KONSEP HAKEKAT, KONSEP DAN TUJUAN PEMBELAJARAN IPS DI MI/SD

Authors

  • Marwan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Aramudin Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26418

Keywords:

nature, objectives, social studies, literature review

Abstract

Social Studies (IPS) at the Elementary School level has an important role in shaping the character and social understanding of students. This study aims to explain the nature, objectives, philosophical foundations, urgency, and dimensions of IPS learning. The method used is a literature review by analyzing various sources of theory and previous research results. IPS as a field of study is an integration of various social science disciplines such as geography, history, economics, and sociology. IPS learning in elementary schools does not only focus on cognitive knowledge, but also instills moral values, social attitudes, and critical thinking skills. Ontological, epistemological, and axiological foundations are the basis for developing learning materials and approaches that are in accordance with student characteristics. The dimensions of IPS learning include knowledge, skills, attitudes, and actions that aim to shape students into active, tolerant, and responsible citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariesta, F. W. (2018a). Karakteristik IPS di Sekolah Dasar. Tersedia Secara Online Di: Https://Pgsd.Binus. Ac. Id/2018/01/08/Karakteristik-Ips-Di-Sekolah-Dasar

Astawa, Ida BagusMade. 2017. Pengantar Ilmu Sosial. Depok: Rajawali Pers

Darsono, dan Widya Karmilasari. 2017. Kompetensi Profesional Mata Pelajaran: Guru Kelas SD Unit IV

Farika, A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Identifikasi Pemahaman Konsep Siswa dalam Muatan IPS Kelas V SDN Mlajah 1 Bangkalan. Jurnal Pendidikan IPS, 10(1), 16–19.

Febria Syabatini, R. P. (2020). Penanaman Sikap Sosial Siswa Melalui Pembelajaran IPS Pada Kelas VIII SMPN 3 Rokan IV Koto. Bakoba: Jurnal Pendidikan IPS, 44-53.

Fitria, D., Lestari, M., Aisyah, S., Renita, R., Dasmini, D., & Safrudin, S. (2021). Meta-Analisis Pendekatan Pembelajaran Konstruktivisme dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Simki Economic, 4(2), 192–199.

Husnah, A., Fitriani, A., Patricya, F., Handayani, T. P., & Marini, A. (2023). Analisis materi IPS dalam pembelajaran IPAS kurikulum merdeka di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 3(1), 57-64.

Latifah, U. (2017). Peningkatan Pemahaman Konsep IPS melalui Penerapan Metode Active Learning Tipe Index Card Match pada Siswa Kelas VA SD Ngoto Tahun Pelajaran 2016/2017. Skripsi Yang DiPubiikasikan.

Muniroh. (2020). Rangkuman Pendidikan IPS di SD. Depok: Universitas Terbuka.

Permana, P., & Aryaningrum, K. (2020). Analisis Kemampuan Pemahaman Ips Pada Peserta Didik Kelas V SD Negeri 1 Ujung Tanjung. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 18(3), 257–365.

Sapriya. 2009. Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. Bandung: Lap-PKn UPI.

Sulaiman, Umar. 2022. Pembelajaran IPS SD/MI. Depok: Rajawali Pers

Susanto, Ahmad. 2014. Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Grup

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.

Wahab, A. A., & Halimi, M. (2018). Hakikat dan Karakteristik IPS. Universitas Terbuka. http://repository.ut.ac.id/3981/1/PDGK4102-M1.pdf

Zulfiati, Heri Maria dan Chairiyah. 2014. Bahan Ajar Pendidikan IPS SD. Yogyakarta: Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa.

Downloads

Published

2025-07-28