Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Mata Pelajaran IPS Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Negeri 1 Poka
Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26023Keywords:
Learning Model, Guided Inquiry, Critical Thinking Skills, Learning OutcomesAbstract
This study aims to determine the application of guided inquiry learning model in improving critical thinking skills and learning outcomes of fifth grade students of SD Negeri 1 Poka. This research uses a combination of qualitative and quantitative methods or mix-method. Qualitative data was obtained using interviews while quantitative data was obtained using questionnaires. The research subjects were fifth grade students of SD Negeri 1 Poka, totaling 20 students consisting of 11 male students and 9 female students. The results showed that 1) the guided inquiry learning model can improve students' critical thinking skills and learning outcomes, 2) the application of the guided inquiry learning model can improve students' critical thinking skills and learning outcomes. The effectiveness can be seen in the average value obtained from the final test results (Posttest) which is 86.7% in learning outcomes, while in the level of critical thinking skills with the average value obtained from the final test results (Posttest) which is 59.5% which is quite effective.Downloads
References
Ahmad Sanusi, & Hamzan. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Model Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Muatan Pelajaran Ips Di Kelas V SDI Babussalam Sangkawana Tahun Pelajaran 2023. Walada: Journal of Primary Education, 2(2), 85–92. https://doi.org/10.61798/wjpe.v2i2.31
Aini, A., & Hadi, A. (2023). Peran Guru Dalam Pengelola Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtida’iyah, 8(2), 208–224. https://doi.org/10.58258/jupe.v8i2.5454
Amaruddin, H. (2023). Ilmu Pengetahuan Sosial: Problematika dan Solusinya. PRIMER: Journal of Primary Education Research, 1(1), 24–33.
Ariadila, S. N., Silalahi, Y. F. N., Fadiyah, F. H., Jamaluddin, U., & Setiawan, S. (2023). Analisis Pentingnya Keterampilan Berpikir Kritis TerhadapPembelajaran Bagi Siswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(20), 664–669.
Citriandin, Y. (2019). Pengantar Pendidikan. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Mataram.
Dhamayanti, P. V. (2022). Systematic literature review: Pengaruh Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Indonesian Journal of Educational Development, 3(2), 209–219. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/ijed/article/view/1966/1530
Fadly, W. (2022). Model-Model Pembelajaran Untuk Implementasi Kurikulum Merdeka. Bening Pustaka.
Hidayat, R., & Abdillah. (2019). ILMU PENDIDIKAN: Konsep, Teori dan Aplikasinya. Penerbit Buku Umum dan Perguruan Tinggi.
Hidayati, N., Bustan, A., & Hartanto, T. J. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Materi Tekanan. Bahana Pendidikan: Jurnal Pendidikan Sains, 3(1), 21–26. https://doi.org/10.37304/bpjps.v3i1.3679
Jelita, N. T., Odja, A. H., & Setiawan, D. G. E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Video Dengan Implementasi Blended Learning Terhadap Hasil Belajar. ORBITA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 8(1), 109. https://doi.org/10.31764/orbita.v8i1.8147
Makkawaru, M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Kehidupan dan Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Konsepsi, 8(3), 1–4.
Mulya, R. (2022). Aplikasi Pemikiran Kritis dan Kreatif Pada Teknologi. In Pemikiran Kritis dan Kreatif. Penerbit Media Sains Indonesia.
Mulyanti, N. M. B., Gading, I. K., & Diki. (2023). Dampak Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar IPA dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(1), 109–119. https://doi.org/10.23887/jippg.v6i1.59276
Nur’Aini, I. (2022). Penerapan Edutainment Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Tawadhu, 6(1), 22–35.
Rahardhian, A. (2022). Kajian Kemampuan Berpikir Kritis (Critical Thinking Skill) Dari Sudut Pandang Filsafat. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(2), 87–94. https://doi.org/10.23887/jfi.v5i2.42092
Saputra, B., Vinessa Simorangkir, G., Habibah, S., Chan, F., & Noviyanti, S. (2024). Konsep Dasar Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(1), 50–56. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i1.328
Shandra, Y., & Movitaria, M. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 6(1), 692–699. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2006
Syafitri, E., Armanto, D., & Rahmadani, E. (2021). AKSIOLOGI KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS (Kajian Tentang Manfaat dari Kemampuan Berpikir Kritis). Journal of Science and Social Research, 4(3), 320. https://doi.org/10.54314/jssr.v4i3.682
Syamsinar, S., Idawati, I., & Quraisy, H. (2023). Perbedaan Model Pembelajaran Inquiry Terbimbing Dengan Inquiry Bebas Terhadap Self-Confidence Pada Pembelajaran IPS Siswa Kelas IV Wilayah II Kecamatan Simbang Kabupaten Maros. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.