PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA QUESTION CARD DISERTAI QR CODE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS II SD MUHAMMADIYAH 04 BATU

Authors

  • Tanti Lutfiatul Hidayah Universitas Muhammadiyah Malang
  • Beti Istanti Suwandayani Universitas Muhammadiyah Malang
  • Nur Ita Rahmawati Muhammadiyah 04 Batu

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.25397

Keywords:

learning outcomes, question card, problem based learning

Abstract

This study aims to improve the mathematics learning outcomes of grade II elementary school students through the application of the Problem Based Learning (PBL) model assisted by question card media equipped with QR codes. This research used the Classroom Action Research (PTK) approach of the Kemmis and McTaggart model, and involved 30 students of SD Muhammadiyah 04 Batu. The research was conducted in two cycles with the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The instrument used was a written test that focused on the cognitive domain. The results showed a significant increase in learning outcomes from pre-cycle to cycle II. The average student score increased from 59.2 in the pre-cycle to 71.5 in cycle I, and 82.3 in cycle II. The percentage of student learning completeness also increased from 30% in the pre-cycle to 57% in cycle I, and 83% in cycle II. The question card media equipped with QR codes provides easy access to question explanations and increases interactivity in learning. Thus, the combination of PBL model and innovative media proved effective in improving students' mathematical understanding and engagement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Matulessy, A., & Muhid, A. (2022). Efektivitas permainan tradisional congklak untuk mengembangkan kemampuan matematika pelajar: literature review. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(1), 165-178.

Syafila, A. E., Islami, S. M., & Siswoyo, A. A. (2024). Integrasi Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dan Instrumen Tes Pada Materi Bilangan Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(12).

Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic literature review: efektivitas pendekatan pendidikan matematika realistik pada pembelajaran matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189-197.

Siregar, H. T. (2024). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 2(2), 215-226.

Puspita, K. R., & Pribadi, B. A. (2025). Pengaruh model Fan-N-Pick berbantuan video terhadap motivasi dan hasil belajar pelajar kelas IV SDN Blembem 1 Ponorogo. Journal of Classroom Action Research, 7(1), 243-249.

Hasanah, R., Anam, F., & Suharti, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Mengembangkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas Vii B Smpn 13 Surabaya. JMER : Journal of Mathematics Education Research, 1(2), 1–7.

Rohmah, L. M., Romdani, R. W., & Lazuardi, B. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Matematika dengan Video Pembelajaran Model PBL Pelajar Kelas X BDG SMK Muhammadiyah 4 Kalisat. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 32-44.

Gulo, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Mengembangkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 334-341.

Nuriah, S., & Siswoyo, A. A. (2025). Implementasi Model Pembelajaran Pbl Berbantuan Asesmen Projek Untuk Mengembangkan Pemahaman Konsep Bangun Datar Pada Pelajar. Jurnal Media Akademik (JMA), 3(1).

Butar, F. E. B., Sidabutar, R., & Sauduran, G. N. (2022). Pengaruh model pembelajaran problem based learning (PBL) terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 2(02), 420-426.

Fithriyah, D. N. (2025). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Pelajar MI. JEMI, 3(1), 65-74.

Sutriyani, W., Hamidaturrohmah, H., & Agustin, D. N. (2022). Inovasi Media Pembelajaran Literacy Board Srikandi sebagai Upaya Membangun Karakter Pelajar Sekolah Dasar. Kifah: Jurnal Pengabdian Masyarakat,1(1), 19-28.

Maiyena, S., Imamora, M., & Sari, D. L. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Menggunakan Kartu Soal Terhadap Hasil Belajar Fisika Pelajar Kelas X di SMA. Edusainstika: Jurnal Pembelajaran MIPA,1(1), 39

Nauli Situngkir, S., Lubis, W., & Masri, P. A. L., & PGSD, P.(2023). Pengembangan media question card berbasis model time token untuk mengembangkan keterampilan berbicara pelajar sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 21415-21426.

Suyadnya, I. D. P. (2024). Implementasi Digitalisasi Administrasi Pendidikan di SMP Negeri 3 Bangli. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(1), 38-54.

Handayani, F. A., & Haryati, T. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran QR-Code Sebagai Upaya Implementasi Pendidikan Sesuai Kodrat Zaman KHD di SMP Negeri 6 Semarang. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 809-815.

Aditya, N. L. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Karsistem Berbasis Qr-Code Guna Mengembangkan Pemahaman Konsep Ekosistem Pada Pelajar Kelas V Sd Muhammadiyah 11 Semarang. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(5), 321-329.

Irkham, M., & Sutriyani, W. (2025). Pengaruh Penerapan Model PBL Berbantuan Question Card terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Sekolah Dasar. JURNAL Pendidikan Mipa, 15(1), 365-373.

Sukmawati, S., & Baharullah, B. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Question Card Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pelajar Kelas V SD Inpres Paccerakkang. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 279-287.

Indrianti, M. W. R., Ambarwati, R., & Widiastutiningsih, N. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terintegrasi Teaching at The Right Level Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Kelas IV Pada Mata Pelajaran IPAS. In seminar nasional sosial, sains, pendidikan, humaniora (senassdra) (Vol. 3, No. 3, pp. 217-226).

Hidayah, K. A., Pratiwi, D. E., & Hastungkoro, H. N. A. (2024). Penerapan model pbl melalui pendekatan crt untuk mengembangkan hasil belajar matematika kelas 1 di sdn putat jaya iv-380 surabaya. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(5), 94-102.

Taufik, A. (2024). Mengembangkan Keterampilan Hots dan Hasil Belajar Matematika Pelajar Melalui Media Kartu Soal Dalam Problem Based Learning. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 6(2), 106-119.

Downloads

Published

2025-01-06