Pemanfaatan Metode PECS (Picture Exchange Communication System) untuk Meningkatkan Pemahaman Instruksi Dua Langkah pada Peserta Didik Autis Spektrum Disorder
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26517Keywords:
Picture Exchange Communication System, Autism Spectrum Disorder, communication, two-step instruction, special education.Abstract
This study examines the use of the Picture Exchange Communication System (PECS) method to enhance the understanding of two-step instructions among learners with Autism Spectrum Disorder (ASD). The aim of this research is to provide a comprehensive explanation of the application of PECS as a method to improve communication skills and the ability to follow two-step instructions in children diagnosed with ASD. A descriptive qualitative approach was employed, with data collected through direct observation, interviews, and documentation at Sonokwijenan II/96 Surabaya State Elementary School. The results indicate that the use of PECS is effective in improving students’ ability to comprehend sequential two-step instructions and express their needs.Downloads
References
Arfi, Q. ’Inayatul, & Ardianingsih, F.
(2021). Penerapan Metode
Picture Exchange
Communication System
Terhadap Keterampilan
(PECS) Komunikasi Anak
Spektrum Autisme. JPI (Jurnal
Pendidikan Inklusi), 4(2), 126.https://doi.org/10.26740/inklusi.vn
2.p12 6-137
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R.
A., & Afgani, M. W. (2022). Metode
studi kasus dalam penelitian
kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains
Dan Komputer, 3(01), 1-9.
Fitriah, I. I. (2019). Impelementasi Metode
Bercerita Pada Pembelajaran
Komunikasi Ekspresif Anak
Dengan Spektrum Autis Di
Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan
Khusus, 1–14.
https://ejournal.unesa.ac.id/index.
php/jurnalpendidikankhusus/article
/view/31857/28901
Hamidah, N., Sulianto, J., & Sagala, A. C.
(2021). Perkembangan Bahasa
pada Anak Usia 3 Tahun. Jurnal
Kualita Pendidikan, 2(2), 119–123.
https://doi.org/10.51651/jkp.v2i2.4
7
Hidayat, T., & Purwokerto, U. M. (2019).
Pembahasan studi kasus sebagai
bagian metodologi penelitian.
Jurnal Study Kasus, 3(1), 1-13.
Juniayanti, D., & Susila, I. K. D. (2022).
Efektivitas Penggunaan Media
PECS untuk Meningkatkan
Kemampuan Berkomunikasi Anak
Autis di SLB Negeri 1 Gianyar.
Jurnal Pendidikan Dan Konseling
(Jpdk), 4(1), 1–7.
Koesdiningsih, T., Basoeki, L., Febriyana,
N., & Maramis, M. M. (2019).
Hubungan Penggunaan Visual
Support Terhadap Perbaikan. 7,
77–84.
https://doi.org/10.20473/jbe.v7i120
19.
M. Arifin and M. Fahrizal, “Pengenalan
Jenis-Jenis Fauna Sebagai Media
Pembelajaran Dengan Metode AR
(Augmented Reality),” J. Portal
Data, vol. 6, no. 1, pp. 1–22, 2021,
[Online]. Available:
http://portaldata.org/index.php/port
aldata/article/view/8
Maros, H., & Juniar, S. (2016).
Penggunaan Pecs Dalam
Meningkatkan Komunikasi
Verbal Bagi Murid Kelas Dasar
1 Di Slb Autis Bunda Makassar.
1–23.
Murwati, A., & Nisa Rachmah, N. A.
(2013). Meningkatkan
kemampuan komunikasi
meminta pada anak autis
melalui metode PECS (Picture
Exchange Communication
System) (Doctoral dissertation,
Universitas Muhammadiyah
Surakarta).
Mutya Nurkalbi M Taufan1, P. H.
(November 2023). EFEKTIVITAS
PENGGUNAAN METODE
PICTURE
EXCHANGECOMMUNICATION
SYSTEN (PECS) DALAM
MENINGKATKAN KEMAMPUAN
BERKOMUNIKASI PADA ANAK
AUTIS KELAS VI DI SLB
YPAC.JURNAL
METAFORAPENDIDIKAN, Vol 1,
No. 2, hal 158-168.
Puspitaningtyas, A. R., & Pratiwi, V.
(2020). Pengaruh Media Visual
(Gambar) Terhadap
Kemampuan Kosakata Anak
Autis. Al-Aulad: Journal of
Islamic Primary Education,
3(1),
https://doi.org/10.15575/alaula
d.v3i1.6420
Santoso, E. s., Subawa, I. G. B., &
Pascima, I. B. N. (2024).
PENGEMBANGAN
AUGMENTED REALITY
PENGENALAN
PERLENGKAPAN SEKOLAH
DALAM PENERAPAN
FLAHSCARD DENGAN
METODE PECS (PITURE
EXCHANGE
COMMUNICATION SYSTEM)
UNTUK ANAK AUTISME DI
YAYASAN BALI PERMATA
HATI. KARMAPATI (KumpulanArtikel Mahasiswa Pendidikan
Teknik Informatika), 13(3), 129-
139.
Soliha, I., & Laili, N. (2024). Efektifitas
metode PECS terhadap
kemampuan komunikasi pada
anak Autism Spectrum Disorde
(ASD) di Lentera Fajar Indonesia.
JURNAL SOCIAL LIBRARY, 4(3),
447-456.
Sudezia, L., Setyawan, D. A., & Tirtawati,
D. (2025) Peningkatan Kosakata
Ekspresif pada Anak Autism
Spectrum Disorder Melalui
Penggunaan Pop-Up Book dengan
Metode Bercerita. JIK JURNAL
ILMU KESEHATAN, 9(1), 180-186.
Taryadi, T., & Kurniawan, I. (2017,
August). Pembelajaran Anak Autis
Dengan Metode Picture Exchange
Communication System (PECS)
Berbasis Multinedia Augmented
Reality. In Seminar Nasional
Informatika Medis (SNIMed) (pp.
29-34).
Taufan, M. N. M., hadi, P., & Meidina, T.
(2023). Efektifitas Penggunaan
Metode Picture Exchange
Communication System (Pecs)
dalam Meningkatkan Kemampuan
Berkomunikasi Pada Anak Autis
Kelas Vi Di Slb Ypac. Jurnal
Metafora Pendidikan (JMP), 1(2),
158-168.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.