NILAI-NILAI MORAL DALAM NOVEL SI ANAK KUAT KARYA TERE LIYE SEBAGAI ALTERNATIF MEDIA PEMBELAJARAN SASTRA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Siti Aminah Universitas Esa Unggul
  • Khusnul Fatonah Universitas Esa Unggul

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25878

Keywords:

Moral Values, Childern’s Novels, Learning Media, Elementary School

Abstract

Events related to declining morale often occur in society. Sadly, the perpetrators of the incident were minors. This research aims to find out the moral values contained in the novel Si Anak Kuat by Tere Liye. This research uses a qualitative approach with a content analysis method. The data in this study are moral values in the novel Si Anak Kuat by Tere Liye. Data collection techniques are carried out by observation, interviews, and documentation. Data analysis is carried out using analysis tables. The results of the study show that the novel Si Anak Kuat by Tere Liye has four main moral values in accordance with James Rachels' theory. The most dominant moral values are courage (22 citations), moral values of generosity (11 citations), honesty (12 citations), and loyalty (9 citations). The novel can be used as an alternative medium for learning literature in elementary schools. Teachers can teach the moral values contained in novels through characters in the story. This aims to enable students to understand and apply life values and develop children's language skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggoro, Y. A., & Fatonah, K. (2021). Nilai Moral Dalam Novel Mata Di Tanah Melus Karya Okky Madasari dan Implikasinya Pada Pembelajaran Sastra di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 84–90.

Annisa, F. (2024). Fakta-Fakta Bullying di Subang yang Tewaskan Siswa Kelas 3 SD.

Dewi, E., & Subandiyah, H. (2024). Nilai Moral Dalam Novel Ayah Dan Sirkus Pohon Karya Andrea Hirata (Kajian Moral James Rachels). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(02).

Dwi, A. (2023). Media Pembelajaran dan Jenis-Jenisnya.

Ehsan, A. N. (2021). Analisis Nilai Moral Pada Novel Ayah Karya Andrea Hirata dan Mnafaatnya Untuk Pembelajaran Anak SD/MI. IAIN Ponorogo.

Emzir. (2021). Metodelogi Penelitian Kualitatif: Analisis Data. Depok: PT RajaGrafindo Persada.

Fatonah, K. (2019). Konflik dalam Antologi Cerpen Anak Jeritan-Jeritan Roh Seri Kecil-Kecil Punya Karya (Kkpk) dan Relevansinya bagi Pembelajaran Sastra di Sekolah Dasar.

Kemdikbud. (2024). Kemendikbudristek Dorong Pemanfaatan Bacaan Sastra dalam Kurikulum Merdeka.

Lestari, D., & Fatonah, K. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Siniar Dongeng Paman Gery Sebagai Media Pembelajaran Menyimak di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(01).

Liye, T. (2023). Si Anak Kuat. Depok: PT Sabak Grip Nusantara.

Ningrum, A. D., Sunarya, & Werdiningsih, K. Y. (2022). Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Mitra Sejati Karya Tulus Stp Sebagai Bahan Ajar Pembangun Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Bahasa Jawa. Jisabda Jurnal Ilmiah Sastra Dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya, 4(1), 2715–6281.

Rachels, J. (2008). Filsafat Moral. Yogyakarta: Kanisius.

Rosa, M. C. (2023). Murid SD Maki dan Tendang Pintu Kelasdi Sumbar, Guru yang Minta Maaf dan Klarifikasi, Ini Faktanya.

Triana, P. O. (2020). Nilai Moral Novel Si Anak Kuat Karya Tere Liye dan Implementasinya Sebagai Alternatif Bahan Ajar di SMA. In Seminar Nasional Literasi Prodi PBSI FPBS UPGRIS, (5).

Downloads

Published

2025-08-05