perbandingan kurikulum merdeka dan kurikulum 2013 terhadap peningkatan kreativitas peserta didik di SMPN 21 Mataram

Authors

  • Tri Saputri Universitas Mataram
  • Rispawati Universitas Mataram
  • Basariah Universitas Mataram
  • Mohammad Mustari Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25912

Keywords:

Comparison, Comparison, Creativity Enhancement, Students

Abstract

This study aims to determine the comparison between the Merdeka Curriculum and the 2013 Curriculum on enhancing students' creativity. The research employed a quantitative approach with an ex-post facto design. The sample consisted of two classes selected through purposive sampling technique, namely class VIII A with 25 students and class IX A with 27 students. The research instrument was a validated and reliable creativity enhancement questionnaire. Data were analyzed through prerequisite tests (Kolmogorov-Smirnov normality test and homogeneity significance test), followed by hypothesis testing using One-Way ANOVA. The analysis results showed a significance value of 0.017 < 0.05, with a mean score of students' creativity enhancement of 44.120. These findings indicate that there is a significant difference between the Merdeka Curriculum and the 2013 Curriculum in terms of enhancing students' creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, S. (2013). Tinjauan Keunggulan Dan Kelemahan Penerapan Kurikulum 2013 Tingkat Sd/Mi. Al Bidayah, 5(2), 261–279.

Aulia, P, O,. Mustari, M. (2022). Perencanaan Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Academia. Edu. 8.

Bloom, N., & Reenen, J. Van. (2013). Konsep Kreativitas Siswa. NBER Working Papers, 8–30.

Darmawati, D. (2014). Penerapan Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani. Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan Tahun 2014, 3(2004), 121–128.

Dewi, K, R,. Wardani, W, K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Pitcure and Pitcure ditinjau dari kemampuan berfikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal BASICEDU. 4(4), https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.511

Hamidah. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Di Smk Negeri 1 Demak. Undergraduate (S1) Thesis, IAIN Kediri, 6(12), 7765–7774.

Harahap, A. A. A., Hidayat, A., & Hidayat, T. (2024). Analisis Penerapan Pembelajaran Kurikulum K13 dan Kurikulum Merdeka: Literatur Review. Seminar Nasional LPPM UMMAT , 13, 867–876.

Indah, B., Putri, R., & Mustari, M. (2024). Implementasi program sekolah penggerak dalam peningkatan profil pelajar pancasila (studi di sma negeri 1 sikur). 4(3), 436–446.

Kemendikbud. (2022). Perubahan Atas Pendidikan, Keputusan Kebudayaan, Menteri Riset, Dan Teknologi Nomor 56/M/2022 Tentang Pedoman Penerapan Kurikulum Dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran. sumber:https://kurikulum.kemdikbud.go.id/service/download.php?kategori=rujukan&id=32

Lisforti, T. (2024). Perbandingan Pembelajaran PPKN SD di Kurikulum 2013 dengan Kurikulum Merdeka. Journal Innovation In Education, 2(2), 90–96. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i2.1131

Maharani, I, A. Istiharoh, I., & Putri, A, P. (2023). Program P5 sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka: Faktor Penghambat dan Upayanya. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 1(2), 176–187. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i2.153

Mathematics, A. (2016). Konsep Kurikulum 2013. Repostori UIN Kudus, 1–23.

Melati, P. D., Rini, E. P., Musyaiyadah, M., & Firman, F. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dalam Kurikukulum Merdeka di Sekolah Menengah Atas (SMA). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(4), 2808–2819. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i4.6762

Mualif. (2024). Kekurangan Kurikulum Merdeka : Tantangan Dan Evaluasi. November 25, 2024. sumber: https://an-nur.ac.id/blog/kekurangan-kurikulum-merdeka-tantangan-dan-evaluasi.html

Mulyadin., Mustari, M., Basariah. (2024). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pamcasila (P5) dalam Membentuk Karakter Gotong Royong Siswa di SMPN 2 LABUAPI. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 2548-6950.

Nurfirda. (2023). Analisis Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) menurut Teori Aktivitas Engestrom. Bachelor’s Thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Novita, F., Zubair, M., Alqadri, B., Rispawati. (2023). Penguatan Karakter Demokrasi Melalui Program Ekstrakulikuler di SMPN 4 Brang Rea. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 08(04), 2620-8326

Octadio, A. A. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Aplikasi Perangkat Lunak Dan Perancangan Interior Gedung Berbasis Sketchup 3D Tingkat Dasar Kelas Xii Program Keahlian Desain Permodelan Dan Informasi Bangunan Di Smk Negeri 1 Pajangan. 11–43.

Pertiwi, C. (2017). Peningkatan Kreativitas Siswa Melalui Model Project Based Learning Menggunakan Media Flip Chart dalam Pembelajaran IPS. Universitas Pendidikan Indonesia, 11.

Pustaka, A. K., & Pedesaan, M. (2002). Tinjauan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila, 18–45.

Rahayu, N., Putri H, S., Nunlehu, M., Madi, S, M., & Khalid, N. (2022). Keatifitas dan Inovasi Pembelajaran dalam Pengembangan Kreatifitas Melalui Imajinasi, Musik, dan Bahasa. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 79–88. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i1.96

Ramadhika, D. P. (2019). Tinjauan Pengertian Kurikulum Merdeka. 1–64. Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local., 1(69), 5–24

Sciences, H. (2016). Strategi mengembangkan kreativitas. Kajian Teori, 4(1), 1–23.

Sukiman, S. (2024). Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka: Perbedaan Pada Pembelajaran di PAUD. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 90–103.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : CV.alfabeta.

Suryani, Z. & Rostika, D. (2023). Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas 1 Sd Melalui Program Semester Kurikulum Merdeka Materi SBDP. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(2), 209–216. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v3i2.1652

Tarisa, L. N., Ravelia, S. C., Raviqi, S. P. A., Dewi, A., & Erlangga, I. (2024). Peningkatan Kreativitas Siswa SD Melalui Proyek Kerajinan Tangan Pada Aktivitas P5 Kurikulum Merdeka. Journal Of Elementary School Education (Jouese), 4(1), 324–329. https://doi.org/10.52657/jouese.v4i1.2231

Downloads

Published

2025-06-12

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>