PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS PERMAINAN TRADISIONAL UNTUK KELAS III SEKOLAH DASAR

Traditional Games, Mathematics Learning, Learning Media

Authors

  • Gregorio Arkho Yobel Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26047

Keywords:

Traditional Games, Mathematics Learning, Learning Media

Abstract

This research aims to develop a traditional games guidebook for third-grade elementary school mathematics learning that is engaging and effective. The research method used Research and Development (R&D) with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The product was developed based on needs analysis at Bhaktikarya Elementary School, which showed that mathematics learning was still monotonous and students quickly became bored. The developed guidebook integrates four traditional games (marbles, tic-tac-toe, hopscotch, and lurah-lurahan) modified to suit mathematics materials in theme 1 sub-theme 4 and theme 3 sub-theme 3. Validation results by mathematics experts, traditional games experts, and classroom teachers showed an average score of 3.46 (categorized as "Fairly Good"), while assessment by classroom teachers reached 3.8. Although implementation with students has not been carried out due to COVID-19 policies, this guidebook is suitable as an alternative for enjoyable mathematics learning while preserving traditional games rich in positive values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifuddin. (2009). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: CV Pustaka Setia. Anwar, S. (2009). Pemahaman individu, observasi, checklist, interview, kuesioner,

dan sosiometri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Afandi, M.I (2010) Pengembangan buku panduan pengasuhan untuk mengembangkan potensi membaca anak usia prasekolah. Skripsi. Semarang: Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Negeri Semarang.

Araujo, dkk. (2013). Peningkatan kemampuan belajar hitung pada anak melalui ragam permainan kreatif. Prosiding Elektronik PIMNAS, 1–9.

Azizah I. (2016). Efektivitas pembelajaran menggunakan permainan tradisional terhadap motivasi dan hasil belajar gaya di kelas IV Ngongrot Nganjuk. Jurnal Pendidikan 16. (2).208-305. Diakses tanggal 3 juli 2022.

Depdiknas. (2008). Panduan pengembangan bahan ajar. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Darmadi, H. (2014). Metode penelitian pendidikan dan sosial. Bandung: PT Alfabeta.

Effendy, O. U. (2017). Ilmu Komunikasi: Teori dan Praktek. Bandung Remaja Rosdakarya.

Hakimeh Akbar et al. Iranian Journal of Pediatrics Volume 19 No. 2, Juni 2009:123-

129. The Effect of Traditional Games in Fundamental Motor Skill Developmentin 7-9 Years Old Boys. Iran.

Hartono, Y. (2010). Pembelajaran matematika sekolah dasar. Jakarta: Universitas Terbuka.

Hidayanti, K. (2012). Pembelajaran matematika usia SD/MI menurut teori belajar piaget. Tarbiah STAIN Ponorogo

Hasanah, U. (2016). Pengembangan kemampuan fisik motorik melalui permainan tradisional bagi anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, Volume 5, Edisi 1, Juni 2016. Diakses tanggal 3 juli 2022.

Ismatul, dkk. (2011). Permainan Tradisional Sebagai Media Stimulasi Aspek Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian PAUDIA (Vol. 1 No. 1). Hlm. 91-105. Diakses tanggal 3 juli 2022.

John W. Santrock (2007). Perkembangan Anak. Jilid 1 Edisi kesebelas. Jakarta: PT. Erlangga.

Jawati, R. (2013) Meningkatkan kemampuan kognitif anak melalui permainan indo geometri di PAUD. SPEKTRUM PLS. 1 (1), 251-263, 2013).

Kurniasih, I dan Sani, B. (2014). Panduan membuat bahan ajar buku teks pelajaran sesuai dengan kurikulum 2013. Surabaya: Kata Pena.

Kurniati, E. (2016). Permainan tradisional dan perannya keterampilan sosial anak.

Jakarta: Prenamedia Group

Mulyataningsih, E. (2011). Metode penelitian terapan bidang pendidikan.

Bandung: Alfabeta

Masykur, R, Norfizal., & Syazali, M. (2017). Pengembangan media pembelajaran matematika dengan macromedia flash. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(8), 117-186.

Novitasari, D. (2016). Pengaruh penggunaan media interaktif terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa. Universitas Muhamadiah Tangerang.

Pribadi, B.A. (2014). Desain dan pengembangan program pelatihan berbasis kompetensi: Implementasi model ADDIE edisi pertama. Jakarta: Kencana

Prastowo, A. (2015). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta: Diva Pres.

Priatna, H.N., dan Ricki Yuliardi. (2018). Pembelajaran matematika untuk guru SD dan calon guru SD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Pangesti, D. A. (2019). Penelitian yang produktif dalam dunia pendidikan.

Universitas Muhammadiah Purwokerto.

Downloads

Published

2025-06-07