EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN KARTU ANGKA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP DAN LITERASI MEMBACA PADA SISWA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25657Abstract
This study demonstrates that the Problem Based Learning (PBL) model using number card media is effective in improving the mathematical concept understanding and reading literacy of second-grade students at SD Negeri Genuksari 01 Semarang. The one-sample t-test results showed a t-value of 3.697, which is greater than the critical t-value of 2.004 at a 5% significance level, indicating that students have met the Minimum Mastery Criteria (KKM) in mathematical concept understanding. Additionally, the implementation of the PBL model also significantly enhanced students’ reading literacy. The number card media serves as a concrete and interactive learning aid, facilitating students’ comprehension of the material and improving their reading skills. Therefore, the PBL model through number card media is proven to be an effective strategy to support successful learning outcomes in mathematics and reading literacy at the elementary school level.Downloads
References
Abidin, Z., & Tohir, M. (2019). Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Memecahkan Deret Aritmatika Dua Dimensi Berdasarkan Taksonomi Bloom. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 44–60. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2019.v1i1.44-60
Afif, Z., Azhari, D. S., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Ilmiah ( Kuantitatif ) Beserta Paradigma , Pendekatan , Asumsi Dasar, Karakteristik, Metode Analisis Data Dan Outputnya. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 682–693. https://j-innovative.org/index.php/Innovative%0APenelitian
Aminah, A., Hairida, H., & Hartoyo, A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8349–8358. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3791
Aninda, A., Permanasari, A., & Ardianto, D. (2020). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Meningkatkan Literasi Stem Siswa Sma. Journal of Science Education and Practice, 3(2), 1–16. https://doi.org/10.33751/jsep.v3i2.1719
Asshadiqy, M. M., & Prastitasari, H. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Betuah Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar, Pemecahan Masalah Dan Hasil Belajar Siswa Pada Muatan Matematika Di Kelas III …. Jurnal Pendidikan Sosial Dan …, 2(2), 651–661. https://jurnal.ittc.web.id/index.php/jpdsk/article/view/1462%0Ahttps://jurnal.ittc.web.id/index.php/jpdsk/article/download/1462/1314
Bahri, M. S. (2023). Problematika Evaluasi Pembelajaran dalam Mencapai Tujuan Pendidikan di Masa Merdeka Belajar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(4), 2871–2880. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i4.1954
Faridah, N. R., Afifah, E. N., & Lailiyah, S. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi dan Literasi Digital Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(1), 709–716. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2030
Febriyani, A., Hakim, A. R., & Nadun, N. (2022). Peran Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 87–100. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1546
Gee, E., & Harefa, D. (2021). Analysis of Students’ Mathematic Analisis Kemampuan Koneksi dan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Musamus Journal of Primary Education, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.35724/musjpe.v4i1.3475
Herliana, S., & Anugraheni, I. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Kereta Membaca Berbasis Kontekstual Learning Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 314–326. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.346
Hidayah, I. A., Rahmawati, F. P., Triyono, A., & Surakarta, U. M. (2024). Implementasi Model Problem Based Learning ( PBL ) Berbasis Teams Game Tournament ( TGT ) untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Siswa Kelas IV. 5, 450–457.
Kusmiati, E., Kusnadi, D., & Latipah, L. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipa Dalam Memahami Konsep Hubungan Antara Struktur Organ Tubuh Manusia Dengan Fungsi Dan Pemeliharaannya. Jurnal Tahsinia, 1(1), 49–62. https://doi.org/10.57171/jt.v1i1.36
Literasi, M., Permulaan, M., Media, M., Husain, R., Pendidikan, J., Sekolah, G., Fakultas, D., Pendidikan, I., & Gorontalo, U. N. (2023). Volume 03, (2), June 2023 http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/dikmas. 03(June), 393–402.
Manguni, D. W. (2022). Teknik Membaca Scanning Dalam Pengembangan Literasi Numerasi Pada Pembelajaran Matematika Anak Di Sekolah Dasar. In ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan) , 3, 59–70.
Marfu’ah, S., Zaenuri, Masrukan, & Walid. (2022). Model Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 50–54.
Masjaya, & Wardono. (2018). Pentingnya Kemampuan Literasi Matematika untuk Menumbuhkan Kemampuan Koneksi Matematika dalam Meningatkan SDM. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 568–574.
Miasari, R. S., Indar, C., Pratiwi, P., Purwoto, P., Salsabila, U. H., Amalia, U., & Romli, S. (2022). Teknologi Pendidikan Sebagai Jembatan Reformasi Pembelajaran Di Indonesia Lebih Maju. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(1), 53. https://doi.org/10.31602/jmpd.v2i1.6390
Mucharom, M. Z. (2022). Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Keaktifan Dan Berpikir Kritis Siswa dalam Karakter Kebangsaan di SPN Polda Jatim. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(1), 494–508. https://doi.org/10.36312/jime.v8i1.2701
Mufidah, R., Prasetyowati, D., Setyaningsih, D., & Nuroso, H. (2024). Analisis Kemampuan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Operasi Hitung Penjumlahan dan Pengurangan Menggunakan Media Panjurang dan penera…. 5(2), 425–435.
Mulyadi, M. (2022). Teori Belajar Konstruktivisme Dengan Model Pembelajaran (Inquiry). Al Yasini : Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum Dan Pendidikan, 7(2), 174. https://doi.org/10.55102/alyasini.v7i2.4482
Musyadad, V. F., Hanafiah, H., Tanjung, R., & Arifudin, O. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1936–1941. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.653
Muzakki, H., Yulia Hidayatul Umah, R., & Mudawinun Nisa’, K. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme Maria Montessori Dan Penerapannya Di Masa Pandemi Covid-19. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 6(1). https://doi.org/10.21154/ibriez.v6i2.164
Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8
Razak, A. A. (2022). Improving Critical Thinking Skills in Teaching through Problem-Based Learning for Students: A Scoping Review. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(2), 29.
Rustamana, A., Wahyuningsih, P., Azka, M. F., & Wahyu, P. (2024). Penelitian Metode Kuantitatif. Sindoro Cendikia Pendidikan, 5(6), 1–10.
Sesarputri, N. (n.d.). Pembagian Data Statistik. In Scribd.Com (p. 4). https://www.scribd.com/document/452466587/pembagian-data-statistik
Siswa, L., & Negeri, S. D. (2024). Edukasi : Jurnal Pendidikan Dasar Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning ( PBL ). 5(2), 119–128.
Sugiyono, D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.
Sundayana, R. (2014). Statistika Penelitian Pendidikan. Alfabeta.
Tahsinia, J., Mayasari, A., Arifudin, O., & Juliawati, E. (2022). IMPLEMENTASI MODEL PROBLEM BASED LEARNING ( PBL ). 3(2), 167–175.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Yasin, M., Garancang, S., & Hamzah, A. A. (2024). Metode Dan Instrumen Pengumpulan Data Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(3), 162–173.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.