IMPLEMENTASI MIND MAPPING PEMBELAJARAN FIQIH BERBASIS KURIKULUM TIMUR TENGAH

Authors

  • Ghifarul Fikri Tajdidi Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Ida Rindaningsih Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26577

Keywords:

mind mapping, fiqh learning, middle eastern curriculum

Abstract

This study aims to describe the implementation of the mind mapping approach in learning fiqh based on the Middle East Curriculum at MBS A.R. Fachruddin Yogyakarta. Qualitative method with a phenomenological approach that aims to collect data about the phenomenon under study without generalisation. The results showed that mind mapping helps students understand complex fiqh concepts more systematically, improves memory, and encourages active involvement and critical thinking of students during the learning process. Implementation was carried out on 30 junior high school students in class IX and was carried out in three stages: planning, implementation, and evaluation, with study material on the Zakat Fitrah chapter in the book of Zaadul Mustaqni. There were several obstacles encountered during the implementation of the mind mapping approach, such as the teacher's adaptation to the new method, the narrow time in teaching preparation, the preparation of material that is easy to visualise and the students' different thinking abilities. This research confirms that the mind mapping approach can be a bridge between the traditional talaqqi method and the needs of more modern and participatory learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akh Syaiful Rijal. (2018). Kitab Kuning dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Fiqh Madrasah Tsanawiyyah Berbasis Pesantren di Pamekasan. Pamekasan.

Alfaini, F., & Rindaningsih, I. (2025). Storytelling Method in Improving Speaking Skills and Learning Motivation [Metode Bercerita Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara dan Motivasi Belajar Siswa].

Ali, M., Wahyudi, D., & Komalasari, R. (t.t.). Lembaga Pendidikan Islam Klasik di Nusantara: Studi Terhadap Langgar. https://doi.org/10.19105/Jpi.V4i2.255

Anwar, C., & Fathimah, M. (2023). Sistem Mulazamah dalam Mewujudkan Tujuan Pendidikan Islam. Dalam Jurnal Kependidikan (Vol. 12). Diambil dari https://jurnaldidaktika.org461

Ardiansyah, A. (2023). Pengembangan Bahan Ajar PAI Berbasis Model Mind Mapping pada Materi Sholat Berjamaah Kelas II di SDN 2 Keniten. Social Science Academic, 1(1), 201–212. https://doi.org/10.37680/ssa.v1i1.3363

Asdarina Asdarina, L. B. S. H. (2023). Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa Jawa Banten di Sekolah Dasar.

Baety Fitriana. (2015). Implementasi Metode Mind Mapping pada Pembelajaran Fiqih di MI Al-Islam Majasem Kec. Kemangkon Kab. Purbalingga.

Bambang Nur Fauzi, B., Qomaruzzaman, B., & Yuliati Zaqiah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Q. (2023). Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Inovasi Pembelajaran Fiqih Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis. 9(4), 2093–2098. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.6249

Dwi Ariyaningsih. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Fiqh di MTs Negeri 5 Cilacap.

Endang Switri. (2022). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Di PTU. Pasuruan: Qiara Media.

Feri Irawan. (2020). Implementasi Metode Mind Mapping dalam Pembelajaran Fiqh pada Materi Haji dan Umrah di MTs Ma’arif NU 1 Sumbang Kabupaten Banyumas.

Hikmawati, F. (2020). Metodologi Penelitian. Rajawali Press.

Ira Susianti. (2024). Pengembangan Media Komik Digital pada Materi Baligh dan Tanggungjawab untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Siswa Kelas IV MI Nasy’atul Ulum Balen Bojonegoro.

Izali, M. (2022). Metode Pembelajaran Fiqih Dalam Memudahkan Pemahaman Hukum Islam Universitas iIslam iNegeri iSumatera iUtara. Dalam Educate: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran (Vol. 1). Diambil dari https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Kharisma Putri. (2023). Efektifitas Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Kelas VII MTs Darul Ulum Karangsari Oku Timur.

Khoirul Anam, F. (t.t.). Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam Volume. 14, 2021. Diambil dari https://jurnal.stai-alazharmenganti.ac.id/index.php/fikroh

Lubis, A. A., & Pasaribu, M. (2024). Manajemen Program Hafalan Quran di Pondok MAS Subulussalam Madina. Journal of Basic Educational Studies, 4(1), 499.

M Badrut Taman. (2022). Implementasi Metode Mind Mapping dalam Melatih Daya Ingat Siswa Mata Pelajaran Fikih Kelas VII di SMP PLUS Raudlatul Muqorrobin Kalisat Jember.

Meilina, D., Hanafiah, N. A., Fatmawan, A. R., Hamzah, M. Z., Ulimaz, A., & Priyantoro, D. E. (2024). Efektivitas Penggunaan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa dalam Pembelajaran. Attractive : Innovative Education Journal, 6(1). Diambil dari https://www.attractivejournal.com/index.php/aj/

Mufid Asrori, D. A. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Memahami dan Menghafal Hukum Islam pada Pelajaran Fiqih Melalui Metode Mind mapping di Madrasah Tsanawiyah Hidayatul Mubtadiin.

Nur Kurniawan STAI Rakha Amuntai, M., Selatan, K., & STAI Rakha Amuntai, S. (2021). Pengadministrasi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pengelolaan Lembaga Pendidikan. Adiba: Journal of Education, 1, 69–78.

Nuroh, L., & Ismatullah, A. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VII di Madrasah Tsanawiyah. Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(2), 221–238. https://doi.org/10.70287/epistemic.v2i2.204

Nurul Mifta Fauzi. (2022). Implementasi Metode Mind mapping pada Pembelajaran Fikih Materi Haji Kelas V di MIMA 22 Al-Ikhlas.

Prestasi, M., Siswa, B., Mata, P., Fiqih, P., Habibi, W., & Rohmatullah, M. M. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Mind Mapping Untuk. DIRASAH, 5(1). Diambil dari https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/dirasah

Prof. Jogiyanto Hartono M., M. B. A. , Ph. D. (2018). Metode Pengumpulan dan Teknik Analisis Data.

Rindaningsih, I., Arifin, B. U. B., & Mustaqim, I. (2023). Empowering Teachers in Indonesia: A Framework for Project-Based Flipped Learning and Merdeka Belajar. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-052-7_20

Sabrina Eka, & Ida Rindaningsih. (2025). Analisis Implementasi Model Project Based Learning Pada Pembelajaran PAI di SMP Negeri. 10.

Shofiyah, S., Kuswari, R. I., Lutfiyah, N., Miftahul, S., Lumajang, M., Muhammad, S. K., & Shodiq Tulungagung, A. (2024). Penggunaan Media Mind Mapping untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Dalam Joedu : Journal of Basic Education (Vol. 03).

Sholihin, M. (2020). Fatwa antara Makharij Fiqhiyah dan Market Needs: Eklektisisme Pragmatis di balik Fatwa DSN MUI di Indonesia. Al-Istinbath: Jurnal Hukum Islam, 5(1), 71–88. https://doi.org/10.29240/jhi.v5i1.1412

Yulia Safitri, P., Abdul Karim, H., & Aprison, W. (2024). Pengaruh Penerapan Metode Mind Mapping Terhadap Daya Ingat Siswa Mata Pelajaran Fikih MTsN. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kearifan Lokal (JIPKL), 4, 734–750.

Zahiroh, N., Susanti, S., Iffani Amalia, R. M., & Gita Purwasih, J. H. (2018). Tantangan Mengajar Pelajaran Fiqih Materi Khitan Pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 169–179. https://doi.org/10.14421/jpai.2018.152-10

Zaimuddin Wijaya As, M., & Romahdoni, S. (2017). Studi Komparasi Hasil Belajar Fikih Siswa Antara Metode Mind Mapping dengan Metode Ceramah di Madrasah Tsanawiyah Negeri Denanyar Jombang (Vol. 1).

Downloads

Published

2025-06-03