ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS GENIALLY PADA MATERI MEMBANDINGKAN BILANGAN PECAHAN KELAS V SD

Authors

  • Khairinnisa Salsabila Universitas Pendidikan Indonesia
  • Karlimah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Asep Nuryadin Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26137

Keywords:

needs analysis, interactive multimedia, Genially, fractions

Abstract

The lack of utilization of creative and innovative learning media causes a low level of student understanding of subject matter, especially mathematics. This study aims to determine the needs of learning media on the material of comparing fractions in grade V elementary school. This research is part of development research using the ADDIE model, but at this initial stage it only focuses on the needs analysis stage. The research subjects consisted of 31 students and 1 fifth grade educator of SDN Sindanggalih. Data collection techniques were carried out using observation, interview, and questionnaire distribution methods. Based on the results of data analysis, it was found that both teachers and students need more interactive mathematics learning media that can attract learning interest. Therefore, it is necessary to develop Genially-based interactive multimedia as a solution that suits the needs of mathematics learning on the material of comparing fractions.    

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karlimah, Universitas Pendidikan Indonesia

     

Asep Nuryadin, Universitas Pendidikan Indonesia

   

References

Abdullah, R. (2017). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35. https://doi.org/10.22373/lj.v4i1.1866

Arisanti, Y., & Adnan, M. F. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Software Macromedia Flash 8 untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2122–2132. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.930

Baharuddin, M. R. (2020). Konsep Pecahan dan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(3), 486–492. https://doi.org/10.30605/jsgp.3.3.2020.442

Fatimatuz Zahro Octavia, & Kartika Yulianti. (2022). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif berbasis Scratch pada Materi Membandingkan Nilai Pecahan. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(1), 83–94. https://doi.org/10.36456/buanamatematika.v12i1.5771

Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi pada pembelajaran matematika di kurikulum merdeka. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636-646.

Hasanah, S. T., Hidayat, R., & Mirawati, M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Platform Genially Pada Pembelajaran IPA Materi Siklus Air. 4, 14440–14451.

Husna, K., & Supriyadi, S. (2023). Peranan Manajeman Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4(1), 981–990. https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i1.4273

Khadijah, A., Rukmana, D., Pemikiran, J. J., Pengembangan, D. A. N., & Dasar, S. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Problem Solving Menggunakan Aplikasi Genially pada Materi Bangun Datar Kelas V. 12(2), 272–290.

Khoirun Ni’mah, N., Warsiman, W., & Hermiati, T. (2022). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Genially Dalam Pembelajaran Daring Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Malang. Jurnal Metamorfosa, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.46244/metamorfosa.v10i1.1731

Nurjakiyyah, S., & Apriani, I. F. (2022). Pengembangan Media Pecahan Senilai Berbasis Multimedia pada Pembelajaran Matematika di Kelas IV SD/MI. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1), 149–160. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v9i1.53110

Permatasari, K. G. (2021). Problematika pembelajaran matematika di sekolah dasar/ madrasah ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1), 68–84. http://www.jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/96

Puspaningtyas, N. D. (2019). Proses Berpikir Lateral Siswa SD dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Open-Ended Ditinjau dari Perbedaan Gaya Belajar. MAJAMATH: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 80. https://doi.org/10.36815/majamath.v2i2.373

Rahayu, P., Marmoah, S., & Budiharto, T. (n.d.). Analisis penerapan prinsip Mayer pada multimedia digital dalam pembelajaran matematika di kelas iv sekolah dasar. 449.

Saadah, M., Prasetiyo, Y. C., & Rahmayati, G. T. (2022). Strategi Dalam Menjaga Keabsahan Data Pada Penelitian Kualitatif. Al-’Adad : Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 54–64. https://doi.org/10.24260/add.v1i2.1113

Siahaan, A. U., Fitri, L., & Neta, F. (2019). Multimedia Interaktif Matematika Materi Pecahan Pada Sdit Fajar Ilahi 2. Journal of Digital Education, Communication, and Arts (Deca), 2(02), 99–108. https://doi.org/10.30871/deca.v2i02.1521

Siregar, P., Simangunsong, N., & Siregar, P. (2024). Efektivitas Penerapan Ice Breaking Dalam Pembelajaran Benda Disekitarku Pada Siswa Kelas Iii Mis Al-Hasanah Kota Padangsidimpuan. Nizhamiyah, 14(1), 99. https://doi.org/10.30821/niz.v14i1.3838

Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.

Winanda, D. R., Jumri, R., & Ramadianti, W. (2024). Penggunaan Media Pecahan Untuk Pembelajaran Matematika Menyenangkan Kelas V SDN 65 Kota Bengkulu. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(3), 553–558.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. In Journal on Education (Vol. 5, Issue 2, pp. 3928–3936). https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074

Downloads

Published

2025-06-08