PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE PAIR CHECK BERBANTUAN WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV UPTD SD NEGERI 62 PAREPARE

Authors

  • Desi Univarsitas Negeri Makassar
  • Muhammad Asrul Sultan Universitas Negeri Makassar
  • Zaid Zainal Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.25859

Keywords:

learning outcomes, mathematics, cooperative learning model type pair check, wordwall

Abstract

This study aims to determine the effect of the cooperative learning model type Pair Check assisted by Wordwall on the mathematics learning outcomes of fourth grade students at UPTD SD Negeri 62 Parepare. The research used a quantitative approach with a quasi-experimental method in the form of a nonequivalent control group design. The population consisted of all students at UPTD SD Negeri 62 Parepare, with the sample being class IV.A as the experimental class, consisting of 26 students, and class IV.B as the control class, consisting of 24 students. Data were collected through a multiple-choice test consisting of 20 questions. The data analysis technique used was inferential statistical analysis with an independent sample t-test. The data analysis technique used was an independent sample t-test. The results of the inferential statistical analysis using the independent sample t-test showed Sig (2-tailed) = 0.000≤0.05, indicating that H0 was rejected and H1 was accepted. Thus, the conclusion of this study is that there is an effect of the cooperative learning model of the pair check type assisted by Wordwall on the mathematics learning outcomes in the topic of area and perimeter of plane figures for fourth-grade students at UPTD SD Negeri 62 Parepare.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Citra, anis yulia, & Supriyono. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN 1 Slempit Kedamean Gresik. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1022-1023.

Ermavianti, D., & Sulistyorini, W. (2016). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check untuk Membangun Keterampilan Bertanya Produktif Siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 23(1),3- 4.

Ilham Asikin, Zaid Zainal, A. H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas V SD Negeri 32 Parepare. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2, 340.

Intan Amalia, Yulia Haerani, Zahra Aliipah, Sukmawaty Nurcahyani, Lydia Ismiati hakim, R. F. (2024). Rata-Rata Lama Sekolah (RLS) Pada Provinsi Sumatra Tahun 2023. Journal: General and Specific Research, 4(2), 401.

Jusmawati, J., Satriawati, S., & R, I. (2018). Pengaruh Motivasi Berafiliasi Terhadap Keaktifan Belajar Matematika Siswa SD Inpres Perumnas Antang Kota Makassar. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(2), 159.

Masfufah, R., & Afriansyah, E. A. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa melalui Soal PISA. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 293.

Nihayah, S. A. R. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check Dengan Media Pazzle KPK dan FPB Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV. Edumath, 9(1), 30-37.

Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 142.

Okky, D., Putra, P., & Purnomo, Y. W. (2023). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 513.

Pasinggi, Y. S., & Tuken, R. (2019). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Pada Penjumlahan Pecahan Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 28 Kota Parepare. Publikasi Pendidikan, 9(1), 72.

Sanjaya, G. D. (2022). Pengaruh Penerapan Media Pembelajaran Menggunakan Basis Game Simulasi Terhadap Hasil Belajar Siswa TKJ. Computer and Informatics Education Review, 3(3), 2.

Saputra, M. R. A., Chalid, F. I., & Budianto, H. (2023). Metode Ilmiah dan Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan Kepustakaan (Bahan Ajar Madrasah Riset). Sidarjo:Nizamia Learning Center.

Siagian, G. I., & Tarigan, D. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbantuan Wordwall terhadap Hasil Belajar Siswa Matematika Kelas IV SDN 173633 Porsea. Journal on Education, 6(1), 887–892.

Sultan, M. A., Asad, N. M., & Kadir, A. (2022). Hasil Belajar dengan Model Pembelajaran Kooperatife Tipe Talking Stick Berbantuan Media Question Box. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 9511.

Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1, 15.

Walidah, G. N., Mudrikah, A., & Saputra, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Wordwall Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. UJMES (Uninus Journal of Mathematics Education and Science), 7(2), 108.

Widiani, N. L. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Journal of Education Action Research, 5(2), 280–282.

Yetursance Y. Manafe, D. S. M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Pelajaran Simulasi Digital Kelas X Teknik Audio Vidio di SMK Negeri 2 Kupang. Jurnal SPEKTRO, 2(1), 19-20.

Zainal, Z., Halik, A., & M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SD Negeri 37 Model Parepare. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan. 3(1), 226.

Downloads

Published

2025-01-06