PENGEMBANGAN BAHAN AJAR KONTEN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA PELAJARAN INFORMATIKA KELAS XI SMA

Authors

  • Nadiah Alma Ratnaduhita Universitas Negeri Malang
  • Didik Dwi Prasetya Universitas Negeri Malang
  • Ahmad Yusuf Setiawan SMAN 7 Malang
  • Adi Wahyu Wardani Universitas Negeri Malang
  • Muhammad Zidni Ridlo Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.25881

Keywords:

differentiated teaching materials, ADDIE model, flipbook, animated video, learning outcomes

Abstract

In order to enhance student learning outcomes and provide a more stimulating and productive learning environment, this study intends to create content-differentiated teaching materials based on the ADDIE instructional design approach. According to preliminary observations, the material's vocally presented and text-heavy structure made it difficult for students to understand and often caused disengagement. The researcher created animated videos and a flipbook as additional learning resources to solve this problem. The created materials' high to exceptional quality was validated by media and subject-matter experts. All participants in the implementation phase, which was conducted with 36 students in Class XI-6, successfully attained learning mastery. Formative assessments, which included a pre-test given via Quizizz, worksheets (LKPD), and a post-test, showed a significant increase in student performance. In summary, the content-differentiated teaching resources were found to be legitimate and successful in raising student performance and encouraging a more engaging and joyful learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprilianto, P. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berdiferensiasi Konten Pada Materi Algoritma Dan Pemrograman Kelas Vii Smp. Jurnal Inovasi Teknologi Dan Edukasi Teknik, 3(9), 5. https://doi.org/10.17977/um068.v3.i9.2023.5

Anggraini, H., Biologi, P., Matematika, F., Alam, P., & Surabaya, U. N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Canva Materi Kognitif Siswa. BIOEDU, Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 12(3), 801–812. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu

Hamzah, A. S., & Musta, R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran dengan Metode ADDIE Berbasis Video Sparkol pada Materi Sistem Koloid. 9(3), 232–245.

Hapsari, G. P. P., & Zulherman, Z. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384–2394. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1237

KHOIRUNISA, T., Sodiq, A., & Maswani, M. (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Media Flipbook Di Sman 112 Jakarta Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(1), 261–271. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i1.970

Lyanda, D., Halim, R. M. N., & Syakti, F. (2023). Media Pembelajaran Animasi 3D Sistem Tata Surya Menggunakan Metode ADDIE. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 5(4), 528–533. https://doi.org/10.47233/jteksis.v5i4.1037

Maulani, B. I. G., Hardiana, H., & Jamaluddin, J. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Biologi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem-Based Learning dengan Pendekatan Pembelajaran Berdiferensiasi di Kelas X IPA 2 SMA Negeri 7 Mataram Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2632–2637. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i4.1728

Meilinda, G., Sunaengsih, C., & Sujana, A. (2024). Penggunaan Media Flipbook Digital untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar Materi Cahaya dan Sifatnya. Academy of Education Journal, 15(1), 978–990. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2351

Muhlisah, U., Misdaliana, M., & Kesumawati, N. (2023). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematis Siswa SMA. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2793–2803. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2762

Mulyasari, R., Irvan, & Doly, M. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Bangun Ruang Sisi Datar Dengan Model ADDIE (Sekolah Dasar). Jurnal Genta Mulia, 14(1), 334–342.

Rachma, A., Tuti Iriani, & Handoyo, S. S. (2023). Penerapan Model ADDIE Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Simulasi Mengajar Keterampilan Memberikan Reinforcement. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 506–516. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.554

Suhesti, S., & Nawir, H. (2023). Pemanfaatan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas XII Pada Mata Pelajaran Ekonomi di UPT SPF- SMA Negeri 22 Bone Kabupaten Bone. Journal Of Social Science Research, 3, 3095–3110.

Sulikah Septi Herawati, Dondi Kurniawan, dan U. R. (2024). PENGEMBANGAN VIDEO ANIMASI BERBASIS ANIMAKER MENGGUNAKAN MODEL ADDIE PADA TOPIK KARAKTERISTIK MATERI DAN PERUBAHANNYA. 05(02), 141–151.

Susanti, E., Alfiandra, A., Ramadhan, A. R., Nuriyani, R., Dameliza, O., & Sari, Y. K. (2023). Optimalisasi Pembelajaran Berdiferensiasi Konten dan Proses pada Perencanaan Pembelajaran PPKn. Educatio, 18(1), 143–153. https://doi.org/10.29408/edc.v18i1.14796

Tohir, S. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Inovatif Jurnal Pendidikan Inovatif, 6, 22–28.

Downloads

Published

2025-09-14