PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING DENGAN PENDEKATAN CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA PADA PESERTA DIDIK KELAS V SEKOLAH DASAR

Authors

  • Dita Nuris Universitas Muhammadiyah Malang
  • Beti Istanti Suwandayani Universitas Muhammadiyah Malang
  • Rochana SD Muhammadiyah 04 Kota Batu

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.25399

Keywords:

Culturally Responsive Teaching (CRT), learning outcomes, Problem-Based Learning (PBL), elementary school

Abstract

This study aims to improve the learning outcomes of grade V elementary school students in learning Indonesian through the application of the Problem-Based Learning (PBL) model integrated with the Culturally Responsive Teaching (CRT) approach. This study used students of class V-A SD Muhammadiyah 04 Batu City as participants. This research uses the Classroom Action Research (PTK) approach by Kemmis and McTaggart which consists of four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The implementation of this research consisted of two cycles with each cycle carried out for two meetings. The results showed a significant increase in student learning outcomes from cycle I to cycle II. This is evidenced by the acquisition of the percentage of learning outcomes in cycle I of 35.48% in the very good category and 10.34% in the good category, while in cycle II it was 51.72% in the very good category and 31.03% in the good category. The increase occurred due to the application of the PBL model integrated with the CRT approach which encourages active participation of students and creates meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, D., & Gumala, Y. (2024). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik: Literature Review. Jurnal Mahasiswa Pendidikan, 4(1), 1–13.

Andayani, D., & Darmawan, D. (2004). Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Inti Presindo Pustaka

Asmaliyah, F., Made, N., Keriyani, I., & Nugroho, S. (2025). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Problem Based Learning dengan Pendekatan Culturally Responsive Teaching dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 840-850–13. https://doi.org/10.29303/jipp.v10i1.2172

Badri, Mintohar, & Sofiya, A. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas II Di SDN Manukan Kulon Surabaya. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2).

Cahyati, W., Damayanti, A. T., Wigati Trinil, & Suyoto. (2024). Implementasi Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Siswa Kelas V. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(2), 223–229. http://journal.ainarapress.org/index.php/jiepp

Febriana, F., Kusmiyati, K., & Hartini, R. (2025). Penggunaan Pendekatan Culturally Responsive Teaching (CRT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Pada Siswa Kelas III SDN 18 Ampenan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 173–178. https://doi.org/10.29303/jipp.v10i1.3073

Hariyanti, S., Rahmantika Hadi, F., & Kuswardiyanti, H. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Pendekatan Culturally Responsive Teaching Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar. PENDIKDAS: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 5(2), 15–22. https://jurnal.habi.ac.id/index.php/Pendikdas

Kriswanto, D., & Wahyuningsih, S. (2025). Implementasi Pendekatan Culturally Responsive Teaching terhadap Hasil Belajar Siswa di Kelas VII SMP Islam Terpadu. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(2), 374–382. https://doi.org/10.17977/um084v3i22025p374-382

Masnawati, E., & Hariani, M. (2023). Teacher Example and its Impact on Students’ Social Behavior. Studi Ilmu Sosial Indonesia, 3(1), 31-48.

Masyhud, M. S. 2015. Analisis Data Statistik untuk Penelitian Pendidikan. Jember: Lembaga Pengembangan Manajemen dan Profesi Keguruan (LPMPK).

Mubin, P. N. N., Ismaya, E. A., & Kironoratri, L. (2025). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Type Jigsaw dan Media Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Akrostik Peserta Didik Sekolah Dasar. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 8(1), 246–255.

Namah, I. T., Iriawan, S. B., & Susanti, D. M. (2025). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Culturally Responsive Teaching (CRT) Pada Materi Norma dan Adat Istiadat untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV di SDN 196 Sukarasa Kota Bandung. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 9, 601–605. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v9i1.5381

Oktaviani, E. B., Setyawati, E., & Wijayatiningsih, T. D. (2025). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas X. 8 SMA Negeri 11 Semarang. Journal of Lesson Study in Teacher Education, 4(1), 48–52. https://doi.org/10.51402/jlste.v4i1.155

Pemerintah Indonesia. 2017. Undang-Undang No. 19 Tahun 2017 tentang Guru dan Dosen. Lembaran Negara RI Tahun 2017, No. 60. Sekretariat Negara. Jakarta.

Purba, P. B., dkk. (2021). Kurikulum dan Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Rahmadiana, U. P., Permana, E. P., & Anam, M. (2025). Model TGT dan Educaplay: Solusi Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas V. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 7. https://doi.org/10.47134/pgsd.v2i3.1556

Sartika, S., Raksun, A., & Budiman, M. A. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas III SDN 45 Ampenan Melalui Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran IPAS. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 206–209. https://doi.org/10.29303/jipp.v10i1.3112

Downloads

Published

2025-01-06