KEMAMPUAN GOTONG ROYONG PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN P5 DI SDN 80/I MUARA BULIAN

Authors

  • Kemal Amrul Haq Universitas Jambi
  • Faizal Chan Universitas Jambi
  • Alirmansyah Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26443

Keywords:

gotong royong, P5 learning

Abstract

This research aims to find out the ability of students to work together in elementary school. This research was conducted at SDN 80/I muara bulian in February and March 2024. This research uses descriptive quantitative methods, researchers use cluster random sampling techniques consisting of 6 classes, with a total of 48 respondents. The results showed that the students' mutual cooperation ability had an average score of 20.7 (quite good) with the highest score of 28 (very good) and the lowest score of 12 (not good enough). Overall, the ability of mutual cooperation of students is quite good from 7 indicators of low enough students on social coordination. There are still many learners who do not understand their roles and responsibilities in the group. Based on these results, it can be concluded that the ability to get along with students in the research school is classified as quite good. This ability can be improved by maximising the use of P5 activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, K., Jannah, M., Aiman, U., Hasda, S., Fadilla, Z., Taqwin, . Sari, M. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

AD, O. Y., Ariyanto, P., & Huda, C. (2022). Analisis Penguatan Dimensi Kreatif Profil Pelajar Pancasila Pada Fase B di SD Negeri 02 Kebondalem. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 12861-12866.

Anatasya, E., & Dewi, D. A. (2021). Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 291-304.

Ardiyanto, A. (2020). Permainan tradisional sebagai wujud penanaman nilai karakter anak usia dini. Kopen: konferensi pendidikan nasional, 1(1), 173-176.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta, Jakarta.

Aulia, D. (2023). Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka Melalui Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 122-133.

Dewantara, A. W., & SS, M. (2017). Alangkah hebatnya negara gotong royong: Indonesia dalam kacamata Soekarno. PT Kanisius.

Djamaludin, A., & Wardana. (2024). Belajar dan pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Penerbit CV. Kafaah Learning Center, 1(01).

Fitriani, D., & Dewi, D. A. (2021). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Pengimplementasian Pendidikan Karakter. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 489-499.

Hanifa, S., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Analisis Fenomena Degradasi Budaya Gotong Royong. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 820-829.

Hasanah, T., & Akmaliah, M. (2020). Penerapan Karakter Gotong Royong Pada Pendidikan Anak Usia Dini. PROSIDING, 47.

Kemendikbud 2022. Buku Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia. Jakarta: Sekretariat Kemendikbud.

Kemendikbud. 2022. Dimensi, Elemen, dan Sub Elemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Jakarta: Sekretariat Kemendikbud.

Kementrian Pendidikan Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi No.56/M/2022 Tentang Pedoman Penerapan Kurikulum Dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran. Jakarta: Pusat.

Khotimah, D. N. (2019). Implementasi program penguatan pendidikan karakter (PPK) melalui kegiatan 5s di sekolah dasar. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1).

Laily, M. K. M., Usman, A., & Hidayati, N. (2024). Penanaman karakter gotong royong melalui tema kewirausahaan dan kearifan lokal pada P5 kurikulum merdeka. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(3), 10-10.

Mery, M., Martono, M., Halidjah, S., & Hartoyo, A. (2022). Sinergi peserta didik dalam proyek penguatan profil pelajar pancasila. Jurnal Basicedu, 6(5), 7840-7849.

Natasah, S., Purnomo, H., & Perwitasari, N. (2024). Analisis Penerapan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Kearifan Lokal Permainan Tradisional di SD Negeri Sembungan. Jurnal Adijaya Multidisplin, 2(03), 325-331.

Pratiwi, J. W., & Pujiastuti, H. (2020). Eksplorasi etnomatematika pada permainan tradisional kelereng. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 1-12.

Purnawanto, A. T. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Jurnal Pedagogy, 15(2), 76-87.

Rancangan Undang-Undang Republik Indonesia 2022. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Pasal 1.

Rosdiani, D. (2021). Dinamika olahraga dan pengembangan nilai. Bandung: Alfabeta

Santoso, G., Imawati, S., & Yusuf, N. (2022). Development Teacher And Method For Improving Pancasila and Civic Education ( PCE ).

Sugiyono, S., & Lestari, P. (2021). Metode penelitian komunikasi (Kuantitatif, kualitatif, dan cara mudah menulis artikel pada jurnal internasional). Bandung: Alfabeta.

Syahputri, A., Fallenia, F., & Syafitri, R. (2023). Kerangka Berfikir Penelitian Kuantitatif. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 2, 160-166.

Widayati, S. (2020). Gotong royong. Alprin.

Yam, J., & Taufik, R. (2021). Hipotesis Penelitian Kuantitatif. Jurnal Ilmu Administrasi, 3, 96-102.

Yuliawan Kristia. (2021). Pelatihan Smartpls 3.0 Untuk Pengujian Hipotesis Penelitian Kuantitatif. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5, 43-50.

Zumrotun, E., & Attalina, S. N. C. (2024). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Pada Tema Kearifan Lokal Permainan Tradisional Layang Layang di Sekolah Dasar. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 4(2), 1367-1382.

Downloads

Published

2025-06-20

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>