PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI FPB DAN KPK DENGAN MENERAPKAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DAN MEDIA JARIMATIKA KELAS V SD MUHAMMADIYAH 1 SURAKARTA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.25550Keywords:
learning outcomes, Problem Based Learning (PBL), jarimaticsAbstract
Mathematics learning involves numerical skills, including multiplication. In elementary school, multiplication is typically taught in third grade. However, some fifth-grade students have not yet mastered multiplication, even though this skill is essential for understanding topics such as FPB and KPK, as well as other mathematical concepts. This study aims to examine the improvement in learning outcomes through the implementation of the Problem-Based Learning (PBL) model assisted by jarimatika media in teaching FPB and KPK to fifth-grade students. This research employed Classroom Action Research using two cycles. Each cycle consisted of four stages: planning, implementation, observation, and reflection. The research subjects were 23 students of class VD at SD Muhammadiyah 1 Surakarta. The results showed that the application of the PBL model with jarimatika media improved the learning outcomes of fifth-grade students. In the first cycle, the students' mastery learning level reached 47.82%. In the second cycle, it increased significantly to 86.96%.Downloads
References
Andriani, C., Sumani, Didin Pujianeni, D. 2023. Teknik jarimatika dan model Proble Based Learning untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi perkalian. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, Vol IX, No. 1. Halaman 1109-1117
Artika, T., & Karso, K. (2019). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta didik Dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Thinking Aloud Pair Problem Solving (Tapps). Prisma, 8(2), 191-200.
Dewi, Saulina (2021). Materi Perkalian Menggunakan Media Gambar Kelas Iii Sd Negeri 118272 Aek Kulim Tahun Ajaran 2018 / 2019 Metode-Metode 03 (01): 27–36.
Gazali, R. Y. (2016). Pembelajaran matematika yang bermakna. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 181-190.
Hardianti, T., Atiaturrahmaniah, and Yazid.M. (2021). Pengaruh Teknik Jarimatika Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Penjumlahan Dan Perkalian 1-10. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan 2 (1): 116–23.
Hidayat, R. A. Roesminingsih, and Suprijono . A. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian Menggunakan Garismatika Dengan Model Problem Based Learning.Jurnal Basicedu 6 (5): 7913–22.
Indiastuti, T. (2021). Pengaruh Metode Jarimatika Perkalian Pada Pelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar MIN 1 Madiun. ISEJ: Indonesian Science Education Journal, 2(3), 137-143.
Kabunggul, Josua, et al. (2020): "Meningkatkan motivasi dan hasil belajar peserta didik melalui penerapan model pembelajaran team game tournament berbantuan media android." Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter 3.2:1-4.
Kustianti, E. Meningkatkan (2022). Hasil Upaya Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Bagi Peserta didik Kelas Iii Sdn 08 Koto Baru. Jurnal Sakinah, 4(2), 40-45.
Lestari, P., Winarsih, E., & Aryanang, C. Y. (2023). Peningkatan Kemampuan Berhitung Perkalian dengan Menerapkan Model Problem Based Learning (PBL) dan Media Jarimatika pada Peserta didik Kelas III SDN Beran 6 Ngawi. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 767-777.
Masduki, L. R. (2019). XX. Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar Berbasis Interaktif Peserta Didik. Dewan Redaksi, 183.
Nawafilah, N. Q., & Masruroh, M. (2020). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Ular Tangga Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Kelas III SDN Guminingrejo Tikung Lamongan. Jurnal Abdimas Berdaya: Jurnal Pembelajaran, Pemberdayaan Dan Pengabdian Masyarakat, 3(01), 37-46.
Sundayana, R. (2016). Kaitan antara gaya belajar, kemandirian belajar, dan kemampuan pemecahan masalah peserta didik SMP dalam pelajaran matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 75-84.
Salim, Karo, I, R., & Haidir. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Medan: Perdana Publishing.
Yudha, F. (2020). Penerapan Metode Jarimatika Materi Perkalian Pada Peserta didik Kelas 4 MI Hidayatul Mubtadiin Balak Songgon. Biormatika: Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 6(1), 32-40.
Yuliani, I., Kanzunnudin, M., & Rahayu, R. (2018). Penerapan Model Creative Problem Solving Berbantuan Media Bongkar Pasang untuk Peningkatan Berpikir Kreatif Matematika Peserta didik Sekolah Dasar. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 29-36.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.