Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dan Media Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II Sekolah Dasar

Authors

  • Riska Nurul Latifah Universitas Muhammadiyah Malang
  • Ahmad Fauzi Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25548

Keywords:

Problem Based Learning (PBL), Wordwall, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to improve mathematics learning outcomes of second-grade elementary school students through the implementation of the Problem Based Learning (PBL) model supported by Wordwall media. The problem addressed in this research is the low achievement of students in the topic of length measurement. This research employed a Classroom Action Research (CAR) method conducted in two cycles. The research subjects consisted of 34 second-grade students. Each cycle included the stages of planning, action, observation, and reflection. The primary instrument used was a multiple-choice test consisting of 10 questions. The results showed that the implementation of PBL with Wordwall media effectively improved students' mathematics learning outcomes. In the pre-cycle, only 8 students (23.53%) met the Learning Objectives Achievement Criteria (KKTP) with an average score of 55.82. In the first cycle, the number of students who achieved mastery increased to 18 (52.94%) with an average score of 68.91. In the second cycle, 28 students (82.35%) achieved mastery with an average score of 78.65. The use of the PBL model combined with Wordwall media proved effective in creating meaningful and interactive learning, enhancing students’ understanding of length measurement concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisaul Mutmainnah, & Refiona Andika. (2024). Pemanfaatan Media Wordwall terhadap Evaluasi Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 3(3), 175–190. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i3.2447

Aprina, E. A., Fatmawati, E., & Suhardi, A. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Muatan IPA Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 981–990.

Ariyani, L., Dwijayanti, I., & Mulyani. (2024). Efektivitas PBL Berbantu Media Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas V di SDN Pedurungan Kidul 01 Semarang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 23480–23487. http://jptam.org/index.php/jptam/article/view/15450

Depita, T. (2024). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Aktif (Active Learning) Untuk Meningkatkan Interaksi dan Keterlibatan Siswa. TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 55–64. https://doi.org/10.36769/tarqiyatuna.v3i1.516

Hasibuan, K. N., Irawan, W. H., & Abdussakir, A. (2024). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Operasi Perkalian Bilangan Bulat di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 1668–1674. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i3.2400

Kartini, I., Pohan, L. R., Lubis, P. A. A., & Toruan, S. M. L. (2023). Implementasi Problem Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa: Studi Pustaka. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 256–263. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.819

Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The Action Research Planner: Doing Critical Participatory Action Research. Singapore:Springer.

Kero, M. A., & Wewe, M. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Secara Kontekstual untuk Mengaktifkan Siswa dalam Kegiatan Pembelajaran Matematika Kelas V. POLINOMIAL:Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 137–147.

Khaira Ummah, K., & Mustika, D. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Pada Muatan IPAS di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan, 13(2), 1573–1582. https://jurnaldidaktika.org

Kurniani Ningsih, S., Amaliyah, A., & Puspita Rini, C. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Berajah Journal, 2(1), 44–48. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.48

Latifatul Khiftiyah, Endang Wuryandini, & Widya Kusumaningsih. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Menciptakan Pembelajaran Yang Berpihak Pada Peserta Didik Di Sekolah Penggerak Tk Janneta Gebanganom Kabupaten Kendal. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 984–998. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1570

Lubis, A. P., & Nuriadin, I. (2022). Efektivitas Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6884–6892. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3400

Puji Cahyani, V., & Ahmad, F. (2024). Efektivitas Problem Based Learning terhadap Keterampilan Berpikir Kritis, Hasil belajar dan Motivasi Siswa. Venn: Journal of Sustainable Innovation on Education, Mathematics and Natural Sciences, 3(2), 76–82. https://doi.org/10.53696/venn.v3i2.155

Putri Widyowati, A., Nursyahidah, F., Azizah, M., & Saraswati, D. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Menggunakan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik Sd Pada Pelajaran Matematika. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 4032–4044. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1243

Rachmawati, N. Y., & Rosy, B. (2021). Pengaruh model pembelajaran problem based learning (PBL) terhadap kemampuan berpikir kritis dan pemecahan masalah pada mata pelajaran administrasi umum …. Jurnal Pendidikan Administrasi …. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap/article/view/9612

Rahma, A., & Kurniawati, Y. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 301–308.

Saputro, E. W., Warli, & Wahyuni, S. (2025). Efektifitas Media Wordwall Terhadap Hasil Belajar pada Pembelajaran Matematika di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 2(3), 273–280. https://doi.org/https://doi.org/10.62017/jppi.v2i3.4326

Setiawati, R., Susanti, E., Avida, Audrilia, R., & Rahayu, S. C. (2024). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL). Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 364–382. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17808

Sihaloho, S. M., & Saragih, M. J. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Matematika [Implementation of the Problem Based Learning Model To Improve Students’ Critical Thinking Skills in Mathematics Learning]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 8(1), 101. https://doi.org/10.19166/johme.v8i1.8270

Simanjuntak, L., Rokhman, F., Subali, B., & Avrilanda, D. (2025). Efektivitas Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. 8, 52–56.

Siregar, A. M., Sembiring, M. br, & Pradesa, D. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Interaktif Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Education Journal : Journal Education Research and Development, 8(2), 458–465. https://doi.org/https://doi.org/10.31537/ej.v8i2.1955

Wahyuni, N., & Suyoto, S. (2024). Analisis Kesulitan Belajar siswa dalam memahami Materi Penjumlahan dan Pengurangan Bersusun (Studi pada Peserta didik Kelas II Sekolah Dasar). Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(2), 197–201. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i2.452

Wati, M., Hindarwati, M., Zulfa, M., Badry, A., & Iman, B. N. (2025). Penerapan Media Pembelajaran Game Edukasi Wordwall untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa dalam Pembelajaran Matematika di Kelas 1. Dinamika Pembelajaran: Jurnal Pendidikan dan bahasa, 2(2), 323–334.

Winanda, D. R., Jumri, R., & Ramadianti, W. (2024). Penggunaan Media Pecahan Untuk Pembelajaran Matematika Menyenangkan Kelas V SDN 65 Kota Bengkulu. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(3), 553–558.

Downloads

Published

2025-06-10