kanjuruhan Malang. 1. h. 263-278.

Yeni,dkk. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Dengan Menggunakan Media Visual Pada Siswa Kelas IV SDN 002 Tebing Kabupaten Karimun Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan MINDA. 1 (2).

Downloads

Published

2025-06-03