EFEKTIVITAS TEKNIK SCRAMBLE BERBANTUAN MEDIA KARTU BERGAMBAR DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN KELAS III SDN 20 AMPENAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26133Keywords:
Scramble Technique, Picture Card Media, Early Reading SkillsAbstract
This research is based on the low early reading ability of students, as indicated by their difficulties in beginning reading. The aim of this study is to describe the use of the scramble technique assisted by picture card media in improving the early reading ability of third-grade students at SDN 20 Ampenan. This research uses a quantitative method with a quasi-experimental type and a pre-test post-test control group design. The sample consisted of two classes. Data were collected using pre-tests and post-tests in the form of performance-based reading tests. The results show that the scramble technique assisted by picture card media is quite effective in improving the early reading ability of students at SDN 20 Ampenan. This is indicated by an N-gain score of 65.10, which falls into the "quite effective" category, as well as an increase from a pre-test score of 58.46 to a post-test score of 85.3, showing a significant improvement in early reading ability.Downloads
References
Abdullah, K., Jannah, M., aiman, U., Hasda, S., Fadilla, Z., Taqwin, Masita, Ardiawan, K. N., & Sari, M. E. (2022). Metodologi penelitian Kuantitatif. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Andayani, S. (2019). Kegiatan Bermain Kartu Huruf Bergambar Dapat Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan kelompok B TK Aisyiyah Ba Pancor. Bintang, 1(2), 112-130.
Anggraini, A., Lubis, R. H. H., & Harahap, S. A. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA Melalui Model Pembelajaran Scramble Kelas V di SD IT Plus Anbata Kecamatan Medan Sunggal, Kabupaten Deli Serdang TA 2022/2023. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 4(1), 67-71.
Athifah, N., Zain, M. I., & Ermiana, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Pantun. Journal of Classroom Action Research, 1(2), 187-195.
Dewi, K., Musaddat, S., & Dewi, N. K. (2020). Pengaruh Metode Global Berbantuan Media Roda Putar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas Ii Sdn Beber Kecamatan Jonggat Lombok Tengah Tahun Ajaran 2020/2021. Progres Pendidikan, 1(3), 251-262.
Erlina, T., & Iswara, P. D. (2023). Pengembangan Aplikasi Berbasis Android sebagai Media Membaca Permulaan Siswa SD Kelas I. Attadib: Journal of Elementary Education, 7(2). https://doi.org/10.32507/attadib.v7i2.1930
Fahruddin, Rachmayani, I., Astini, B. N., & Safitri, N. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak. Sugiyono _Uji Normalitas, 4(1), 49–53. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i1.1378
Harianto, E. (2020). “Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa.” Jurnal Didaktika, 9(1), 2.https://doi.org/10.58230/27454312.2
Hida Syarifah, D. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Scramble Dengan Media Question Card Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sdn Bangetayu Wetan 01 Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).
Hijjayati, Z., Makki, M., & Oktaviyanti, I. (2022). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi baca-tulis siswa kelas 3 di sdn sapit. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan , 7 (3b), 1435-1443.
Islamiyah, N., Aziz, S. A., Tarman, T., Nadira, N., & Thaba, A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Scramble Berbantuan Media Puzzle Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Bahasa Indonesia Murid Sekolah Dasar. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 18(1), 116–129. https://doi.org/10.25134/fon.v18i1.5280
Khairina, D., Saputra, H. H., & Oktaviyanti, I. (2023). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Membaca dan Menulis Permulaan Siswa Kelas Rendah SDN 20 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 305-311.
Kinasih, D S., Intihana, S. R. H., & Indraswati, D. (2023). Efektivitas Media Kartu Bergambar Dengan Teknik Scramble Pada Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1394-1400.
Luchiyanti, A., & Rezania, V. (2022). Upaya Guru dalam Meningkatkan Minat Membaca Peserta didik Kelas Dasar. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 9(2), 84–92. https://doi.org/10.21093/twt.v9i2.4211
Sarnia, S., Japa, L., & Artayasa, I. P. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Kartu Bergambar (Flash card) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X IPA MA Dakwah Islamiyah Putri Kediri Lombok Barat. Jurnal Pendidikan, Sains, Geologi, Dan Geofisika (GeoScienceEd Journal), 5(1), 86–90. https://doi.org/10.29303/goescienceed.v5i1.296
Suleman, D., Hanafi, Y. R., & Rahmat, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Peserta didik Membaca Permulaan Melalui Metode Scramble Di Kelas II SDN 3 Tibawa Kabupaten Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 713. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.713-726.2021
Wasiaturrohmah, A., & Citrawati, T. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Scramble Terhadap Membaca Permulaan Siswa Kelas II SDN Banyuajuh IV Kamal. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(4), 88–97.
Widodo, A., Indraswasti, D., Erfan, M., Maulyda, M. A., & Rahmatih, A. N. (2020). Profil minat baca mahasiswa baru PGSD Universitas Mataram. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(1), 34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.