PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUGMENTED REALITY PADA MATA PELAJARAN IPAS SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26526Keywords:
Learning Media, Augmented Reality (AR), IPAS, 4D Development ModelAbstract
This study aims to develop Augmented Reality (AR)-based learning media for IPAS subjects for elementary school students. The method used in this study is the Research and Development (R&D) method with a 4D development model consisting of 4 stages Define, Design, Development, and Disseminate. Validation by subject matter experts and media experts yielded an Aiken's V index of 0.91, categorized as highly valid. The one-on-one trial yielded satisfactory interview results from students, who found the learning media provided to be interesting and easy to understand. The limited trial yielded an average score of 83%, categorized as highly positive, and teacher responses yielded a percentage of 86%, also categorized as highly positive. This learning media is effective based on the results of the pretest-posttest measured using the N-Gain Score formula, which obtained a value of 0.68 with a moderate category in the one-on-one trial test and a value of 0.78 with a high category in the limited trial test. The learning media, which has been validated and deemed suitable for printing, has been submitted to SDIT Raudhatur Rahmah. Additionally, the media has been disseminated through the researcher's TikTok social media account to expand its reach. Thus, it can be concluded that the AR-based learning media for the IPAS subject for students at this school is valid and can be used in the learning process.Downloads
References
Arkadiantika, I., Ramansyah, W., Effindi, M. A., & Dellia, P. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Virtual Reality Pada Materi Pengenalan Termination dan Splicing Fiber Optic. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3800.
Bata, J., & Sangi, S. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality pada Materi Sistem Peredaran Darah Kelas V Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 2983–2994.
Dian Apriliani, I. G. A., Husniati, H., & Sobri, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Berbasis Keanekaragaman Budaya Sasambo Pada Muatan Pembelajaran IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1522–1533.
Jais, A. (2019). Penerapan strategi pembelajaran aktif,inovatif,kreatif,efektif dam menyenangkan ( PAIKEM ). SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kependidikan, IV(01), 113–123.
Nurfadillah, S., Rofiqoh Azhar, C., Aini, D. N., Apriansyah, F., Setiani, R., & Tangerang, U. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd Negeri Pinang 1. BINTANG : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(1), 153–163.
Nurhuda, W. A., & Hasanah, D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Augmented Reality Materi Fotosintesis. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 2806–2816.
Putra, L. P., & Pratama, S. Z. A. (2021). Pemanfaatan Media dan Teknologi Digital Dalam Mengatasi Masalah Pembelajaran. Ej, 4(1), 93–116. https://doi.org/10.37092/ej.v4i1.296
Rahmawati, E. (2021). Konsep Pembelajaran Menyenangkan bagi Siswa Kelas Bawah Tingkat Sekolah Dasar. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(1), 171–178.
Sanga, L. D., & Wangdra, Y. (2023). Pendidikan Adalah Faktor Penentu Daya Saing Bangsa. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 5(September), 84–90.
Saputri, D., Mellisa, Hidayati, N., & Fauziah, N. (2023). Lembar Validasi: Instrumen yang Digunakan Untuk Menilai Produk yang Dikembangkan Pada Penelitian Pengembangan Bidang Pendidikan. Biology and Education Journal, 3(2), 133–151.
Sari, I. P., Marsella, M., & Martisa, I. (2024). Tinjauan Unsur Augmented Reality dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pelita: Jurnal Pembelajaran IPA Terpadu, 4(1), 1–12.
Setiana, & Eliasa, E. I. (2024). Karakteristik Perkembangan Fisik , Kognitif , Emosi Sosial , dan Moral Pada Anak Usia Sekolah Dasar (7-12 Tahun). Journal of Human And Education, 4(6), 127–138.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking. Yogyakarta: Suryacahya.
Sumarsono, P., Inganah, S., & Iswatiningsih, D. (2020). Belajar dan Pembelajaran di Era Milenial. Universitas Muhammadiyah Malang.
Uno, W. A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmented Reality untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA di SDN 10 Tilamuta. Educativo: Jurnal PETISI, 5(2), 100–106.
Widiana, I. W., Gading, I. K., Tegeh, I. M., & Antara, P. A. (2023). Validasi Penyusunan Instrumen Penelitian Pendidikan. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.
Yusup, A, H., Azizah, A., Reejeki, Endang, S., & Meliza, S. (2023). Literature Review: Peran Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Dalam Media Sosial. JPI: Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(5), 1–13.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.