ANALISIS PERAN PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK DALAM KEMAMPUAN MEMBACA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.26539Keywords:
cognitive development, reading ability, ScaffoldingAbstract
Reading ability is a fundamental skill that significantly influences students’ academic success at the elementary level. However, many third-grade students still struggle with deep reading comprehension, especially in answering inferential questions. This study aims to analyze the role of cognitive development in elementary students’ reading abilities. A descriptive qualitative method was employed, with data collected through observation, interviews, and documentation at a public elementary school in Palembang. The findings indicate that while students have mastered technical reading skills, they remain weak in understanding abstract reading content. Teachers have applied strategies such as read-aloud sessions, discussions, and visual media as forms of scaffolding to support students’ comprehension. The challenges encountered include limited instructional time, large class sizes, and a lack of reading materials suited to children's cognitive stages. These results highlight the importance of designing reading instruction that aligns with students’ cognitive development stages to improve their ability to understand texts comprehensively and meaningfully.Downloads
References
Afdila, N., Suhartono, S., & Wahyudi, W. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Strategi DRTA dan Media Cerita Bergambar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(3). https://doi.org/10.20961/jkc.v11i3.66646
Aiman, U. (2016). Evaluasi Pelaksanaan Penilaian Autentik Kurikulum 2013: Studi Kasus di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Tempel Sleman Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 1(1), 115–122.
Awaliyah, K. N., Ismiyanti, Y., & Yustiana, S. (2025). PENERAPAN STRATEGI MEMBACA INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS 3 SEKOLAH DASAR Pendahuluan Pendidikan tingkat Sekolah Dasar merupakan jenjang pendidikan yang memegang peran penting . Di. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 11(April), 670–685.
Azkiya, N., & Ridhuan, S. (2023). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas Iii Sdn Duri Kepa 03 Jakarta Barat. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12(1), 125. https://doi.org/10.31000/lgrm.v12i1.8266
Bitu, Y. S., Setiawi, A. P., Bili, F. G., Iriyani, S. A., Patty, N. S., Pgpaud, P. S., Loura, K., Sumba, K., Daya, B., & Timur, N. T. (2024). PEMBELAJARAN INTERAKTIF : MENINGKATKAN KETERLIBATAN DAN PEMAHAMAN SISWA PENDAHULUAN Pembelajaran interaktif merupakan pendekatan yang mengintegrasikan penggunaan teknologi dan metode kolaboratif untuk meningkatkan keterlibatan siswa dalam proses belajar m. J-KIP (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan), 5(2), 193–198.
Bungsu, A. P., & Dafit, F. (2021). Pelaksanaan Literasi Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(3), 522. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i3.40796
Dania, I. A., & Novziransyah, N. (2021). Sensasi, Persepsi, Kognitif. Ibnu Sina: Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan - Fakultas Kedokteran Universitas Islam Sumatera Utara, 20(1), 14–21. https://doi.org/10.30743/ibnusina.v20i1.59
Encep Andriana, D. (2023). PENERAPAN METODE MEMBACA NYARING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA SISWA KELAS 1 SD NEGERI PURWAKARTA I. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19.
Hasrianti, A., & Usman. (2022). Peran Strategi Metakognisi Untuk Meningkatkan Pemahaman Membaca Siswa. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan 2022. https://proceedings.uin-alauddin.ac.id/index.php/semnasftk/semnasftk01/paper/view/321
Irsyad, S. (2023). Perkembangan Kognitif dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran. Tafhim Al-’Ilmi, 14(2), 234–246. https://doi.org/10.37459/tafhim.v14i2.6315
Kadariah, K., Kusmaladewi, K., & Hasmiah, H. (2020). Faktor Kesulitan Guru Dalam Proses Belajar Mengajar Di Ditinjau Dari Pengunaan Kurikulum, Struktur Materi, Sarana Dan Prasarana, Dan Alokasi Waktu. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 3(2), 15. https://doi.org/10.26858/jekpend.v3i2.14410
Karyati, Z. (2021). Pengaruh Keterampilan Membaca Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar di Kota Tangerang. Jurnal Educatio, 7(3), 1135–1142. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1370
Khairina, D., Saputra, H. H., & Oktaviyanti, I. (2023). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Membaca dan Menulis Permulaan Siswa Kelas Rendah SDN 20 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 305–311. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.1178
Khiyarusoleh, U. (2017). KONSEP DASAR PERKEMBANGAN KOGNITIF PADA ANAK MENURUT JEAN PIAGET. JURNAL DIALEKTIKA JURUSAN PGSD, 11(2), 50–57.
Kusumawati, N., Palupi, W., & Nurjanah, N. E. (2022). Kemampuan Membaca Permulaan melalui Media Big Book pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Kumara Cendekia, 10(4), 352–363.
Magdalena, I. (2023). EVALUASI PEMBELAJARAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS RENDAH DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 3(4), 747–752.
Maimunah, & Pradana. (2021). No Title.
Martuti, Y. (2023). Pengaruh Jenis Permainan terhadap Keterampilan Kognitif Anak Usia Dini: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 2(1), 73–90.
Maulida, B. A., Diah, M., & Lestari, W. (2025). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Membaca Permulaan Pada Peserta Didik Kelas 1 Sekolah Dasar Melalui Pendekatan Literasi Multimodal. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(1), 59–74.
Nurhayati, Y., Wahyu, & Novitawati. (2024). Membangun Literasi Baca Tulis: Mengeksplorasi Strategi Holistik dan Konstruktivis melalui ZPD dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 11(1), 37–48. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v11i1.24992
Nurhidayah, I., Karlimah, & Hodidjah. (2018). Pengaruh kegiatan membaca pemahaman terhadap kemampuan berpikir kritis siswa kelas VI SD. Pedadikta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 192–202. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index
Payong, M. R. (2020). Zone of Proximal Development and Social Constructivism Based Education According To Lev Semyonovich Vygotsky. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 12(2), 164–178. https://doi.org/10.36928/jpkm.v12i2.589
Rahmawati, P., & Lin Kesa, A. (2024). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR KESULITAN MEMBACA KELAS V SISWA SD NEGERI NOGOSAREN SLEMAN. Urnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 15(1), 37–48.
Rokhmatulloh, E., & Sudihartinih, E. (2022). Membangun Literasi Membaca Pada Anak Melalui Metode Membaca Nyaring (Read Aloud). Cendekia, 16(1), 54–61. https://doi.org/10.30957/cendekia.v16i1.703.Membangun
Salsabila, Y. R., Lestari, S., & Budiarti, M. (2020). Analisis kemampuan membaca siswa kelas II sekolah dasar. Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 339–344. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/view/1590
Saputra, W., Sunarya, Y., Indonesia, U. P., Indonesia, U. P., Artikel, I., Kualitatif, P., Membaca, P., & Education, J. (2024). PERKEMBANGAN PENELITIAN KUALITATIF DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA : SEBUAH KAJIAN Jumlah Artikel. 12(3), 64–69.
Sari, A. S. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Pembelajaran. Naskah Publikasi, 1–10.
Silalahi, R. M. (2019). Understanding Vygotsky’S Zone of Proximal Development for Learning. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 15(2), 169. https://doi.org/10.19166/pji.v15i2.1544
Stefana, A. (2020). Perkembangan bahasa pada anak sekolah dasar: Tinjauan terhadap kemampuan berbicara, membaca, dan menulis.
Susiati, A., Adisyahputra, A., & Miarsyah, M. (2018). Correlation of comprehension reading skill and higher-order thinking skill with scientific literacy skill of senior high school biology teacher. Biosfer, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.21009/biosferjpb.11-1.1
Widyana. (2019). No Title.
Afdila, N., Suhartono, S., & Wahyudi, W. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Strategi DRTA dan Media Cerita Bergambar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(3). https://doi.org/10.20961/jkc.v11i3.66646
Aiman, U. (2016). Evaluasi Pelaksanaan Penilaian Autentik Kurikulum 2013: Studi Kasus di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Tempel Sleman Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 1(1), 115–122.
Awaliyah, K. N., Ismiyanti, Y., & Yustiana, S. (2025). PENERAPAN STRATEGI MEMBACA INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS 3 SEKOLAH DASAR Pendahuluan Pendidikan tingkat Sekolah Dasar merupakan jenjang pendidikan yang memegang peran penting . Di. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 11(April), 670–685.
Azkiya, N., & Ridhuan, S. (2023). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas Iii Sdn Duri Kepa 03 Jakarta Barat. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12(1), 125. https://doi.org/10.31000/lgrm.v12i1.8266
Bitu, Y. S., Setiawi, A. P., Bili, F. G., Iriyani, S. A., Patty, N. S., Pgpaud, P. S., Loura, K., Sumba, K., Daya, B., & Timur, N. T. (2024). PEMBELAJARAN INTERAKTIF : MENINGKATKAN KETERLIBATAN DAN PEMAHAMAN SISWA PENDAHULUAN Pembelajaran interaktif merupakan pendekatan yang mengintegrasikan penggunaan teknologi dan metode kolaboratif untuk meningkatkan keterlibatan siswa dalam proses belajar m. J-KIP (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan), 5(2), 193–198.
Bungsu, A. P., & Dafit, F. (2021). Pelaksanaan Literasi Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(3), 522. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i3.40796
Dania, I. A., & Novziransyah, N. (2021). Sensasi, Persepsi, Kognitif. Ibnu Sina: Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan - Fakultas Kedokteran Universitas Islam Sumatera Utara, 20(1), 14–21. https://doi.org/10.30743/ibnusina.v20i1.59
Encep Andriana, D. (2023). PENERAPAN METODE MEMBACA NYARING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA SISWA KELAS 1 SD NEGERI PURWAKARTA I. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19.
Hasrianti, A., & Usman. (2022). Peran Strategi Metakognisi Untuk Meningkatkan Pemahaman Membaca Siswa. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan 2022. https://proceedings.uin-alauddin.ac.id/index.php/semnasftk/semnasftk01/paper/view/321
Irsyad, S. (2023). Perkembangan Kognitif dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran. Tafhim Al-’Ilmi, 14(2), 234–246. https://doi.org/10.37459/tafhim.v14i2.6315
Kadariah, K., Kusmaladewi, K., & Hasmiah, H. (2020). Faktor Kesulitan Guru Dalam Proses Belajar Mengajar Di Ditinjau Dari Pengunaan Kurikulum, Struktur Materi, Sarana Dan Prasarana, Dan Alokasi Waktu. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 3(2), 15. https://doi.org/10.26858/jekpend.v3i2.14410
Karyati, Z. (2021). Pengaruh Keterampilan Membaca Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar di Kota Tangerang. Jurnal Educatio, 7(3), 1135–1142. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1370
Khairina, D., Saputra, H. H., & Oktaviyanti, I. (2023). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Membaca dan Menulis Permulaan Siswa Kelas Rendah SDN 20 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 305–311. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.1178
Khiyarusoleh, U. (2017). KONSEP DASAR PERKEMBANGAN KOGNITIF PADA ANAK MENURUT JEAN PIAGET. JURNAL DIALEKTIKA JURUSAN PGSD, 11(2), 50–57.
Kusumawati, N., Palupi, W., & Nurjanah, N. E. (2022). Kemampuan Membaca Permulaan melalui Media Big Book pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Kumara Cendekia, 10(4), 352–363.
Magdalena, I. (2023). EVALUASI PEMBELAJARAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS RENDAH DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 3(4), 747–752.
Maimunah, & Pradana. (2021). No Title.
Martuti, Y. (2023). Pengaruh Jenis Permainan terhadap Keterampilan Kognitif Anak Usia Dini: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 2(1), 73–90.
Maulida, B. A., Diah, M., & Lestari, W. (2025). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Membaca Permulaan Pada Peserta Didik Kelas 1 Sekolah Dasar Melalui Pendekatan Literasi Multimodal. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(1), 59–74.
Nurhayati, Y., Wahyu, & Novitawati. (2024). Membangun Literasi Baca Tulis: Mengeksplorasi Strategi Holistik dan Konstruktivis melalui ZPD dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 11(1), 37–48. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v11i1.24992
Nurhidayah, I., Karlimah, & Hodidjah. (2018). Pengaruh kegiatan membaca pemahaman terhadap kemampuan berpikir kritis siswa kelas VI SD. Pedadikta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 192–202. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index
Payong, M. R. (2020). Zone of Proximal Development and Social Constructivism Based Education According To Lev Semyonovich Vygotsky. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 12(2), 164–178. https://doi.org/10.36928/jpkm.v12i2.589
Rahmawati, P., & Lin Kesa, A. (2024). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR KESULITAN MEMBACA KELAS V SISWA SD NEGERI NOGOSAREN SLEMAN. Urnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 15(1), 37–48.
Rokhmatulloh, E., & Sudihartinih, E. (2022). Membangun Literasi Membaca Pada Anak Melalui Metode Membaca Nyaring (Read Aloud). Cendekia, 16(1), 54–61. https://doi.org/10.30957/cendekia.v16i1.703.Membangun
Salsabila, Y. R., Lestari, S., & Budiarti, M. (2020). Analisis kemampuan membaca siswa kelas II sekolah dasar. Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 339–344. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/view/1590
Saputra, W., Sunarya, Y., Indonesia, U. P., Indonesia, U. P., Artikel, I., Kualitatif, P., Membaca, P., & Education, J. (2024). PERKEMBANGAN PENELITIAN KUALITATIF DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA : SEBUAH KAJIAN Jumlah Artikel. 12(3), 64–69.
Sari, A. S. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Pembelajaran. Naskah Publikasi, 1–10.
Silalahi, R. M. (2019). Understanding Vygotsky’S Zone of Proximal Development for Learning. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 15(2), 169. https://doi.org/10.19166/pji.v15i2.1544
Stefana, A. (2020). Perkembangan bahasa pada anak sekolah dasar: Tinjauan terhadap kemampuan berbicara, membaca, dan menulis.
Susiati, A., Adisyahputra, A., & Miarsyah, M. (2018). Correlation of comprehension reading skill and higher-order thinking skill with scientific literacy skill of senior high school biology teacher. Biosfer, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.21009/biosferjpb.11-1.1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.