PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS III DI SD INPRES HARTACO INDAH KOTA MAKASSAR
Penelitian Kuantitatif pra-eksperimen
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26283Keywords:
Learning Media, Wordwall, Learning Outcomes, PJOK, Water ActivitiesAbstract
The effect of Wordwall-based learning media on the learning outcomes of grade III students at SD Inpres Hartaco Indah, Makassar City on the material of game activities and water sports. The approach used is quantitative with a pre-experimental design of the One Group Pretest-Posttest Design type. The sample in this study was 30 students. The results of the study showed an increase in learning outcomes after Wordwall-based media. This can be seen from the increase in the average value from 62.16 in the pretest to 81.66 in the posttest, as well as a decrease in the standard deviation from 12.08 to 5.92, which indicates an increase in the consistency of student learning outcomes. The normality test shows that the data is normally distributed. Meanwhile, the results of the Paired Sample t-Test produced a significance value of 0.001 <0.05, indicating a significant difference between the pretest and posttest results. The questionnaire data also showed that students responded very positively to Wordwall-based media in learning. Therefore, it can be concluded that Wordwall-based learning media has a significant effect on student learning outcomes, and also helps improve understanding and interest in learning, especially in PJOK learning.Downloads
References
Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Islamika, 3(1), 123-133.
Aidah, N., & Nurafni, N. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Wordwall pada Pembelajaran Ipa Kelas IV di SDN Ciracas 05 Pagi. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2).
Ainiyah, N. (2017). Membangun Penguatan Budaya Literasi Media dan Informasi dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(1), 65-77.
Akbar, H. F., & Hadi, M. S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1653-1660.
Akbar, J. F. (2021). Kemampuan Kreativitas Guru Penjas terhadap Proses Pembelajaran Penjas di SMA. Journal of Education and Sport Science, 2(1).
Akhiruddin, S., Atmowardoyo, H., & Nurhikmah, H. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Gowa: Cahaya Bintang Cemerlang, 193-206.
Alimuddin, M. I., Al-Firdaus, H. M., Batubara, M. R., & Hambali, B. (2024). Peran Guru Pendidikan Jasmani dalam Membentuk Karakter Siswa di Lingkungan Sekolah. Jurnal Ilmiah Spirit, 24(2), 12-20.
Ananda, R., Rifa’i, M., & Nasution, J. M. (2022). Pengaruh Minat Belajar dan Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam. Jurnal Basicedu, 6(1), 1177-1184.
Arifin, S. (2017). Peran Guru Pendidikan Jasmani dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Peserta Didik. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 16(1).
Bile, R. L., Tapo, Y. B. O., & Desi, A. K. (2021). Pengembangan Model Latihan Kebugaran Jasmani Berbasis Permainan Tradisional Sebagai Aktivitas Belajar Siswa dalam Pembelajaran PJOK. Jurnal Penjakora, 8(1), 71-80.
Burhaein, E. (2017). Aktivitas Fisik Olahraga untuk Pertumbuhan dan Perkembangan Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1(1), 51-58.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Education and development, 8(2), 468-468.
Daniyati, A., Saputri, I. B., Wijaya, R., Septiyani, S. A., & Setiawan, U. (2023). Konsep Dasar Media pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282-294.
Fadhilah, N., & Mukhlis, A. M. A. (2023). Pengaruh Disiplin Belajar dan Interaksi Teman Sebaya terhadap Hasil Belajar Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 473-481.
Hamalik, O. (2019) Proses Belajar Mengajar. Jakarta:Bumi Aksara.
Hartutik, H., & Aprilia, R. (2024). Pengembangan Wordwall: Inovasi Media Pembelajaran Digital Terintegrasi. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1525-1540.
Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media Pembelajaran. Banda Aceh: Tahta Media Group.
Herman, H., & Riady, A. (2018). Survey Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani di SMP/MTS Swasta Kabupaten Pangkep. SPORTIVE: Journal of Physical Education, Sport and Recreation, 1(2), 27-35.
Mustafa, P. S. (2022). Statistika Inferensial Meliputi Uji Beda dalam Pendidikan Jasmani: Sebuah tinjauan. DIDAKTIKA: Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2), 1.
Monigir, N., & Wakari, T. I. (2024). Meningkatkan Partisipasi Aktif Siswa dengan Media Interaktif Wordwall. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(6), 7879–7887
Nadia, D. O. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Wordwall terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1924-1933.
Rohima, N. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Pada Siswa.
Rusli, NH, Munirah, M., & Agus, M. (2023, Februari). Validitas dan Efektivitas Pengembangan Item Teks Prosedur dengan Media Pembelajaran Wordwall untuk Siswa Kelas VII Smp Negeri 12 Makassar. Dalam Prosiding Konferensi Internasional Ilmu Sosial ke-1 (ICSS) (Vol. 2, No. 1, hlm. 148-153).
Salsabila, A., & Puspitasari, P. (2020). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pandawa, 2(2), 278-288.
Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz dan Wordwall pada Pembelajaran IPA bagi guru-guru SDIT Al-Kahfi. Selaparang, 4(2), 195-199.
Sari, R. N., Nazmi, R., & Zulfa, Z. (2021). Pengaruh Game wordwall terhadap Hasil Belajar Sejarah Kelas X Mipa SMA 2 Lubuk Basung. Puteri Hijau: Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), 76-83.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syamsuriyanti, S., Nurfaega, N., & Nawir, M. (2021). The Effect of PowerPoint Media on the Learning Outcomes of Elementary School Students in Social Studies subjects. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 165-174.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.