IMPLEMENTASI GAMIFIKASI PADA PEMBELAJARAN BERPIKIR KOMPUTASIONAL SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25778Keywords:
computational thinking, gamification pretest-posttest design, learning outcomes, informatics learningAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of a gamification-based learning model in enhancing students’ learning outcomes in the subject of Computational Thinking. The research background highlights the persistent use of conventional instructional methods in Informatics education, which has led to low student engagement, limited creativity, and underdeveloped critical thinking skills. The study employed a quantitative approach with a quasi-experimental design using a One Group Pretest-Posttest model. The research subjects consisted of 30 seventh-grade students at SMP Negeri 22 Malang during the 2024/2025 academic year, selected through purposive sampling. The research instruments included learning achievement tests validated through expert judgment, validity testing, and reliability analysis. Data were analyzed using the Shapiro-Wilk normality test, paired sample t-test, and N-Gain analysis. The results indicated a statistically significant difference between pretest and posttest scores (p < 0.05), with an average N-Gain score of 0.33, categorized as moderate. These findings suggest that the implementation of a gamification-based learning model is moderately effective in improving student learning outcomes, particularly in developing Computational Thinking competencies.Downloads
References
Abdurrahman, & Syukri. (2025). Strategi Desain Pembelajaran Berbasis Gamifikasi Untuk Meningkatkan Motivasi Siswa. Journal Of Education, Teaching, And Learning, 202-213.
Agustina, T. H., Rienovita, E., & Emilzoli, M. (2024). Pembelajaran Berbasis Gamifikasi : Pemanfaatan Platform Gimkit Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (Jppi), 1475.
Aiman , F., Imas, K., & Hadian, V. A. (2025). Peningkatan Nilai Prosocial Behaviour Melalui Model Pembelajaran Cognitive Moral Development:Studi Pre-Experimental Design Pada Siswa Sekolah Dasar. Journal Education, 38 - 45.
Akbar, M. I. (2023). Gamifikasi Dalam Sistem Pembelajaran Di Indonesia: Inovasi Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Keterlibatan Siswa. Retrieved From Gurukreatif: Https://Gurukreatif.Id/
Assulamy, H., Disma, D. R., Sulistiyaningrum, F., Aunurrahman, & Warneri. (2024). Mata Pelajaran Informatika Dalam Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Kesetaraan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 4301-4308.
Bayu. (2025, Januari 20). Pengertian Informatika Adalah : Informatics Menurut Para Ahli, Sejarah, Tujuan, Fungsi, Jenis Dan Macam Ruang Lingkup. Retrieved From Kompak.Or.Id: Https://Kompak.Or.Id/Pengertian-Informatika/
Hamal. (2023, Oktober 14). Metode Konvensional Dalam Pembelajaran: Apa Yang Sebenarnya Kita Lewatkan? Retrieved From Perpusteknik: Https://Perpusteknik.Com/Metode-Konvensional-Dalam-Pembelajaran/
Jatawitika, I., Warpala, I., & Tegeh, I. (2024). Efektivitas Multimedia Pembelajaran Gamifikasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Did. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 160-168.
Kusuma, W. (2023, Juni 7). Mengapa Mata Pelajaran Informatika Penting Untuk Diajarkan Dalam Kurikulum Merdeka Belajar? Ini Jawabannya! Retrieved From Www.Melintas.Id: Https://Www.Melintas.Id/Pendidikan/34705623/Mengapa-Mata-Pelajaran-Informatika-Penting-Untuk-Diajarkan-Dalam-Kurikulum-Merdeka-Belajar-Ini-Jawabannya?Form=Mg0av3
Maria, R. W. (2022). Pergeseran Paradigma Pembelajaran Informatika Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5411-5420.
Mh. (2024, 12 11). Mengukur Efektivitas Pembelajaran Dengan Metode Analisis N-Gain. Retrieved From Unesa: Https://Pendidikan-Fisika.Fmipa.Unesa.Ac.Id/
Subhaktiyasa, P. G. (2024). Evaluasi Validitas Dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif: Sebuah Studi Pustaka. Journal Of Education Research, 5599-5609.
Suparmini, K., Suwindia, I. G., & Winangun, I. M. (2024). Gamifikasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Era Digital. Education And Social Sciences Review, 145.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.