PERAN SEKOLAH DALAM MENDIDIK GENERASI TOLERAN DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Putri Cantika Willyam Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25391

Abstract

This research aims to describe the role of the school in educating a tolerant generation at SD Negeri 1 Singkawang. The research problem is the continuous intolerant behavior among students, such as mocking and forming groups based on ethnicity. The research uses a descriptive qualitative approach with a case study design. The research subjects consist of fifth-grade students, teachers, the principal, and parents. Data collection techniques include semi-structured interviews, participatory observation, and documentation. Data validity through triangulation of techniques and sources. Data analysis through data collection, reduction, presentation, and conclusion drawing. The research results show that the role of schools in educating a tolerant generation is carried out through school policies, habituation, modeling, conditioning, and integration in learning. The poem "Children Learn from Their Environment" serves as an important reflection that children learn from their surroundings. The conclusion of this research emphasizes that schools play a strategic role in instilling the value of tolerance through a holistic and contextual approach

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalina, S. N. (2022). Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Indonesia berbasis Pendidikan Multikultural. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 7(4). https://doi.org/10.28926/briliant.v7i4.1182

Antonius. (2022). Pendidikan Karakter Anak Di Sekolah. Edumedia: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.51826/edumedia.v6i2.668

Anwar, E. C. (2021). Studi Kritis Pendidikan Toleransi Di Indonesia. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 30–52. https://doi.org/10.21274/taalum.2021.9.1.30-52

Arifin, N. (2020). Pemikiran Pendidikan John Dewey. As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 2(2), 168–183. https://doi.org/10.47467/assyari.v2i2.128

Basyar, S. (2020). Pemikiran Tokoh Pendidikan Islam. Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 5(01), 96. https://doi.org/10.32332/riayah.v5i01.2306

Christi, A., Barail, E. V. S., Mersiana, U., & Saingo, O. (2024). Dinamika lingkungan sosial dalam membentuk sikap toleransi pada generasi milenial. Inculco Journal of Christian Education, 4(2), 224–229.

Darmayanti, R., Sukriyah, Y., Sahara, N., Suprayitno, K., & Susetyarini, R. E. (2024). Behaviorisme dalam Pendidikan: Pembelajaran Berbasis Stimulus-Respon (Penerbit Adab. (ed.)).

Dwiyani, A. (2023). Pendidikan Islam Multikultural diSekolah. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1). https://doi.org/10.58518/darajat.v6i1.1586

Fakih, A., & Muin, A. (2024). Pengaruh Lingkungan Sosial dan Sikap pada Ide Radikal terhadap Toleransi Beragama pada Siswa SMA di Banten. 4, 1216–1226.

Fiqri Kukuh Rahma Linda, & Sekolah. (2021). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sekolah Dasar. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 3(3), 2013–2015.

Gusmaneli, & Arnum, N. Q. (2020). Penanaman nilai-nilai toleransi pada ibadah sholat terhadap anak usia 9 – 11 tahun di jalan lolo gunung sarik kelurahan gunung sarik kecamatan kuranji kota padang. Tarbiyah Al-Awlad, 10.2(3).

Hakim, A. R., & Darojat, J. (2023). Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter dan Identitas Nasional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3). https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1470

Hanafiah, D., Martati, B., & Mirnawati, L. B. (2023). Nilai Karakter Gotong Royong Dalam Pendidikan Pancasila Kelas IV di Sekolah Implementasi Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(2). https://doi.org/10.35931/am.v7i2.1862

Hidayat, P. A., & Kurniawan, M. I. (2024). Membentuk Generasi Pemimpin Toleran: Peran Sekolah dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Siswa Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(5), 4824–4830.

JASMANA, J. (2021). Menanamkan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Pembiasaan Di Sd Negeri 2 Tambakan Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(4), 164–172. https://doi.org/10.51878/elementary.v1i4.653

Lestari, K. A., Julia, A., Putri, N. A., Darusalam, M. R., Caturiasari, J., & Wahyudin, D. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Moral Anak Sekolah Dasar. Jurnal Sinektik, 6(2), 97–105. https://doi.org/10.33061/js.v6i2.9085

Lubis, M. A., Sumantri, P., & Fitri, H. (2023). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Siswa dalam Pembelajaran IPS Dikelas IV di SD Negeri 107419 Serdang. Education & Learning, 3(2). https://doi.org/10.57251/el.v3i2.1035

Muhammad Iqbal, N. & S. I. (2018). “Budaya Organisasi Sekolah Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Pada SMA Negeri 1 Kota Lhokseumawe.” Universitas Syiah Kuala.

Muhammad Machmud Hidayat, Choirul Huda, Rina Dwi Setyawati, & Suharno. (2023). ANALISIS PENGARUH PEMBIASAAN PAGI TERHADAP NILAI KARAKTER TOLERANSI KELAS 1/B SDN KALICARI 01 SEMARANG. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04). https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1780

Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen pendidikan karakter (Bumi Aksara (ed.)).

Nur, A. N., & Ishak, C. (2016). Peran Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran Sosiologi Di Sma Negeri 1 Sinjai Utara. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi-FIS UNM, 3(2), 136–142. http://ojs.unm.ac.id/sosialisasi/article/view/2376

Nurgiansah, H. (2021). Pendidikan toleransi dalam konteks multikultural di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(2), 123–132.

Puniatmaja, I. G. P. B., & Renda, N. T. (2021). Modul Pembelajaran PPKn Bermuatan Nilai Karakter Toleransi pada Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(3). https://doi.org/10.23887/jp2.v4i3.39058

Purnama, S. (2021). Implementasi Pendidikan Multikultural melalui Mata Pelajaran PPKn untuk Mendukung Sikap Toleransi Siswa dalam Masyarakat Multikultur. Jurnal Basicedu, 5(6). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1561

Rosita. Alawiyah, Neneng. Diananda, A. (2021). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini dalam Kegiatan Bermain Sentra. Journal of Early Childhood Islamic Education Study, 2(1), 2721–6004.

Ruslan, R. (2020). Penanaman Pendidikan Moralitas dan Nilai Pancasila Anak Usia Dini dalam Perkembangan IPTEK. Abdimas: Papua Journal of Community Service, 2(1). https://doi.org/10.33506/pjcs.v2i1.807

Sahlan, A. (2010). Mewujudkan Budaya Religius di Sekolah, Upaya Mengembangkan PAI Dari Teori Keaksi. 2.

Sari, N. K., & Puspita, L. D. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Jurnal Dikdas Bantara, 2(1), 257–266. https://doi.org/10.32585/jdb.v2i1.182

Suroso, & Sholehuddin, S. (2023). Pemikiran Essensialisme Dalam Filsafat Pendidikan. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(6), 78–86.

Syah, I. (2022). URGENSI PEMBELAJARAN IPS SEBAGAI INSTRUMEN PENANAMAN NILAI KARAKTER TOLERANSI SISWA DALAM MASYARAKAT MULTIKULTURAL. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4). https://doi.org/10.58258/jime.v8i4.4009

Wijayani, C. N., Pramaesti, N. R., Karakter, P., Article, H., Karakter, P., Pembelajaran, D., & Semarang, K. (2023). https://conference.upgris.ac.id/ HUBUNGAN PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BAGI SISWA SEKOLAH DASAR. 4(12), 219–229.

Yuliani, D., Isnaini, P. N., Nafisah, S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. (2021). Implementasi Nilai Karakter Toleransi dalam Pembelajaran PKn di SDN Baranangsiang. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(3). https://doi.org/10.31004/aulad.v4i3.183

Downloads

Published

2025-06-10