MANAJEMEN KESISWAAN DALAM MENGEMBANGKAN BUDAYA LITERASI DIGITAL SISWA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.25570Keywords:
student affairs, digital literacy, managementAbstract
Digital literacy development is the idea of the development of technology and information. The development of digital literacy programs in schools needs to be done appropriately through good student management. Where in the preparation of a program carried out by student management needs to go through several stages, namely planning, organizing, directing, and supervising. The research was conducted by conducting a literature study, namely by analyzing several journals and articles from previous research. Based on previous research, it shows that the implementation of the digital literacy program has not been fully implemented optimally. This can be caused by several determining factors other than the research variables that have been determined, so researchers cannot specifically indicate the determining factors for the lack of maximization of the program.Downloads
References
Anam, M. (2024). Manajemen Kesiswaan Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Meningkatkan Literasi Digital Siswa. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 210-212.
Aisyah, A. (2022). Pengaruh Tingkat Literasi Digital dan Literasi Media Mata Pelajaran Ekonomi Terhadap Budaya Membaca Siswa (Survei pada siswa kelas XI IPS SMAN 1 Katapang Semester Genap Tahun Ajaran 2021/2022). repository.unpas.ac.id.
Apiyani, A. (2024). Manajemen Kesiswaan dalam Peningkatan Prestasi Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu. Jurnal Tahsinia, 3-5.
Ariska, R. S. (2015). Manajemen Kesiswaan. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 1-2.
Hamdan. (2018). Industri 4.0: Pengaruh revolusi industri pada kewirausahaan demi kemandirian ekonomi. Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, 2-3.
Hamiyah, N., & Jauhar, M. (2015). Pengantar manajemen pendidikan di sekolah. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Hasanah, H. W. (2022). Manajemen Kesiswaan dalam Meningkatkan Budaya Literasi (Studi Kasus di SMPN 1 Jetis Ponorogo). etheses.iainponorogo.ac.id.
Hendaryan, R., Hidayat, T., & Herliani, S. (2022). Pelaksanaan literasi digital dalam meningkatkan kemampuan literasi siswa. Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 143-145.
Ibrahim, T., & Hendriani, A. (2017). Kajian Reflektif Tentang Etika Guru dalam Perspektif Ki Hajar Dewantara Berbalut Filsafat Moral Utilitarianisme: Kajian Reflektif Tentang Etika Guru Dalam Perspektif Ki Hajar Dewantara Berbalut Filsafat Moral Utilitarianisme. NATURALISTIC: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 4-5.
Kafilul, U. (2013). Penerapan media digital dalam pembelajaran apresiasi batik kelas x SMA negeri 1 Blega . Jurnal Pendidikan Seni, 3-4.
Kurnianungsih, I., Rosini, & Ismayati, N. (2017). Upaya peningkatan kemampuan literasi digital bagi tenaga perpustakaan sekolah dan guru di wilayah Jakarta pusat melalui pelatihan literasi informasi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 62-64.
Maulana, M. (2015). Definisi, Manfaat, dan Elemen Penting Literasi Digital. academia.edu, 2-4.
Mulyono. (2012). Manajemen Administrasi dan Organisasi Pendidikan. Ar-Ruzz Media.
Munib, Ismail, & Solehoddin, M. (2021). Manajemen Kesiswaan dalam Mengembangkan Bakat dan Minat Peserta Didik. Millennial : Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 7-10.
Nasrullah, R., Aditya, W., Satya, T., Nento, M., Hanifah, N., Miftahussururi, & Akbari, Q. (2017). Materi Pendukung Literasi Digital. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Naufal, H. A. (2021). Literasi Digital. jurnal.jkp-bali.com, 4-7.
Nugroho, A. k., & Yasin, M. (2024). Konsep Manajemen Kesiswaan dan Sumber Daya Manusia di Era Digital. Al Wildan: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 36-39.
Rachmawati, Y. (2012). Pendidikan karakter melalui pengembangan model pembelajaran RKCK (Rasa Karsa Cipta Karya). Jurnal Pendidikan Anak.
Sadli, M. (2018). Pengembangan budaya literasi dalam meningkatkan minat membaca siswa di Sekolah Dasar Negeri Kauman 1 Kota Malang. etheses.uin-malang.ac.id.
Sugiarta, I., Mardana, I., & Adiarta, A. (2019). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara (Tokoh Timur). Jurnal Filsafat Indonesia, 8-10.
Suprapto, R. (2017). Pengaruh Manajemen Kesiswaan Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran SKI Siswa Kelas VIII E MTsN Sambirejo Banyuwangi Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, 185-187.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.