PENGEMBANGAN LOKALIN (LOKAL MALANG LEARNING) SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN IPS KELAS VII DI SMP NEGERI 22 MALANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.25517Keywords:
local wisdom of Malang Raya, learning media, mobile learning, developmentAbstract
This study has aim to examine and made educational resources using Android mobile applications centered around local wisdom from Malang Raya, employing the ADDIE Research and Development (RandD) model. The process of developing the application includes generating content through Canva and PowerPoint, then transforming it into HTML5 format with iSpring Suite 11, and subsequently converting it into an Android application (APK) using Website 2 APK Builder Pro, allowing access on students' smartphones. Evaluation from subject matter experts and media specialists resulted in very favorable outcomes, scoring 87. 5% for content and 90% for media quality. Following revisions based on feedback from the validators, the media was utilized by seventh-grade students in class VII-C at SMPN 22 Malang, receiving a high approval rate of 94. 1%. This demonstrates that the media is highly suitable and effective for facilitating social studies lessons focusing on local wisdom from Malang Raya. The LOKALIN media enhances convenience and learning effectiveness, earning positive feedback from students. Therefore, this resource can serve as an innovative option for teaching local wisdom concepts in junior high schools.Downloads
References
Alfania, S., Wahyuningtyas, N., & Prasat, R. R. (2024). Development of Mobile learning NARACY (Financial Literacy) as a Learning Media for Social Studies Subjects in Junior High School. International Journal of Social Learning (IJSL), 4(3), 311–331. https://doi.org/10.47134/ijsl.v4i3.279
Ambarwati, S. (t.t.). Program Studi Pendidikan Agama Islam Jurusan Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Universitas Islam Negeri Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Purwokerto 2023.
Cahyaningtyas, F., Muryani, C.-, & Sarwono, S.-. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Rasa Cinta Tanah Air Peserta Didik Kelas XI IPS SMA Negeri Mojogedang Kabupaten Karanganyar Tahun 2021/2022 (K.D 3.6 Keragaman Budaya Indonesia). GEADIDAKTIKA, 4(1), 110. https://doi.org/10.20961/gea.v4i1.74372
Harahap, L. K., & Nugroho, D. E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile learning Terintegrasi Augmented Reality dan Unity of Sciences Materi Stoikiometri. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry, 14(1), 21–27. https://doi.org/10.22437/jisic.v14i1.15962
Ikhsan, A. H. N. (2024). Pengembangan Media “Riloharjo” Materi Kearifan Lokal Pembelajaran Ips Untuk Kelas V Sdn Suko, Sidoarjo. 12.
Karyaningsih, D., Susandi, D., & Safaah, E. (2021). Implementasi Mobile learning Berbasis Android Kearifan Lokal Baduy Kabupaten Lebak Untuk Anak Usia Dini. 9(2).
Khumaidi, A., & Renaldo, R. (2020). Peranan Teknologi Informasi Sebagai Media Informasi Pemerintah Di Dinas Pendidikan Kabuapten Tanggamus. 1(1).
Luh Putu Mina Kusuma Dewi, M., Lasmawan, I. W., & Sriartha, I. P. (2023). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Subak Pada Mata Pelajaran Ips Di Smp Negeri 1 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 20(2), 126–136. https://doi.org/10.23887/jptkundiksha.v20i2.65917
Nabila, S., Adha, I., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3928–3939. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1475
Nal Education and development. (2019).
Ningsih, M., & Kurniawan, B. (2024). Pengembangan Aplikasi Si Calang (Situs Candi di Malang) Berbasis Virtual Reality Sebagai Media Pembelajaran IPS. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 10(2), 112–127. https://doi.org/10.18860/jpips.v10i2.23061
Pamungkas, I. A., & Dwiyogo, W. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile learning Untuk Aktifitas Kesegaran Jasmani Siswa kelas X Sekolah Menengah Kejuruhan. Sport Science and Health, 2(5), 272–278. https://doi.org/10.17977/um062v2i52020p272-278
Rachma, A., Tuti Iriani, & Handoyo, S. S. (2023). Penerapan Model ADDIE Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Simulasi Mengajar Keterampilan Memberikan Reinforcement. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 506–516. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.554
Rahim, D. H., Arief, D. A., & Ag, M. (t.t.). Konsentrasi Pendidikan Islam Universitas Islam Negeri (Uin) Syarif Hidayatullah Jakarta 1444 H/2023 M.
Safitri, M., Aziz, M. R., & Sjakyakirti, U. (t.t.). Addie, Sebuah Model Untuk Pengembangan Multimedia Learning 2022.
Subiyantoro, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile learning Dengan Bot Api Aplikasi Telegram Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Sman 12 Surabaya. 08.
Widiastika, M. A., Hendracipta, N., & Syachruroji, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile learning Berbasis Android Pada Konsep Sistem Peredaran Darah di Sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 47–64. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.602
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.