EFEKTIVITAS METODE MONTESSORI BERBANTU MOVABLE ALPHABET TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS 1 SD DAPUAN SWASTA SURABAYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26234Keywords:
membaca permulaan, metode montessori, movable alphabetAbstract
This study aims to determine the effectiveness of the Montessori method assisted by Movable Alphabet in improving the early reading skills of grade 1 students of SD Dapuan Swasta Surabaya. The study used a pre-experimental One-Group Pretest-Posttest design with a sample of 20 students. The Montessori method was applied through direct activities using Movable Alphabet as an interactive visual aid to recognize letters and combine words. Data were collected through pretest and posttest tests, then analyzed using the Shapiro-Wilk normality test. The results of the normality test showed that the data were not normally distributed with a significance value of pretest (0.000) and posttest (0.000) less than 0.05, then continued with the Wilcoxon signed rank test hypothesis test obtained a significance value of 0.000 <0.05. The conclusion of the study proves that the Montessori method assisted by Movable Alphabet is effective in improving early reading skills, marked by an increase in the average score of 77.75 points. Based on the results of the study, it can be said that the Montessori method using movable alphabet is effective for students' initial reading abilities.Downloads
References
Alifia, W., Aminullah, N., & Liansari, V. (2023). Kurikula: Jurnal Pendidikan Volume 7 No 2 Tahun 2023 Analisis Perkembangan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Metode Montessori. Kurikula: Jurnal Pendidikan, 7(2), 120–135. https://ejournal.iaingawi.ac.id/index.php/kurikula/index
Alvani, E., Muharam, A., & Fajrussalam, H. (2024). Penggunaan model make a match berbantuan media pembelajaran flashcard untuk mengatasi kesulitan membaca permulaan pada siswa kelas 1 di sekolah dasar. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 7(4), 705–717. https://doi.org/10.22460/collase.v7i4.19576
Azkia, N., & Rohman, N. (2020). Analisis Metode Montessori dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas Rendah SD / MI Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta PENDAHULUAN Pondasi dasar kemampuan akademik adalah keterampilan membaca . 1 Membaca adalah fungsi tert. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 1–14.
Dahlan, muh. adipati juanda, Meidina, T., & Hadis, H. A. (2019). Penggunaan Movable Alfabeth Pada Murid Cerebral Palsy Kelas Iii Di Slb Negeri 1 Gowa Improvement of Reading Skills Through the Use of Movable Alfabeth in. 1, 1–10.
Ernawati, E. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Montessori Berbantuan Media Movable Alphabet Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN 57 Di Kecamatan Marusu Kabupaten Maros. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 153–161. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.104
Ghozali. (2024). HASIL ANALISIS DATA Uji Validitas Pengujian validitas dilakukan dengan menggunakan SPSS for Windows versi 25 . 0 . Dalam penelitian ini pengujian validitas hanya dilakukan terhadap 100 responden . Pengambilan keputusan berdasarkan pada nilai r hitung ( Co.
Gunawan. (2015). Statistik Terapan untuk Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial. Yogyakarta: Gajah Mada University Press., 2(2), 32. http://dx.doi.org/10.1016/j.appdev.2016.03.001
Hartono, N. D., Islam, P., Usia, A., Islam, U., Maulana, N., & Malang, M. I. (2023). Jurnal Penelitian Anak Usia Dini IMPLEMENTASI METODE MONTESSORI DALAM MENSTIMULASI Maria Montessori telah mengembangkan metode pendidikan untuk anak usia dini sejak lebih dari 1 abad yang lalu dan masih dikenal hingga saat ini . Dalam karya-karyanya , Mon. 2(1), 11–31.
Jubaedah, I., Rahayu, W., Apriansyah, C., Anak, P., Dini, U., Panca, U., & Bekasi, S. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Metode Montessori Menggunakan Media Papan Suku Kata. 8, 36759–36764.
Lailaturrohmah, I., & Wulandari, R. S. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca Suku Kata Melalui Montessori Model Large Moveable Alphabet. Jurnal Mentari, 1(1), 34–43. https://jurnal.lppmstkipponorogo.ac.id/index.php/Mentari/article/view/43%0Ahttps://jurnal.lppmstkipponorogo.ac.id/index.php/Mentari/article/download/43/49
Muarifah Ngewa, H., & Kamariah Hasis, P. (2020). Pendekatan Model Pembelajaran Montessori pada Pendidikan Anak Usia Dini. EDUCHILD: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Din, 3(1), 809–820.
Nugroho, I. M., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., & Riau, U. (2019). Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 8(October), 148–159. https://primary.ejournal.unri.ac.id/index.php/JPFKIP/article/view/7628
Nurani, R. Z., Nugraha, F., & Mahendra, H. H. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1462–1470. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.907
Putri Juliani, R., & Erita, S. (2023). Analisis Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penilaian Kemampuan Berpikir Kritis dalam Konteks Sekolah Menengah. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 3(3), 169–179. https://doi.org/10.55868/jeid.v3i3.313
Qarimah, N. N., Syamsuri, A. S., & Akhir, M. (2022). Perbandingan Metode Montessori Dan Metode Sas Terhadap Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sdit Raffasya Baitul Makmur. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 216–225. https://doi.org/10.23969/jp.v7i2.6028
Sari, & Shintiana. (2023). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dan Kesulitan yang dihadapi Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Lensa Pendas, 8(2), 113–122. https://doi.org/10.33222/jlp.v8i2.2818
Sundari, K., Dermawan, D. D., & Azmi, U. (n.d.). Metode Global Siswa Kelas I Di Sdn Jakamulya I. XI(2), 136–143.
Windi, & Mustika, D. (2022). Kesulitan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas II SDN 019 Logas Kabupaten Kuantan Singingi. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(2), 143–155. https://doi.org/10.30997/dt.v9i2.6706
Wulandari, S., & Prasetyaningrum, S. (2018). Media Stamp Game untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Slow Learner di Sekolah Dasar. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2), 131–148. https://doi.org/10.15575/psy.v5i2.2977
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.