EFEKTIVITAS PENGGUNAAN KAHOOT! DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS V SDN NYORMANIS 2

Authors

  • Fani Nur Anggita Universitas Trunojoyo Madura
  • Adhiba Anis Safitri PGSD FKIP Universitas Trunojoyo Madura
  • Fariza Putri Nabila PGSD FKIP Universitas Trunojoyo Madura
  • Amelia Khoiruna PGSD FKIP Universitas Trunojoyo Madura
  • Aisyiyah Siti Rodiyah PGSD FKIP Universitas Trunojoyo Madura
  • Nurhandayany PGSD FKIP Universitas Trunojoyo Madura
  • Ika Dian Rahmawati PGSD FKIP Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26516

Abstract

This research investigates the effectiveness of Kahoot! in fostering fifth-grade students' learning interest at SDN Nyormanis 2. The study addresses the problem of low student interest, a crucial internal factor influencing academic success. Employing a quantitative approach with an experimental design, data was collected using a closed questionnaire. This instrument, based on a Likert scale (strongly agree (4), agree (3), disagree (2), strongly disagree (1)), measured student responses before and after Kahoot! implementation across indicators such as enjoyment, involvement, attraction, and attention. The findings indicate a significant increase in student learning interest: the average student category shifted from "medium" (50%) to "high" (63%) after using Kahoot!. This demonstrates that Kahoot! is effective in enhancing learning interest among fifth-grade students at SDN Nyormanis 2. Therefore, teachers are encouraged to innovate their teaching methods by incorporating engaging activities like games and quizzes using applications such as Kahoot! Keywords: Interest learning, Kahoot!

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buku :

Kusuma, S, E., & Fridayani, J, A. (2023). Statistika Interferensial Untuk Organisasi dan Bisnis, Sanata Dharma University Pres. 105

Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking: Analisis perubahan abilitas peserta didik dalam desain one group pretest-posttest. Yogyakarta: Penerbit Suryacahya. ISBN: 978-623-99729-4-3.

Artikel :

Atika, R, A, A., & Muassomah (2020). Penggunaan Media Kahoot! Sebagai Media Pembelajaran Maharah Kitabah (imla’) Bahasa Arab di Era Industri 4.0. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 277-297.

Azmi, S., Amrullah, A., Baidowi, B., Kurniati, N., & Kurniawan, E. (2023). Pelatihan Pembuatan Kuis Interaktif Menggunakan Ispring Suite dan Kahoot Bagi Guru-Guru SMAN 2 Gerung Lombok Barat. Rengganis Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 9-19. https://doi.org/10.29303/rengganis.v3i1.3 09

Chandra, M.P., dkk. (2023). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa dengan Penerapan Layanan Informasi Menggunakan Media Audio Visual Pasca Covid. JUANG: Jurnal Wahana Konseling. 6(2)

Correia, M., & Santos, R. (2017, November). Game-based learning: The use of Kahoot in teacher education. In 2017 International Symposium on Computers in Education (SIIE) (pp. 1-4). IEEE.

Dewimarni, S., dkk. (2022). Penerapan Aplikasi Kahoot pada Mata pelajaran Matematika untuk Meningkatkan Motivasi dan Minat Belajar Siswa di kelas VII SMP Negeri 38 Padang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 1(8). http://bajangjournal.com/index.php/J-ABDI

Higinik, dkk. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Edukasi Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Simulasi dan Komunikasi Digital Siswa Kelas X BDP SMK Negeri Tondano. Jurnal Pendidikan, Teknologi, Informasi dan Komunikasi. 3(6).

Kurniawan, M., Taiyeb, M., & Arifin, A. N. (2023). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Kahoot! terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Wonomulyo. KROMATIN: Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi, 4(1).

Magdalena, I., dkk. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2),https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Mesra, P, dkk. (2021). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa di Masa Pandemi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(3), https://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP

Nugroho, M, A., dkk. (2020). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda). 3(1).

Oktavia, S., Kurnisar, & Mutiara, T. M. (2024). Meningkatkan minat belajar peserta didik dengan penggunaan media Wordwall pada pembelajaran PPkn. Jurnal Education, 10(4), 1162-1168. https://doi.org/10.31949/Education.v10i4.9402

Prihatini, N.W, dkk. (2024). Analisis Penggunaan Media Kahoot dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Journal of Education Research. 5(4).

Supriyaddin, dkk. (2023). Pengaruh Penggunaan Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Media Pembelajaran. 2(2).

Wahyudi, M. H., dkk. (2023). Penggunaan Kahoot! untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama pada Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. JISHUM (Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora). 2(2). https://journal.ikmedia.id/index.php/jishum

Downloads

Published

2025-06-07