PENGARUH MEDIA LEGO HURUF DALAM MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN MEMBACA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TAMAN KANAK-KANAK ASIYIYAH 5 PADANG

Authors

  • Wafiq Aziza Universitas Negeri Padang
  • Yul Syofriend Universitas Negeri Padang
  • Elise Muryant Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26489

Keywords:

Early Childhood, Lego Letters, Reading Ability.

Abstract

The problem of children's low reading skills at Kindergarten Aisyiyah 5 Padang sparked this study. This occurs because children's reading development programs that utilize media are uninteresting. way that teaching reading becomes tedious for children quickly. Finding out how much of an impact Lego letter media has on the reading abilities of 5- and 6-year-olds in Kindergarten Aisyiyah 5 Padang is the primary goal of this study. This study employs a quantitative approach and employs a quasi-experimental research method. The children enrolled in Kindergarten Aisyiyah 5 Padang made up the entire population, while fourteen students from classes B4 and B6 made up the sample. Statistical tests for homogeneity, hypothesis testing, and normalcy were applied to the collected data. A sig value of 0.008 was retrieved from the hypothesis test table's sig.(2-tailed) column. Indicating that 0.008 < 0.05, this number is presented. As per the measurement requirements outlined in the hypothesis test, a sig value less than 0.05 is considered significant. Children at Aisyiyah Kindergarten 5 Padang, who are five or six years old, benefit from using Lego letter media to hone their reading abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aggraini, Vivi dkk. (2022). Bahasa Anak Usia Dini. Padang : PACE.

Anggaini, V & Priyanro, A. (2019). Stimulasi Keterampilan Menyimak Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini. 3 (1).

Azhar. (2011). Media pembelajaran. Jakarta : Rajawali pers.

Dhieni, Nurbiana. (2011). Materi Pokok Pengembangan Bahasa. Jakarta : Universitas Terbuka.

Dini, J. P. A. U. (2022). Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3701-3713.

Fauziddin, Moh dan Mufarizuddin. (2018). Useful Of Clap Hand Games for Optimalize Cogtivite Aspects in Early Childhood Education. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 2 Nomor 2.

Hidayat.A.A.2005 Pengantar ilmu keperawatan anak 1. Jakarta: Salemba Medika. 50-55.

Hurlock, E.B 2005.Perkembangan anak jilid 1.Jakarta: Erlangga.

Hurlock, Elizabeth B. Perkembangan Anak Edisi Keenam.( Jakarta : Erlangga,1997) h.11.

Isnaina, N. (2020). Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Anak Usia Dini. Junral Pelita PAUD, 4(2). https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v4i2.968

Jalil, A. (2019). Pengembangan Media Permainan Lego Huruf Pada Anak Usia Dini (Doctoral dissertation, Pascasarjana).

Kamaruddin, I., Firmansah, D., Amane, A. P. O., & Samad, M. A. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Arus Timur: Makassar.

Kemendikbud, R. I. (2014). Permendikbud Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Khairi, Husnul. (2018). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini Dari 0-6 Tahun. Jurnal Warna, Vol2, No2.

Kurniasih, S. (2022). Pembelajaran Inovatif Dengan Media Video Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Usia 5-6 Tahun. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 3(1), 87-96.

Margono. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Morrison, George S. (2012). “Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD)”, Jakarta:Indeks.

Muhammad fadhilla dan lilif Mualifatu Khorida, Pendidikan Karakter Anak Usia Dini: konsep dan Aplikasinya dalam PAUD (Yogyakarta Ar-Ruzz Media 2013), hlm.43

Mursid, (2017). Pengembangan Pembelajaran PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Paramitha, K. D. P. Wiraya, N., Titrayani, L, A., Psi, S., & Psi, M. (2016). Penerapan Metode Bermain Untuk meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Kelompok A Tk Kuneup Singaraja. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 4(2).

Putri, N. I., & Muryanti, E. (2021). Persepsi guru dalam mengembangkan bahasa anak melalui bermain peran di Lubuk Alai. JCE (Journal of Childhood Education), 5(1), 240-253.

Rakimahwati, R. (2018). Pelatihan pembuatan boneka jari bergambar dalam meningkatkan kemampuan membaca anak usia dini di kecamatan v koto kampung dalam Kabupaten Padang Pariaman. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 2(2b), 1-11.

Sadiman, Arief. S, 2006. Media pendidikan, pengertian, pengembangan dan pemanfaatan.Raja Grafindo.Jakart.

Sugiyono. 2022. “Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D “. In Bandung: Alfabeta.

Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak. Prenada Media

Susanto, Ahmad 2011. Perkembangan Anak Usia Dini, Pengantarnya dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Widoyoko, Eko Putro. (2014). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yokyakarta: Pustaka Belajar

Yulsyofriend 2013 Permainan membaca dan menulis Anak Usia Dini. Sukabina Press.

Downloads

Published

2025-05-29